Amfitrite2 skrev 2019-05-07 21:00:48 följande:
Jag röstade inte p.g.a. ordet "obligatoriskt". Jag tycker att så lite som möjligt ska vara obligatoriskt i ett demokratiskt samhälle. Däremot tycker jag att faderskapstest ska införas som en normal rutin, precis som andra prov och tester som tas på den nyfödda barnet - och som föräldrarna får säga ifrån aktivt om de inte önskar det. För precis som du säger, så är det svårt för mannen att fråga efter, och ju större barnet blir innan det kommer fram, desto värre blir konsekvenserna för alla:
- Barnet, som inte får bonda med sin riktige far. Barnet får inte heller arvsrätt, får inte bära sin släkts riktiga efternamn, får inte lära känna sin släkt och sitt ursprung på pappans sida
- Den utpekade fadern, som dels måste försörja ett barn som inte är hans, och dels hinner bonda med det - och sedan en vacker dag står där utan något barn
- Den biologiske fadern, som själv har rätt att välja om han vill ha kontakt med sitt barn eller inte
Den stora förloraren är naturligtvis mamman. Detta måste därför skötas med stor försiktighet från samhällets sida. Om det visar sig att faderskapet inte stämmer, så måste modern meddelas först och utan att den sociala fadern är med, och man måste fråga henne om hon är i behov av samhällets skydd eller stöd på något sätt, innan resultatet meddelas mannen. Hon kan ju faktiskt vara rädd för att bli misshandlad, eller utkastad på gatan utan någonstans att ta vägen.
Men om de får säga ifrån så kommer knappast många personer göra det.