Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?
Jag är i stort för obligatoriska test, men kan också tänka mig olika scenarion till varför kvinnor ljuger, två exempel:
1. De tror att de gör det för barnets bästa. Jag kan t.ex tänka mig att det finns många som varit otrogna utomlands med någon som de bara visste förnamnet på och inte hade kontakt med efteråt och inte visste hur man skulle hitta, och då kanske kvinnan tänker att det är bättre för barnet att få en pappa än att växa upp med att inte veta vem ens pappa är. Tycker personligen inte att det är en bra idé att ljuga eftersom det kanske upptäcks senare och då blir det fruktansvärt för alla parter. Men jag kan förstå resonemanget.
2. Det finns kulturer där skulden läggs på kvinnan om hon blir våldtagen. Dvs en gift kvinna vågar inte säga att hon blivit våldtagen av rädsla för att hennes man och släkt ska tro att hon varit otrogen (och kanske straffar henne). Då ljuger hon istället och säger att det är hennes man som är pappan. Därför kan införandet av obligatoriska tester vara t.o.m farligt för vissa kvinnor, och som någon sa tidigare här i tråden så borde resultatet meddelas när kvinnan är ensam och erbjuda stöd eller skydd.