• louisa83

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Jag är i stort för obligatoriska test, men kan också tänka mig olika scenarion till varför kvinnor ljuger, två exempel:

1. De tror att de gör det för barnets bästa. Jag kan t.ex tänka mig att det finns många som varit otrogna utomlands med någon som de bara visste förnamnet på och inte hade kontakt med efteråt och inte visste hur man skulle hitta, och då kanske kvinnan tänker att det är bättre för barnet att få en pappa än att växa upp med att inte veta vem ens pappa är. Tycker personligen inte att det är en bra idé att ljuga eftersom det kanske upptäcks senare och då blir det fruktansvärt för alla parter. Men jag kan förstå resonemanget.

2. Det finns kulturer där skulden läggs på kvinnan om hon blir våldtagen. Dvs en gift kvinna vågar inte säga att hon blivit våldtagen av rädsla för att hennes man och släkt ska tro att hon varit otrogen (och kanske straffar henne). Då ljuger hon istället och säger att det är hennes man som är pappan. Därför kan införandet av obligatoriska tester vara t.o.m farligt för vissa kvinnor, och som någon sa tidigare här i tråden så borde resultatet meddelas när kvinnan är ensam och erbjuda stöd eller skydd.

• louisa83

En fråga: faderskapstestet skulle bara bevisa att just mannen i fråga inte är pappan, eller hur? Jag menar vad gör man om barnet kom till genom anonym spermadonation? Eller om mamman inte ens kan namnet på pappasuspekt nr 2? Då kan man ju inte hitta pappan eller hur?

• louisa83
    TQR735 skrev 2019-05-06 12:02:09 följande:

Intressant att så många kvinnor men inga män motsätter sig detta.

Är det personer som har något att dölja kanske?

Kan inte se något negativt att inför dessa tester, snarare det motsatta. Om du som kvinna varit otrogen så är det bara bra att detta hanteras innan barnet dras in i det hela.

Hade faktiskt en vän som bröt ihop psykiskt på grund av en ljugande mamma. När vi gick i grundskolan lärde vi oss biologi och nedärvda egenskaper så som ögonfärg, hårfärg, blodgrupper. Fick hemläxan att ta reda på våra föräldrars och våra blodgrupper. Hon konstaterar då att hennes pappa inte kunde vara hennes biologiska pappa för deras blodgrupper var fel. 

Hon gick hem helt förvirrad och pratar med sina föräldrar, mamman erkänner att hon varit otrogen och att denna flickas biologiska pappa var en annan man.

Det var en riktigt röra men slutade i att hennes föräldrar skilde sig och min vän bröt i hopp.

Nu mer än 25 år senare har hon fortfarande skuldproblem för att hon ser sig som ansvarig för sina föräldrars skilsmässa.

Men herregud, nästan grät när jag läste det här. Helt fruktansvärt. Tycker inte att det var en så bra uppgift som läraren gav heller. Det finns ju också barn som är adopterade som inte ens vet om att de är adopterade för att föräldrarna valt att inte berätta det för dem. Att då ge en sådan uppgift är verkligen att leka med elden tycker jag, den är alldeles för personlig. Inget som läraren tänkte på uppenbarligen, men ja man kanske borde tänka efter lite iaf innan man ger en sådan uppgift.
  • louisa83
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-08 01:05:51 följande:

Kan en spermadonator vara anonym? Har inte barnet rätt att veta vem som donerat sperma när barnet är 18 år? Om det är en spermadonator står väl det i pappren?

Om mamman nu haft två olika karlar så är det väl bra att få det bekräftat vem som är dadern. Nu har ju mamman 50% iaf att det är "rätt" man. Jag blev så illa berörd av pappan som tydligen inte var biologisk pappa som blev tvungen att "skiljas" från barnet efter över tre år. Barnet var nog inte heller så glad.

Vad jag har förstått så har spermadonatorer rätt att vara för alltid anonyma i vissa länder. Hur är det i Danmark, jag tror det är lagligt med anonym spermadonation där?
  • louisa83
    Amfitrite2 skrev 2019-05-08 01:37:10 följande:

Då får soc försöka efterforska fadern, på samma sätt som om en kvinna berättar redan på MVC att hon inte vet vem pappan är. Soc gör väldigt stora ansträngningar för att hitta fadern, just för att det är så viktigt för barnet att få veta sitt ursprung.

Går det inte så går det inte, och då får väl mamma göra det bästa av det. Kanske kan den utpekade fadern förlåta, och ställa upp som pappa. Eller så får hon bli ensam mamma - det har många, många före henne klarat av.

Jag tror ändå att det är bättre att VETA, även om barnet får växa upp under sämre ekonomiska förhållanden - än vad det hade blivit om mannen fortsatt att vara lurad. 

Jag tror inte att det bara handlar om att växa upp under sämre ekonomiska förhållanden dock, utan att man kanske känner som mamma att det skulle vara jobbigt för barnet att växa upp och inte veta vem ens pappa är, om man inte skulle hitta honom. Man måste ju känna sig halv och lite vilsen på något sätt. Då kanske man tänker att det är bättre att ljuga så att barnet får en pappa. Personligen skulle jag nog aldrig kunna göra en sådan sak dock. Vilken hemlighet! Att varje dag se sitt barn och sin man och veta att det inte är så de tror att det är.

Och sedan som du säger, världen ser annorlunda ut idag. Det är mycket lättare att själv ta reda på sitt ursprung. Och det är inte lätt att hålla hemligheter längre. Då är det bäst att sådant här reds ut från allra första början. Det skulle ju också vara jättebra om hela världen hade en gemensam DNA databas så man kunnat se hur man är släkt med folk i världen, kanske hitta ett syskon, en biologisk förälder, eller avlägsen släkting. Eftersom teknologin finns så tror jag faktiskt att det kommer bli så i framtiden
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?