• Bagar Bengtsson

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Det finns en del trådar här där man upptäckt att den pappan som tror sig vara pappan inte är det. Det medför att hela ens värld rasar samman när det uppdagas. Tycker du vi ska införa obligatoriskt faderskapstest? Det kan vara känsligt för mannen att fråga efter det då man misstänkligör mamman men om det är obligatoriskt så blir det ingen misstanke, bara en bekräftelse och mannen behöver inte vara oroad att barnet inte är hans.

Jag har hört statistik på att runt 5% "har fel pappa" vilket inte är kul vare sig för barn och pappa.

Vilka nackdelar finns det för ett obligatoriskt test? Kan den otrogna kvinnan känna sig tvungen genomgå abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?
  • Arlene
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 20:00:07 följande:
    Och om det hade stått "5% av alla barn blir utsatta för incest" eller "misshandel", eller "mobbing" eller "åker bil utan bälte", osv, då hade du sagt samma sak?

Den ekonomiska biten är jag nyfiken på. Hur mycket dyrare på en 25års-period blir det att hålla X antal personer anställda för att utföra jobbet med att administrera och utföra tester av vävnadsproverna, jämfört att ha samma antal personer  arbetslösa under samma tidsperiod. Om labbet förläggs i en "avfolknings-region", hur värdefult blir då detta lab?
    Jag är inte säker på att du förstod vad jag menade, jag skrev att dom ca 5 % är 5 % för mycket. Jag tycker att det är förkastligt att vissa kvinnor ljuger om vem som är pappan. I vissa fall vet dom nog inte, har t ex läst tidigare trådar (och på andra ställen förstås) där kvinnor skrivit och undrat om vem som kan vara pappan då dom varit med två män i nära tid, då kanske dom chansar.
    Men jag läste också t ex  tråden om pappan som efter några år fick veta att han inte var pappan och förlorade rätten att träffa dottern och det är förstås helt fruktansvärt och helt oförlåtligt.

Så jag förstår inte varför du tar upp incest och misshandel då jag också tycker att det är är hemskt att vissa blir lurade.

Men det jag menade var att 95 % av alla barn har rätt pappa och det är inte säkert då att staten tycker att det är så stor del att man kommer att införa obligatoriska tester även om det är rätt eller fel. 
    Jag vet heller inte vad det skulle kosta, även om varje test inte kostar mycket så blir det ju en kostnad om alla barn ska testas och det tar resurser.
    Men får dom 5 % procenten som inte får rätt pappa registrerad är det förstås värdefullt. Sen vet jag inte om det är 5% av hela folket eller 5 % av dom som föds nu. Jag kan tänka mig att fler kvinnor idag väljer att göra abort när dom är osäkra vem som är pappan mot om det även innefattar alla i Sveriges befolkning och då även äldre då inte abort var tillåtet.

Det kanske inte kostar mycket, jag vet inte men det är ju ändå skattepengar som ska användas och det är mycket som dom ska räcka till. Finns många orättvisor som man kan tycka är självklara att få kosta men inte gör det.
    Som att det beror på vart i landet man bor i om man får komma på cancerkontroller, varför LSS för funktionshindrade inte funkar och det även där är olika vart men bor, är det viktigare med faderskapstester än andra kostnader? ja det kan man tycka olika om.

Det har inget med att göra att det inte är fruktansvärt att för barn och män att dom blir lurade. 
    Man kan undra hur man som kvinna kan göra så mot sitt barn.

Men jag tycker att det är lika illa om både kvinnor och män är otrogna och det då blir barn som blir lidande.

Men som sagt ska man införa det tycker jag att det är för barnens skull och att dom har rätt att få veta vem som är den biologiska pappan.
    Sen också förstås att pappan vet att han är pappan.
    Att som vissa skriver är för att lura av någon man pengar tror jag inte är lika vanligt. Dom kan man ju också i så fall få tillbaka om det uppdagas att man har blivit lurad, det måste ju vara värre att få veta att man inte är den biologiska pappan än den ekonomiska biten.
  • Liberté

Sen för man faktiskt inte glömma att det finns en de facto situation när det gäller sjukdomar, genetiska problem samt svagheter inom släkten som ett barn aldrig skulle kunna få reda på , detta skulle senare troligtvis innebära problem i framtiden när denna utvecklar diverse sjukdomar.

Teknologin går framåt vilket innebär att mer och mer sökt efter från DNA samt släktens sjukdomar.

Som förälder som inte uppger rätt fader så tar du detta skydd från barnet i fråga.

• Arlene
    Vattumankillen skrev 2019-05-07 20:18:23 följande:
    Kvinnan kunde ju ha använt sig av preventivmedel eller gjort abort. Eller bett killen använda sig av kondom.

Plus kvinnor har redan en fördel att de kan lura män till att bli föräldrar
    Absolut och det borde dom verkligen har gjort, alla som är otrogna både kvinnor och män borde verkligen använda preventivmedel eller inte vara otrogna alls.
    Jag tror många inte vet vem som är pappan och chansar. 
    Sen tror jag som jag skrev tidigare att många kvinnor gör abort när dom är osäkra.
    Ingen vet ju om siffran 5 % gäller alla åldrar eller dvs att många äldre har fel pappa. Hur många % av dagens barn som föds och får fel pappa har inte jag en aning om , tror ändå att det är färre nu än tidigare men självklart är det fruktansvärt för varenda barn och man som inte får veta rätt information.
    Det är helt förkastligt.

Jag tycket att det lika illa när kvinnor som män är otrogna och det blir barn som blir lidande. Hemskt när kvinnor inte berättar att det kan vara en annan pappa liksom män som inte berättar för sin fruar och barn att dom har barn vid sidan om och för det barnet som pappan då inte vill kännas vid.
    Det är alltid tragiskt och helst borde ju inga vara otrogna förstås.
  • louisa83

Jag är i stort för obligatoriska test, men kan också tänka mig olika scenarion till varför kvinnor ljuger, två exempel:

1. De tror att de gör det för barnets bästa. Jag kan t.ex tänka mig att det finns många som varit otrogna utomlands med någon som de bara visste förnamnet på och inte hade kontakt med efteråt och inte visste hur man skulle hitta, och då kanske kvinnan tänker att det är bättre för barnet att få en pappa än att växa upp med att inte veta vem ens pappa är. Tycker personligen inte att det är en bra idé att ljuga eftersom det kanske upptäcks senare och då blir det fruktansvärt för alla parter. Men jag kan förstå resonemanget.

2. Det finns kulturer där skulden läggs på kvinnan om hon blir våldtagen. Dvs en gift kvinna vågar inte säga att hon blivit våldtagen av rädsla för att hennes man och släkt ska tro att hon varit otrogen (och kanske straffar henne). Då ljuger hon istället och säger att det är hennes man som är pappan. Därför kan införandet av obligatoriska tester vara t.o.m farligt för vissa kvinnor, och som någon sa tidigare här i tråden så borde resultatet meddelas när kvinnan är ensam och erbjuda stöd eller skydd.

• louisa83

En fråga: faderskapstestet skulle bara bevisa att just mannen i fråga inte är pappan, eller hur? Jag menar vad gör man om barnet kom till genom anonym spermadonation? Eller om mamman inte ens kan namnet på pappasuspekt nr 2? Då kan man ju inte hitta pappan eller hur?

• snusaren1

förvånar mig inte om dom mesta kvinnor säger nej då visar det ju att dom varit otrogna och bara är ihop med gubben för tryggheten och pengar :P

så jo det skulle fan varit lag på o göra sådant test varje gång en unge föds

• louisa83
    TQR735 skrev 2019-05-06 12:02:09 följande:

Intressant att så många kvinnor men inga män motsätter sig detta.

Är det personer som har något att dölja kanske?

Kan inte se något negativt att inför dessa tester, snarare det motsatta. Om du som kvinna varit otrogen så är det bara bra att detta hanteras innan barnet dras in i det hela.

Hade faktiskt en vän som bröt ihop psykiskt på grund av en ljugande mamma. När vi gick i grundskolan lärde vi oss biologi och nedärvda egenskaper så som ögonfärg, hårfärg, blodgrupper. Fick hemläxan att ta reda på våra föräldrars och våra blodgrupper. Hon konstaterar då att hennes pappa inte kunde vara hennes biologiska pappa för deras blodgrupper var fel. 

Hon gick hem helt förvirrad och pratar med sina föräldrar, mamman erkänner att hon varit otrogen och att denna flickas biologiska pappa var en annan man.

Det var en riktigt röra men slutade i att hennes föräldrar skilde sig och min vän bröt i hopp.

Nu mer än 25 år senare har hon fortfarande skuldproblem för att hon ser sig som ansvarig för sina föräldrars skilsmässa.

Men herregud, nästan grät när jag läste det här. Helt fruktansvärt. Tycker inte att det var en så bra uppgift som läraren gav heller. Det finns ju också barn som är adopterade som inte ens vet om att de är adopterade för att föräldrarna valt att inte berätta det för dem. Att då ge en sådan uppgift är verkligen att leka med elden tycker jag, den är alldeles för personlig. Inget som läraren tänkte på uppenbarligen, men ja man kanske borde tänka efter lite iaf innan man ger en sådan uppgift.
  • Cox Orange

Vem ska betala? Det går ju bra att göra ett faderskapstest idag och stå för fiolerna själv om man vill.

• Vattumankillen
    snusaren1 skrev 2019-05-07 23:38:37 följande:

förvånar mig inte om dom mesta kvinnor säger nej då visar det ju att dom varit otrogna och bara är ihop med gubben för tryggheten och pengar :P

så jo det skulle fan varit lag på o göra sådant test varje gång en unge föds

Det är ju bra på ett sätt.

Mannen får ha en kvinna och antagligen ha sex med henne också. Annars skulle hon varit med den som är otrogen med.

Men jag tror de flesta hade brytt sig ändå om sin partner varit otrogen.
  • Vattumankillen
    Cox Orange skrev 2019-05-07 23:55:24 följande:

Vem ska betala? Det går ju bra att göra ett faderskapstest idag och stå för fiolerna själv om man vill.

Folk som är gifta gör knappast såna tester plus är utpekande av sin fru att hon varit otrogen.

Plus de flesta vet nog inte att kvinnan varit otrogen.

Man letar inte efter något som man inte vet om.
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?