• Anonym (Jobbigt)

Vem bör barnen bo hos?

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

• Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?
  • Anonym (Barnen)
    Limajo skrev 2019-08-10 11:23:34 följande:

Min kommentar var egentligen mest riktad mot ts. Jag bara nappade på ditt ordval om att inte vara självisk.

Då förstår jag :)
  • Drottningen1970
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:23:16 följande:

Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.

Eftersom Du är fullständigt fine med att avstå tiden med dina barn för att flytta till ett visst ställe blir min slutsats i det här läger att barnen bör bo hos pappa som kanske har normala föräldralös lor för sina barn.
    L
  • v i r r a
    Drottningen1970 skrev 2019-08-10 12:33:21 följande:

Eftersom Du är fullständigt fine med att avstå tiden med dina barn för att flytta till ett visst ställe blir min slutsats i det här läger att barnen bör bo hos pappa som kanske har normala föräldralös lor för sina barn.

Instämmer.

Frågeställningen gör mig riktigt illa till mods. Självklart kan du inte flytta så långt att vv inte fungerar! Väljer du ändå att göra det ska barnen bo hos sin pappa. Det är du som väljer bort barnen med det här upplägget.
  • Anonym (2 barnsmamma)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:23:16 följande:

Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.

Så in det tar slut så kommer du offra dig och bo kvar så dom ska slippa byta skola. Även om nästa livs kärlek bor 5 mil bort?

Men du är inte beredd på att offra dig att bo kvar nu så barnen kan få ha kvar båda sina föräldrar?

Är inte tillgång till föräldrarna viktigare än skolbyte?

Du vill inte fortsätta vara särbo för dina barn skull. Du offrar hellre dina barn än din nya kärlek? Om du måste välja att bara träffa din särbo på helger och lov eller att bara träffa barnen varannan helg så väljer du alltså din särbo?
  • Anonym (A)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:07:12 följande:

Är det bästa för barnen att bo hos pappan så är jag helt med på det för barnens skull såklart.

Att bonussyskon ska komma överens är ju inte självklart. Men efter att vi varit tillsammans i 2,5 år och umgåtts varje helg med eller utan barn samt varje lov och semestrar så anser vi båda att barnen inte har problem med varandra. Men dom är i samma åldrar så visst blir det konflikter.

Väljer du alltså flytt till din nya framför att träffa dina små barn i lågstadieålder oftare än varannan helg?

Ni anser att barnen inte har problem med varandra, men "visst blir det konflikter". Detta utan att ens ha bott ihop. Svårt att säga om barnen håller med om det ni anser. Det blir nog inte helt lugnt och problemfritt att bo så många barn ihop, som inte är syskon från början.
  • Anonym (N)

Inte känna sig ersatta?? Hur gör man med barn som får helsyskon??

Ska han ändå flytta så är det ju vettigare om barnen bor hos dig, men jag fattar inte varför man flyttar ifrån sina barn till att börja med...

• Anonym (--)
    Fiona M skrev 2019-08-10 10:47:51 följande:

Det bästa är att barnen kan fortsätta bo hos båda sina föräldrar som ni har nu.

Detta

Sen får man hoppas pappan tänker likadant när han ska flytta och att han inte flyttar för långt
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Albina) skrev 2019-08-10 10:56:00 följande:
    Barnens bästa är att du och pappan ser till att även fortsättningsvis bo så nära varandra att de kan ha en vardagsrelation med er båda. Svårare än så är det inte.
    Ja, det är det bästa.
  • Fiona M
    Anonym (K) skrev 2019-08-10 11:41:39 följande:

Hos pappan...

Han löste i alla fall att barnen kunde fortsätta bo vv trots flytt när han flyttade , medan du tycker det är okej att barnen knappt får träffa ena föräldern så att du kan bo i ett visst hus.

Detta visar rätt tydligt vem är lämpligast som förälder av er 2.

( baserat endast på vad som framkommer i tråden såklart )

Njae, bara för att han hann flytta FÖRST så är ju inte han en bättre förälder.
  • Anonym (K)
    Fiona M skrev 2019-08-10 15:01:20 följande:

Fiona M skrev 2019-08-10 15:01:20 följande:

Det handlar inte om att han flyttade först utan det funkade fortfarande att ha vv efter hans flytt eftersom pappan och flickvännen jobbar där barnen bor.

Men det funkar ej att ha vv med stället TS vill flytta till.

Så det är inte samma sak.
Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?