• Anonym (Jojjo)

Lvu

Hej de tog mitt barn som var bara några veckor gammal och är nu på jourfamilj, på grund av att barnet riskerad fara illa på grund av att man glömt hålla en hand på honom på skötbordet och inte samspelat med honom och inte pratat så mycket med honom. Är ny som föräldrar och visste inget om det här innan att man skulle göra de där sakerna, och nu när han är på jourfamilj så ska man bara visa att man kan och jag har ingen vilja eller lust och snart är det tingsrätten, tror ni jag har någon chans att få tillbaka honom? Har någon vart i samma sits som mig? Har ni då fått tillbaka barnet? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Lvu
  • Anonym (Jojjo)

Att jag kan inget o kommer aldrig klara der här

Anonym skrev 2019-08-04 20:08:54 följande:

Och att min mamma inte kan bli familjehem heller för hon har så nära kontakt med mig

Vad sa soc till din mamma?

• Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 19:40:42 följande:

Inte ser det från barnets bästa?

Hur tolkar du mig så?

Berätta exakt vad som gör att du säger så. Citera vad jag skrivit som gjort att du tolkat mig så.

Återigen "man", sluta generalisera och låtsas som att du har facit på hur gemene man ska agera. För att passera ditt nålsöga.

Varför säger du att ts brister på intellektuell nivå?

Sen behöver du inte förklara en massa för mig, jag har full koll på hur det fungerar.

Så här tolkar jag det.

-Förmodligen"... just det. Eller också inte. - Det var ett av dina svar i tråd 80. Jag hade skrivit att jag trodde att soc antagligen hade agerat rätt. Att du skriver att dom kanske inte har gjort det efter vad TS har skrivit får mig att tolka att du inte ser det från barnets bästa.

Jag låtsats inte att jag har facit på hand för då hade det vart lätt att skriva till TS om beslutet är helt rätt eller helt fel. Jag skriver att jag tror och tycker och det är inte ett rättande svar utan mer om bad min åsikt är och varför jag tycker/tänker som jag gör.

Däremot så kan jag säga att jag vet att socialen inte bara tar ett barn utan en stark anledning till oro och det är väldigt skrämmande att många inte verkar begripa det.

Att jag skriver att TS brister intellektuellt är för att hon brister i sin kunskap om att ta hand om ett barn gällande omsorg och tillsyn.

Bra att du har full koll på läget, då borde du ju faktist förstå varför jag tycker som kah gör även om du inte håller med mig

Och jag generaliserar inte. Hade jag generaliserat så hade jag skrivit att en 25 års mamma inte ska dricka eller gå på krogen generellt. Men det här är en helt annorlunda situation där en ansvarsfull människa inte tar till flaskan när man blivit fråntagen sitt barn, speciellt inte om man ska upp i domstol inom kort
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-04 19:44:16 följande:
    Fast nu snackar du äpplen och päron för ts har inte Aspergers utan är autistisk.
    Asperger går in under Autism. En asperger diagnos ges inte längre utan då kallas det högfungerande autism.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (kp) skrev 2019-08-04 20:08:24 följande:

Det heter inte högfungerande autism, HA är ett knepigt begrepp som inte borde användas då det är förvirrande.

Nu går all form av autism inklusive asperger under benämningen autismspektrum tillstånd. Högfungerande autism är en benämning för att förstå att autismen är det som förr hette Asperger.
  • pyssel
    Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:35:35 följande:

Om ts har fått diagnosen autism utan förståndshandikapp så är hon normal eller högbegåvad.

Då får jag rätta dig för inom begreppet normalbegåvad ingår även svagbegåvad. Dvs gruppen som ligger precis ovanför särskolenivå, alltså normalzonens nedre del.
    Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:47:11 följande:

Högfungerande autism är en ny benämning på Asperger. Och enligt ts så har hon autism utan begåvningsstörning så förmodligen handlar det om den högfungerande varianten.

Högfungerande är en gammal beskrivning, inte en del av en diagnos. Vissa läkare använde det förr, och ibland idag, för att understryka att den med autismdiagnosen inte har en utvecklingsstörning, andra för att visa hur autonom man är. Den är missvisande för någon använder den för funktionsnivå i vardagen, andra för att poängtera begåvning inom normalspektrumet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Anonym)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-04 20:12:05 följande:
    Asperger går in under Autism. En asperger diagnos ges inte längre utan då kallas det högfungerande autism.
    Inte riktigt  Det finns närliggande tillstånd av autism men det är inte synonymt för den sakens skull.

https://www.kunskapsguiden.se/barn-och-unga/Teman/autismspektrumtillst%C3%A5nd/Sidor/Vad-ar-autismspektrumtillstand.aspx
    Diagnoser inom autismspektrumtillstånd
    Autismspektrumtillstånd är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser.
    Autismspektrumtillstånd innefattar
    autistiskt syndrom
    Aspergers syndrom
    atypisk autism
    desintegrativ störning.
    Autistiskt syndrom
    Autistiskt syndrom kallas även autism i barndomen. De flesta med autistiskt syndrom har också en utvecklingsstörning, men inte alla. Autism i kombination med en normal begåvning kallas ibland för ?högfungerande autism?.
    Aspergers syndrom
    Aspergers syndrom är en form av autism hos normalbegåvade personer. Till skillnad från autistiskt syndrom har barn med Aspergers syndrom ingen markant försening eller avvikelse i den tidiga språkliga och kognitiva utvecklingen. Mellan Aspergers syndrom och ?högfungerande autism? finns ingen skarp gräns, men personer med ?högfungerande autism? har ofta en sämre språklig förmåga än personer med Aspergers syndrom. Ibland används Aspergers syndrom och ?högfungerande autism? närmast synonymt.
  • SylviaPlath
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 19:57:58 följande:

De säger jag ska lämna min kille om jag ska få tillbaka barnet är det sant

Vilka säger det?
  • Anonym (Autism)

Mitt yngsta barns pappa har A-typisk autism. Han klarar inte av att ta hand om ett småbarn. Han läser inte alla signaler, är väldigt känslokall mot barnet, sätter egna intressen före barnet, omogen osv osv. Han är numera mitt ex och jag tar hand om barnet helt själv.

Ville bara informera att autism kan vara belägg för att omhänderta barn.

Skulle inte jag funnits som är helt frisk så skulle inte pappan ha klarat av barnet själv.

Att han råkar vara pappa till mitt barn är en annan historia.

• pyssel
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-04 20:12:05 följande:

Nej, autism nivå 1, 2 eller 3 är de nya begreppen som ersätter ovanstående i DSM-5. Sedan används och ställs fortfarande diagnoserna Atypisk autism och Asperger tills ICD-11 är färdigreviderad.
    Alla hästar hemma
  • Anonym
    Anonym (Tes) skrev 2019-08-04 20:10:48 följande:
    Så här tolkar jag det.

-Förmodligen"... just det. Eller också inte. - Det var ett av dina svar i tråd 80. Jag hade skrivit att jag trodde att soc antagligen hade agerat rätt. Att du skriver att dom kanske inte har gjort det efter vad TS har skrivit får mig att tolka att du inte ser det från barnets bästa.

Jag låtsats inte att jag har facit på hand för då hade det vart lätt att skriva till TS om beslutet är helt rätt eller helt fel. Jag skriver att jag tror och tycker och det är inte ett rättande svar utan mer om bad min åsikt är och varför jag tycker/tänker som jag gör.

Däremot så kan jag säga att jag vet att socialen inte bara tar ett barn utan en stark anledning till oro och det är väldigt skrämmande att många inte verkar begripa det.

Att jag skriver att TS brister intellektuellt är för att hon brister i sin kunskap om att ta hand om ett barn gällande omsorg och tillsyn.

Bra att du har full koll på läget, då borde du ju faktist förstå varför jag tycker som kah gör även om du inte håller med mig

Och jag generaliserar inte. Hade jag generaliserat så hade jag skrivit att en 25 års mamma inte ska dricka eller gå på krogen generellt. Men det här är en helt annorlunda situation där en ansvarsfull människa inte tar till flaskan när man blivit fråntagen sitt barn, speciellt inte om man ska upp i domstol inom kort
    Du tolkar mig fel.

Du tror så mycket, men vet uppenbarligen så lite...  hur gammal är du egentligen?