• pyssel

Lvu

Nattportier skrev 2019-08-04 17:51:54 följande:

Slåss med näbbar och klor. Som ny förälder så hjälper det inte att läsa en massa böcker utan du kommer in i det så småningom.

Men vad du än gör sluta inte slåss för barnet. I detta fallet så har barnet tagit det ifrån dig för att tjänstemannen vill fylla sin kvot. Dom skall alltid överdriva allt.

Hade du t ex slagit ungen eller druckit eller knarkat så hade dom inte brytt sig

Det finns ingen kvot.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:35:35 följande:

Om ts har fått diagnosen autism utan förståndshandikapp så är hon normal eller högbegåvad.

Då får jag rätta dig för inom begreppet normalbegåvad ingår även svagbegåvad. Dvs gruppen som ligger precis ovanför särskolenivå, alltså normalzonens nedre del.
    Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:47:11 följande:

Högfungerande autism är en ny benämning på Asperger. Och enligt ts så har hon autism utan begåvningsstörning så förmodligen handlar det om den högfungerande varianten.

Högfungerande är en gammal beskrivning, inte en del av en diagnos. Vissa läkare använde det förr, och ibland idag, för att understryka att den med autismdiagnosen inte har en utvecklingsstörning, andra för att visa hur autonom man är. Den är missvisande för någon använder den för funktionsnivå i vardagen, andra för att poängtera begåvning inom normalspektrumet.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-04 20:12:05 följande:

Asperger går in under Autism. En asperger diagnos ges inte längre utan då kallas det högfungerande autism.

Nej, autism nivå 1, 2 eller 3 är de nya begreppen som ersätter ovanstående i DSM-5. Sedan används och ställs fortfarande diagnoserna Atypisk autism och Asperger tills ICD-11 är färdigreviderad.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 20:51:04 följande:

Har gjort det soc vill icke

Soc kan inte sluta att arbeta med föräldraförmågan i det här skedet - Det är inte så att du har ställt villkoret att barnet ska hem om du ska gå med på insatser?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 20:56:18 följande:

Förstår inte

Har du sagt att du ska göra det soc säger för att lära dig mer som förälder? Oavsett hur mkt du får träffa barnet nu?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 21:02:32 följande:

Soc säger jag inte får gå på föräldrautbildning den hade jag gått innan barnet kom men det va bara om sjukhus

Är du inte erbjuden familjebehandling och insatser i hemmet? Föräldrautbildning i grupp brukar nämligen inte ge sådan effekt när svårigheterna är stora. Prata med din advokat om detta.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (M) skrev 2019-08-04 21:17:29 följande:

TS har ju varit på utredningshem, en insats som fick avbrytas eftersom omsorgsbristerna var så stora att soc ansåg att barnet behövde placeras direkt. Då funkar inte insatser i hemmet.

Kanske avbrytas för att tillräckligt underlag för ett omedelbart fanns. Det är skillnad på utredning och behandling, och skillnad på insatser om utredningen är klar och inte. Man kan ha övervakade besök i hemmet eller i familjehemmet med behandlare när LVU fastställts - OM man anser att det är för barnets bästa.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 21:29:33 följande:

Vad händer om bara en person går

Om du går och han inte så ser det förstås bättre ut för dig.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 21:52:26 följande:

Så du tror inte han älskar mig?

Han vill ha PUT och det är vanligt att bli tillsammans med kvinnor som på något vis är svaga och naiva. Gör dig fri och försök samarbeta med soc för umgänge med ditt barn. Sätt in p-stav eller liknande om du inte redan gjort det. Förstår att detta är oerhört svårt för dig men det här är mina bästa råd och menar inte att låta kall eller elak.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Pierott skrev 2019-08-05 11:52:41 följande:

Hennes pojkvän, pappan till barnet är tydligen dum mot henne. Pappan är inte svensk medborgare och kan få vårdnaden. Och med tanke på att ts är sån pass stor fara för barnet så inte ens ts mamma får vara familjehem säger väl en del.

Kan ju också vara så att förmågorna i föräldrahemmet inte når upp heller.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-05 15:04:57 följande:

Umgängena har skickats till domstolen och ska visa allt jag kan imorgon men få timmar räcker inte det ska visas dygnet runt o den chansen får varken pappan eller jag av soc

Den dygnet runt-förmåga som behövs för att upphäva LVU ja. Inte för att fortsätta arbeta med föräldraförmågan under kortare umgängen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Pierott skrev 2019-08-05 15:56:42 följande:

Nej de var ts som själv skrev att barnet inte fick vara hos hennes mamma för ts var för stor fara för barnet.

Inläggen om att hon kan "tappa barnet" också hos mamman och "för stor risk"? Det tyder på bristande förmågor i det hemmet också.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Lvu