• Arlene

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Inte än självklar fråga.
    Om det var obligatoriskt skulle nog de flesta inte tänka på det och bry sig, det skulle inte jag göra i alla fall utan att det skulle vara ok.
    Däremot skulle jag faktiskt bli ledsen om min man kom och sa att han ville göra ett faderskapstest. Ingen av oss har någonsin varit otrogna (vad jag vet i alla fall) vare sig i vårt förhållande eller mot något ex och ingen av oss är speciellt svartsjuk så vi skulle kunna misstro varandra eller liknande eller att någon gjort något så att men kunde bli misstänksam.
    Jag skulle bli förvånad och ledsen för jag skulle känna att tilliten var borta och att han misstänkte mig för något.

Men om man hade obligatoriska faderskapstester ska det vara för att barnen ska har rätt att få veta vem som är pappa, inte som någon sorts otrohetskontroll av kvinnor. Det är inte statens sak att kontrollera om folk varken kvinnor eller män är otrogna. 
    Det ska vara så att alla vet som är biologiska föräldrar men är osäker på om Sverige ska vara det enda landet i världen som gör sådan kontroller.
    Det blir lite att storebror staten ska ha koll på allt och att ingen gör något utanför äktenskapet , tror att många andra länder skulle tycka att Sverige tar pris för kontrollerande.

Men visst skulle det vara bra för alla dom barn som inte får reda på vem som egentligen är deras biologiska pappa och självklart för dom män som tror att dom är pappan. Det är verkligen inte rätt mot dom männen.
    Vad jag förstår har ca 5 % av alla barn inte rätt pappa och det är förstås 5 % för mycket men det betyder också att 95 % faktiskt har rätt pappa registrerad och det är ändå en hög siffra så frågan är om staten då tycker att det dom ska bekosta faderskapstester på alla barn, det är ju inte bara en kostnad utan kräver ju också resurser, personal, utrustning, lokaler mm som kanske behövs till annat.
     Tyvärr bli ju barn till av både män och kvinnor som är otrogna.
    Säkert en del kvinnor som väljer att göra abort när dom inte vet vem som är pappan om dom lever i ett förhållande och vill fortsätta i det även fast dom har varit otrogna. Män som är otrogna kan inte välja abort men håller tyst om barnen för sin fruar. Är ju en tråd just nu om en man som inte vill att älskarinnan ska skriva honom som pappa för att frun inte ska få veta.

Men som sagt var det obligatoriskt skulle de flesta inte tycka något om det men det ska vara för barnens skull och inte för att kontrollera om någon har varit otrogen.

• Arlene
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 20:00:07 följande:
    Och om det hade stått "5% av alla barn blir utsatta för incest" eller "misshandel", eller "mobbing" eller "åker bil utan bälte", osv, då hade du sagt samma sak?

Den ekonomiska biten är jag nyfiken på. Hur mycket dyrare på en 25års-period blir det att hålla X antal personer anställda för att utföra jobbet med att administrera och utföra tester av vävnadsproverna, jämfört att ha samma antal personer  arbetslösa under samma tidsperiod. Om labbet förläggs i en "avfolknings-region", hur värdefult blir då detta lab?
    Jag är inte säker på att du förstod vad jag menade, jag skrev att dom ca 5 % är 5 % för mycket. Jag tycker att det är förkastligt att vissa kvinnor ljuger om vem som är pappan. I vissa fall vet dom nog inte, har t ex läst tidigare trådar (och på andra ställen förstås) där kvinnor skrivit och undrat om vem som kan vara pappan då dom varit med två män i nära tid, då kanske dom chansar.
    Men jag läste också t ex  tråden om pappan som efter några år fick veta att han inte var pappan och förlorade rätten att träffa dottern och det är förstås helt fruktansvärt och helt oförlåtligt.

Så jag förstår inte varför du tar upp incest och misshandel då jag också tycker att det är är hemskt att vissa blir lurade.

Men det jag menade var att 95 % av alla barn har rätt pappa och det är inte säkert då att staten tycker att det är så stor del att man kommer att införa obligatoriska tester även om det är rätt eller fel. 
    Jag vet heller inte vad det skulle kosta, även om varje test inte kostar mycket så blir det ju en kostnad om alla barn ska testas och det tar resurser.
    Men får dom 5 % procenten som inte får rätt pappa registrerad är det förstås värdefullt. Sen vet jag inte om det är 5% av hela folket eller 5 % av dom som föds nu. Jag kan tänka mig att fler kvinnor idag väljer att göra abort när dom är osäkra vem som är pappan mot om det även innefattar alla i Sveriges befolkning och då även äldre då inte abort var tillåtet.

Det kanske inte kostar mycket, jag vet inte men det är ju ändå skattepengar som ska användas och det är mycket som dom ska räcka till. Finns många orättvisor som man kan tycka är självklara att få kosta men inte gör det.
    Som att det beror på vart i landet man bor i om man får komma på cancerkontroller, varför LSS för funktionshindrade inte funkar och det även där är olika vart men bor, är det viktigare med faderskapstester än andra kostnader? ja det kan man tycka olika om.

Det har inget med att göra att det inte är fruktansvärt att för barn och män att dom blir lurade. 
    Man kan undra hur man som kvinna kan göra så mot sitt barn.

Men jag tycker att det är lika illa om både kvinnor och män är otrogna och det då blir barn som blir lidande.

Men som sagt ska man införa det tycker jag att det är för barnens skull och att dom har rätt att få veta vem som är den biologiska pappan.
    Sen också förstås att pappan vet att han är pappan.
    Att som vissa skriver är för att lura av någon man pengar tror jag inte är lika vanligt. Dom kan man ju också i så fall få tillbaka om det uppdagas att man har blivit lurad, det måste ju vara värre att få veta att man inte är den biologiska pappan än den ekonomiska biten.
  • Arlene
    Vattumankillen skrev 2019-05-07 20:18:23 följande:
    Kvinnan kunde ju ha använt sig av preventivmedel eller gjort abort. Eller bett killen använda sig av kondom.

Plus kvinnor har redan en fördel att de kan lura män till att bli föräldrar
    Absolut och det borde dom verkligen har gjort, alla som är otrogna både kvinnor och män borde verkligen använda preventivmedel eller inte vara otrogna alls.
    Jag tror många inte vet vem som är pappan och chansar. 
    Sen tror jag som jag skrev tidigare att många kvinnor gör abort när dom är osäkra.
    Ingen vet ju om siffran 5 % gäller alla åldrar eller dvs att många äldre har fel pappa. Hur många % av dagens barn som föds och får fel pappa har inte jag en aning om , tror ändå att det är färre nu än tidigare men självklart är det fruktansvärt för varenda barn och man som inte får veta rätt information.
    Det är helt förkastligt.

Jag tycket att det lika illa när kvinnor som män är otrogna och det blir barn som blir lidande. Hemskt när kvinnor inte berättar att det kan vara en annan pappa liksom män som inte berättar för sin fruar och barn att dom har barn vid sidan om och för det barnet som pappan då inte vill kännas vid.
    Det är alltid tragiskt och helst borde ju inga vara otrogna förstås.
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?