• Bagar Bengtsson

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Det finns en del trådar här där man upptäckt att den pappan som tror sig vara pappan inte är det. Det medför att hela ens värld rasar samman när det uppdagas. Tycker du vi ska införa obligatoriskt faderskapstest? Det kan vara känsligt för mannen att fråga efter det då man misstänkligör mamman men om det är obligatoriskt så blir det ingen misstanke, bara en bekräftelse och mannen behöver inte vara oroad att barnet inte är hans.

Jag har hört statistik på att runt 5% "har fel pappa" vilket inte är kul vare sig för barn och pappa.

Vilka nackdelar finns det för ett obligatoriskt test? Kan den otrogna kvinnan känna sig tvungen genomgå abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?
  • Tow2Mater
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-08 01:05:51 följande:

Kan en spermadonator vara anonym? Har inte barnet rätt att veta vem som donerat sperma när barnet är 18 år? Om det är en spermadonator står väl det i pappren?

Om mamman nu haft två olika karlar så är det väl bra att få det bekräftat vem som är dadern. Nu har ju mamman 50% iaf att det är "rätt" man. Jag blev så illa berörd av pappan som tydligen inte var biologisk pappa som blev tvungen att "skiljas" från barnet efter över tre år. Barnet var nog inte heller så glad.

Precis, att barnet inte ska behova separeras från sin pappa pga detta kan enkelt losas med ett test, och även for de få barn det kanske hjälper är det klart värt kostnaden!!  Hur mycket pengar slängs inte ut på foräldrar redan idag så de kan stanna hemma och knyta an till sina barn - vi kan ta två dagar från alla fl-dagar och bekosta detta test med skattepengar obligatoriskt for alla!
  • Mascaraklumpar

Nej, av två skäl. Det viktigaste är att människor aldrig bör tvingas till provtagning om det inte finns starka skäl för det. Att det finns en liten sannolikhet (siffran 5% stämmer för övrigt antagligen inte sett till befolkningen i stort) att man inte är biologisk förälder till sitt barn, är inte ett starkt skäl.

Det andra skälet är att när det finns två (eller fler) potentiella pappor så tror jag att mamman för det allra mesta väljer den man som är bäst lämpad att ta hand om ett barn. Därmed får barnet en större chans till en bra uppväxt. Att barnet inte vet sitt ursprung påverkar inte dess livskvalitet då barnet inte vet att det inte vet (och innan någon skriver det så nej, det kommer inte alls oftast fram).

På samma sätt påverkar det inte pappans livskvalitet, om det inte är så att detta är något han går runt och funderar över. Gör han det så har han alla möjligheter att ta ett test - med eller utan mammans vetskap.

• Tow2Mater
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-10 20:04:17 följande:

Nej, av två skäl. Det viktigaste är att människor aldrig bör tvingas till provtagning om det inte finns starka skäl för det. Att det finns en liten sannolikhet (siffran 5% stämmer för övrigt antagligen inte sett till befolkningen i stort) att man inte är biologisk förälder till sitt barn, är inte ett starkt skäl.

Det andra skälet är att när det finns två (eller fler) potentiella pappor så tror jag att mamman för det allra mesta väljer den man som är bäst lämpad att ta hand om ett barn. Därmed får barnet en större chans till en bra uppväxt. Att barnet inte vet sitt ursprung påverkar inte dess livskvalitet då barnet inte vet att det inte vet (och innan någon skriver det så nej, det kommer inte alls oftast fram).

På samma sätt påverkar det inte pappans livskvalitet, om det inte är så att detta är något han går runt och funderar över. Gör han det så har han alla möjligheter att ta ett test - med eller utan mammans vetskap.

Så du tycker mamman ska ha specialrättigheter, och pappan och barnet inga alls? Vilken sunkig jämställdhetssyn?
  • Cartjan1

Fast det är inte mammans rätt att bestämma vem som får vara pappa eller inte....och vad är det som gör oss kvinnor lämpade att göra det valet? Har vi fötts med någon superbrain som kan helt avgöra hur mannen kommer bli i sin föräldraroll? Hur aktiverar jag min ;) ?

Givetvis handlar det även om mannens rätt, han ska inte behöva ta ansvar i en föräldraroll som inte är hans om han inte vill, försörjningsdel samt underhåll spelar också in vid en eventuell separation.

Men främst så handlar det om barnet, oavsett om du/jag/vemsomhelst tycker annorlunda så här vi lagar och regler för barns rätt till sitt ursprung. Så att inte ha rutintester är konstigt och (enligt mig) väger barnens rätt tyngst i detta fall.

Menar inte att låta hård och du har givetvis rätt att tänka som du gör men jag måste erkänna att jag har svårt att köpa dina argument mot testet.
  • Amfitrite2

Det är mycket troligt att det kommer fram, eftersom det har blivit så vanligt att människor låter testa sitt eget DNA nu, och postar det på de där släktforskningssajterna som finns. (Det finns även sajter där donatorer och donationsbarn som letar efter varandra postar sitt DNA, men där kommer ju barnet i ditt exempel inte att leta.) Även folk som inte har anledning att misstänka att de har fel far, eller har barn därute, letar efter okända släktingar - för att de är nyfikna! Den här branschen växer som svampar ur jorden, och det blir billigare och billigare att vara med också. 

Dessutom anser jag inte att detta är mammans sak att välja. Att bedra sin man på det sättet, och låta honom tro att han är far, är ett fruktansvärt svek. Därmed inte sagt att det inte någon enstaka gång kan vara vettigt, att inte låta en viss man få veta att han blivit far till ens barn. Jag tänker om han är våldsam t.ex., eller om man har fått reda på att han är sexuellt intresserad av barn.

Men då har kvinnan fortfarande inte rätt att lura en annan man att han är pappan, utan då får hon vackert berätta för honom och se om han frivilligt vill stanna och uppfostra barnet som sitt. Och sedan kan de gemensamt berätta för barnet när det är så gammalt att ingen kan tvinga det till umgänge med den biologiske pappan längre, för den informationen har barnet rätt till. Och vill inte den andre mannen, så får väl kvinnan klara sig som ensam mamma, som miljoner andra kvinnor i världen har fått göra. Lögner och svek är det värsta av allt.
  • Amfitrite2
    louisa83 skrev 2019-05-08 14:47:02 följande:
    Jag tror inte att det bara handlar om att växa upp under sämre ekonomiska förhållanden dock, utan att man kanske känner som mamma att det skulle vara jobbigt för barnet att växa upp och inte veta vem ens pappa är, om man inte skulle hitta honom. Man måste ju känna sig halv och lite vilsen på något sätt. Då kanske man tänker att det är bättre att ljuga så att barnet får en pappa. Personligen skulle jag nog aldrig kunna göra en sådan sak dock. Vilken hemlighet! Att varje dag se sitt barn och sin man och veta att det inte är så de tror att det är.

Och sedan som du säger, världen ser annorlunda ut idag. Det är mycket lättare att själv ta reda på sitt ursprung. Och det är inte lätt att hålla hemligheter längre. Då är det bäst att sådant här reds ut från allra första början. Det skulle ju också vara jättebra om hela världen hade en gemensam DNA databas så man kunnat se hur man är släkt med folk i världen, kanske hitta ett syskon, en biologisk förälder, eller avlägsen släkting. Eftersom teknologin finns så tror jag faktiskt att det kommer bli så i framtiden
    Japp, jag tror också att det kommer att bli så, och inte så långt fram i tiden heller. Jag har själv funderat på att testa mitt DNA och publicera på en av de där sajterna. Jag är mest nyfiken på om jag har halvsyskon nämligen, eftersom det har glunkats i släkten om att jag skulle kunna ha det... Det handlar inte om otrohetshemligheter, utan barn som min far i så fall skulle ha avlat hemma i byn när han var ung. Jag har alltid saknat syskon, så det skulle vara fantastiskt att hitta dom - OM dom finns! Eller deras barn.
  • Mascaraklumpar
    Cartjan1 skrev 2019-05-10 22:14:34 följande:

Givetvis handlar det även om mannens rätt, han ska inte behöva ta ansvar i en föräldraroll som inte är hans om han inte vill, försörjningsdel samt underhåll spelar också in vid en eventuell separation.

Jag håller med om det. Vill den påstådda pappan veta om han verkligen är pappan så ska han få veta - och så är det ju också idag. Men precis lika stor som rätten att få veta om man vill, är rätten att slippa få veta om man inte vill.

Men främst så handlar det om barnet, oavsett om du/jag/vemsomhelst tycker annorlunda så här vi lagar och regler för barns rätt till sitt ursprung. Så att inte ha rutintester är konstigt och (enligt mig) väger barnens rätt tyngst i detta fall.

Eftersom grundläggande mänskliga rättigheter regleras i grundlagen (regeringsformen) så tror jag för det första att de går före. Obligatoriska rutintester är inget som hör hemma i en demokrati, vilket som sagt är mitt viktigaste argument mot.

Du ger för övrigt sken av att ?samhället? anser att barnets rätt att veta sitt ursprung överskrider barnets rätt till en stabil familj. Jag är inte heller speciellt insatt, men känner till åtminstone två relativt nyliga domar gällande faderskapsutredningar där det sistnämnda bedömts överväga. Jag ska försöka leta på dem senare.
  • Vattumankillen
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-11 10:50:32 följande:

Jag håller med om det. Vill den påstådda pappan veta om han verkligen är pappan så ska han få veta - och så är det ju också idag. Men precis lika stor som rätten att få veta om man vill, är rätten att slippa få veta om man inte vill.Eftersom grundläggande mänskliga rättigheter regleras i grundlagen (regeringsformen) så tror jag för det första att de går före. Obligatoriska rutintester är inget som hör hemma i en demokrati, vilket som sagt är mitt viktigaste argument mot.

Du ger för övrigt sken av att ?samhället? anser att barnets rätt att veta sitt ursprung överskrider barnets rätt till en stabil familj. Jag är inte heller speciellt insatt, men känner till åtminstone två relativt nyliga domar gällande faderskapsutredningar där det sistnämnda bedömts överväga. Jag ska försöka leta på dem senare.

Hur ska pappan få reda om en kvinna påstår att det är någon annan som är pappa till barnet?
  • Amfitrite2
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-11 10:50:32 följande:
    Jag håller med om det. Vill den påstådda pappan veta om han verkligen är pappan så ska han få veta - och så är det ju också idag. Men precis lika stor som rätten att få veta om man vill, är rätten att slippa få veta om man inte vill.

Eftersom grundläggande mänskliga rättigheter regleras i grundlagen (regeringsformen) så tror jag för det första att de går före. Obligatoriska rutintester är inget som hör hemma i en demokrati, vilket som sagt är mitt viktigaste argument mot.

Men grejen är ju, att mannen kanske inte ens misstänker det. Det kan också vara svårt att ta upp att han vill ha ett sådant test, för det som det säger är ju att mannen inte litar på kvinnan. Bara det att han yppar den misstanken i sig, kan ju göra så att HON tar ut skilsmässa - om hon är oskyldig till otrohet. Därför skulle det vara så bra om det skulle göras rutinmässigt på alla barn, så skulle inte den enskilde mannen behöva ta upp frågan. 

Fast det står väl ingenstans i någon lag, att vården eller samhället ska mörka ett barns ursprung, om de (eller en enskild läkare eller barnmorska som misstänker detta kanske), har gjort bedömningen att de skulle riskera barnets "stabila familj"? Dessutom: ljuger kvinnan om detta, så upphör "stabiliteten" garanterat samma dag som det kommer fram till mannen. Och det gör det, idag. I värsta fall kan det sluta i en familjetragedi, för att han blir så förbannad och förtvivlad över att ha blivit förd bakom ljuset i en massa år...

När/om Barnkonventionen blir lag i Sverige, så gäller för övrigt definitivt det som står om att varje barn har rätt att veta sitt ursprung, och rätt att växa upp med, eller i alla fall känna, båda sina riktiga föräldrar, såvida inget annat talar gravt emot (t.ex. att socialen måste ingripa då föräldrarna är direkt olämpliga att ta hand om barn). Jag undrar lite hur våra makthavare tänker få det att gå ihop med, att det är tillåtet att avla barn med donerade könsceller i Sverige? Detta måste ju i så fall upphöra, men jag tror inte att några politiker kommer våga ta itu med det...
  • Amfitrite2
    Vattumankillen skrev 2019-05-11 11:59:47 följande:
    Hur ska pappan få reda om en kvinna påstår att det är någon annan som är pappa till barnet?
    Det undrar jag också. Han lär ju inte fråga efter faderskapstest om inte a) han har något uppenbart skäl att misstänka att hon varit otrogen, eller b) om barnet uppenbart inte kan vara hans, t.ex. för att det har färger, drag eller någon ärftlig sjukdom som inte finns i varken hans eller hennes släkt. Och särskilt inte om det handlar om ett par som varit gifta eller sambos länge.
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?