Inlägg från: Vattumankillen |Visa alla inlägg
  • Vattumankillen

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Det är ju kvinnorna själva som väljer att vara otrogna.

De har rätt till sin kropp när hon var otrogen och nu har barnen rätt att veta vilken pappa barnet har plus rätt man måste bli underhållsskyldig.

Hon lurar en man att betala för någon annans barn.

Syftet är inte att avslöja otrohet i sig utan vem som är pappan.

Det kan ju också ha skett förväxlingar.

• Vattumankillen
    Arlene skrev 2019-05-07 17:57:41 följande:

Inte än självklar fråga.

Om det var obligatoriskt skulle nog de flesta inte tänka på det och bry sig, det skulle inte jag göra i alla fall utan att det skulle vara ok.

Däremot skulle jag faktiskt bli ledsen om min man kom och sa att han ville göra ett faderskapstest. Ingen av oss har någonsin varit otrogna (vad jag vet i alla fall) vare sig i vårt förhållande eller mot något ex och ingen av oss är speciellt svartsjuk så vi skulle kunna misstro varandra eller liknande eller att någon gjort något så att men kunde bli misstänksam.

Jag skulle bli förvånad och ledsen för jag skulle känna att tilliten var borta och att han misstänkte mig för något.

Men om man hade obligatoriska faderskapstester ska det vara för att barnen ska har rätt att få veta vem som är pappa, inte som någon sorts otrohetskontroll av kvinnor. Det är inte statens sak att kontrollera om folk varken kvinnor eller män är otrogna. 

Det ska vara så att alla vet som är biologiska föräldrar men är osäker på om Sverige ska vara det enda landet i världen som gör sådan kontroller.

Det blir lite att storebror staten ska ha koll på allt och att ingen gör något utanför äktenskapet , tror att många andra länder skulle tycka att Sverige tar pris för kontrollerande.

Men visst skulle det vara bra för alla dom barn som inte får reda på vem som egentligen är deras biologiska pappa och självklart för dom män som tror att dom är pappan. Det är verkligen inte rätt mot dom männen.

Vad jag förstår har ca 5 % av alla barn inte rätt pappa och det är förstås 5 % för mycket men det betyder också att 95 % faktiskt har rätt pappa registrerad och det är ändå en hög siffra så frågan är om staten då tycker att det dom ska bekosta faderskapstester på alla barn, det är ju inte bara en kostnad utan kräver ju också resurser, personal, utrustning, lokaler mm som kanske behövs till annat.

Tyvärr bli ju barn till av både män och kvinnor som är otrogna.

Säkert en del kvinnor som väljer att göra abort när dom inte vet vem som är pappan om dom lever i ett förhållande och vill fortsätta i det även fast dom har varit otrogna. Män som är otrogna kan inte välja abort men håller tyst om barnen för sin fruar. Är ju en tråd just nu om en man som inte vill att älskarinnan ska skriva honom som pappa för att frun inte ska få veta.

Men som sagt var det obligatoriskt skulle de flesta inte tycka något om det men det ska vara för barnens skull och inte för att kontrollera om någon har varit otrogen.

Kvinnan kunde ju ha använt sig av preventivmedel eller gjort abort. Eller bett killen använda sig av kondom.

Plus kvinnor har redan en fördel att de kan lura män till att bli föräldrar
  • Vattumankillen
    Meriall skrev 2019-05-07 20:19:02 följande:

Kan ju också vara så att hennes man är steril och är med på att lura av någon ett barn men inte vill stå för det inför släkten... Så behöver inte vara så att mannen är ovetande.

Men då är ju inte kvinnan otrogen mot sin partner men lurar någon annan man. Det är inte heller okej.

Då får hon väl använda sig av spermadonator om han är steril.

Då skulle det redan vara registrerad av myndigheterna och det inte behövs någon extra faderstest.
  • Vattumankillen
    K Kalle skrev 2019-05-06 12:11:02 följande:

Synd att det inte går att kolla mäns otrohet lika lätt. Det är som det alltid varit. Kvinnan får bära hundhuvudet medan mannen kan knulla på bäst han vill utan att bli påkommen eller få några konsekvenser.

Kvinnor har ju andra fördelar.

Det får du inte glömma bort.
  • Vattumankillen
    Don3 skrev 2019-05-06 12:14:46 följande:

Precis, för varje gång en kvinna är otrogen blir det barn som bevis på deras otrohet. Det är faktiskt helt omöjligt för otrogna kvinnor att använda skydd eller inte bli gravida.

Inget skydd?

Det finns ju preventivmedel idag plus abort.

Hon valde friviligt att behålla barnet och nu är det barnet rättigheter som gäller.
  • Vattumankillen
    Tomelilla15 skrev 2019-05-05 23:10:41 följande:

Även om det skulle visa vissa oäktingar så kanske det bara skapar mer olycka. Får säga nej

Många fördelar att barnet får reda på sin biologiska pappa.
  • Vattumankillen
    Liberté skrev 2019-05-07 20:44:40 följande:

Blir ärligt talat väldigt förvånad över de som säger nej. De är i princip emot barnets rätt att få veta vem sin far är.

Tänk även på när det kommer till sjukvård. Barnet får en permanent nackdel då denna inte får korrekt bild över de sjukdomar som funnits på ena sidan av släkten. Insjuknar denna rejält så kommer dna troligtvis plockas oavsett och kommer det ut i vuxen ålder kan mamman troligtvis glömma några besök på ålderdomshemmet.

Finns fler fördelar med faderskapsprov än att visa att mamman var en slyna eller ej.

Det kan ju avslöja att män också varit otrogna. Om kvinnan haft sex med en kille som varit i en annan relation.

Så det blir lite rättvist också.
  • Vattumankillen
    Amfitrite2 skrev 2019-05-07 21:00:48 följande:

Jag röstade inte p.g.a. ordet "obligatoriskt". Jag tycker att så lite som möjligt ska vara obligatoriskt i ett demokratiskt samhälle. Däremot tycker jag att faderskapstest ska införas som en normal rutin, precis som andra prov och tester som tas på den nyfödda barnet - och som föräldrarna får säga ifrån aktivt om de inte önskar det. För precis som du säger, så är det svårt för mannen att fråga efter, och ju större barnet blir innan det kommer fram, desto värre blir konsekvenserna för alla: 

- Barnet, som inte får bonda med sin riktige far. Barnet får inte heller arvsrätt, får inte bära sin släkts riktiga efternamn, får inte lära känna sin släkt och sitt ursprung på pappans sida

- Den utpekade fadern, som dels måste försörja ett barn som inte är hans, och dels hinner bonda med det - och sedan en vacker dag står där utan något barn

- Den biologiske fadern, som själv har rätt att välja om han vill ha kontakt med sitt barn eller inte

Den stora förloraren är naturligtvis mamman. Detta måste därför skötas med stor försiktighet från samhällets sida. Om det visar sig att faderskapet inte stämmer, så måste modern meddelas först och utan att den sociala fadern är med, och man måste fråga henne om hon är i behov av samhällets skydd eller stöd på något sätt, innan resultatet meddelas mannen. Hon kan ju faktiskt vara rädd för att bli misshandlad, eller utkastad på gatan utan någonstans att ta vägen. 

Men om de får säga ifrån så kommer knappast många personer göra det.
  • Vattumankillen
    snusaren1 skrev 2019-05-07 23:38:37 följande:

förvånar mig inte om dom mesta kvinnor säger nej då visar det ju att dom varit otrogna och bara är ihop med gubben för tryggheten och pengar :P

så jo det skulle fan varit lag på o göra sådant test varje gång en unge föds

Det är ju bra på ett sätt.

Mannen får ha en kvinna och antagligen ha sex med henne också. Annars skulle hon varit med den som är otrogen med.

Men jag tror de flesta hade brytt sig ändå om sin partner varit otrogen.
  • Vattumankillen
    Cox Orange skrev 2019-05-07 23:55:24 följande:

Vem ska betala? Det går ju bra att göra ett faderskapstest idag och stå för fiolerna själv om man vill.

Folk som är gifta gör knappast såna tester plus är utpekande av sin fru att hon varit otrogen.

Plus de flesta vet nog inte att kvinnan varit otrogen.

Man letar inte efter något som man inte vet om.
  • Vattumankillen
    louisa83 skrev 2019-05-08 14:47:02 följande:

Jag tror inte att det bara handlar om att växa upp under sämre ekonomiska förhållanden dock, utan att man kanske känner som mamma att det skulle vara jobbigt för barnet att växa upp och inte veta vem ens pappa är, om man inte skulle hitta honom. Man måste ju känna sig halv och lite vilsen på något sätt. Då kanske man tänker att det är bättre att ljuga så att barnet får en pappa. Personligen skulle jag nog aldrig kunna göra en sådan sak dock. Vilken hemlighet! Att varje dag se sitt barn och sin man och veta att det inte är så de tror att det är.

Och sedan som du säger, världen ser annorlunda ut idag. Det är mycket lättare att själv ta reda på sitt ursprung. Och det är inte lätt att hålla hemligheter längre. Då är det bäst att sådant här reds ut från allra första början. Det skulle ju också vara jättebra om hela världen hade en gemensam DNA databas så man kunnat se hur man är släkt med folk i världen, kanske hitta ett syskon, en biologisk förälder, eller avlägsen släkting. Eftersom teknologin finns så tror jag faktiskt att det kommer bli så i framtiden

Plus en hel del män kan ha barn med kvinnor som de inte vet om och det inte då handlar om någon otrohet.
  • Vattumankillen
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-11 10:50:32 följande:

Jag håller med om det. Vill den påstådda pappan veta om han verkligen är pappan så ska han få veta - och så är det ju också idag. Men precis lika stor som rätten att få veta om man vill, är rätten att slippa få veta om man inte vill.Eftersom grundläggande mänskliga rättigheter regleras i grundlagen (regeringsformen) så tror jag för det första att de går före. Obligatoriska rutintester är inget som hör hemma i en demokrati, vilket som sagt är mitt viktigaste argument mot.

Du ger för övrigt sken av att ?samhället? anser att barnets rätt att veta sitt ursprung överskrider barnets rätt till en stabil familj. Jag är inte heller speciellt insatt, men känner till åtminstone två relativt nyliga domar gällande faderskapsutredningar där det sistnämnda bedömts överväga. Jag ska försöka leta på dem senare.

Hur ska pappan få reda om en kvinna påstår att det är någon annan som är pappa till barnet?
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?