• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:18:32 följande:

Fast problemet är inte att du inte blir respekterad för dina åsikter utan problemet blir om du inte kan respektera andra människors integritetsgränser genom att tycka att det på nåt vis är självklart att du kan fråga om deras ärr om de har kläder som visar ärren. Det ÄR för de allra flesta inte alls ok att oombedd lägga näsan i blöt även om just du eller din kompis tycket att det skulle vara ok. Vi pratar ju om sociala spelregler rent generellt även om det finns individuella skillnader.

Så nej det är generellt inte socialt acceptabelt att fråga om någons ärr, fråga om någon är gravid, fråga vad någon väger, fråga vad någon tjänar, etc etc.

Jag skulle aldeig fråga sånt till någon heller. det får den säga själv. Men ärr. då skadar man sig själv. då tänker jag som nära vän reagera. så är det bara.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:18:32 följande:

Fast problemet är inte att du inte blir respekterad för dina åsikter utan problemet blir om du inte kan respektera andra människors integritetsgränser genom att tycka att det på nåt vis är självklart att du kan fråga om deras ärr om de har kläder som visar ärren. Det ÄR för de allra flesta inte alls ok att oombedd lägga näsan i blöt även om just du eller din kompis tycket att det skulle vara ok. Vi pratar ju om sociala spelregler rent generellt även om det finns individuella skillnader.

Så nej det är generellt inte socialt acceptabelt att fråga om någons ärr, fråga om någon är gravid, fråga vad någon väger, fråga vad någon tjänar, etc etc.

Men du anser väl dig själv som en drottning. Om man tyder ditt namn.
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:20:51 följande:

Men har jag nånsin påstått det. Vad du ska överdriva.Jag respekrerae mina vänner. Som person är jag blyg och försiktig. Jag skulle aldrig bara fråga ohyfsade saker till folk. Du kan vara lugn. Har hela tiden sagt NÄRA VÄNNER. Ingen bekant. Ingen vanlig kompis. Utan en nära vän. Som msn känner. Som man vet hur den kanske reagerar. Jag kan ytligt fråga om det. Märker jag att den inte vill prata fine. Lugnt. Det respekterar jag. Förstå hur jag menar nu.

Jag ser att du skriver nära bänner och inte bekant.

Ser du vad jag skriver: det spelar inen roll.

Oavsett vad det gäller så är det vännen som GER dig förtroenden, inte du som TAR det. (I en ömsesidig och respektfull vänskap iaf.)
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 08:54:28 följande:

Bättre att fråga än tex snacka skit bakom personens rygg .

Varför tog du ens upp det här? Varför är det ett alternativ i scenariot?
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:21:46 följande:

Ni kan ju inte respektera andras åsikter ett dugg själva. Ni missförstår ju mig. Därför ni blir så sura.

Vad har vi missförstått?

Att du skriver att det gäller nära vänner förändrar inte ett smack.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:23:33 följande:

Jag ser att du skriver nära bänner och inte bekant.

Ser du vad jag skriver: det spelar inen roll.

Oavsett vad det gäller så är det vännen som GER dig förtroenden, inte du som TAR det. (I en ömsesidig och respektfull vänskap iaf.)

Samma sak om en kompis super ner sig. Då tänker inte jag bara sitta där och glo på . nej men jag vet ju troligtvis hur personen antagligen tar det. Annars säger msn väl inget. Har jag sagt hela tiden eftersom man känner varann. Sluta nu. Orkar inte ens diskutera med dig mer för du bara vänder och vrider på allt.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:25:40 följande:

Vad har vi missförstått?

Att du skriver att det gäller nära vänner förändrar inte ett smack.

Duxbehlver inte låta mig ett skit om sånt här. för det är jag som brukar vara på min vänkrets om sådana saker om någon gör något opassande som tex sånt här. Men när någon skär sig ska man agera. Men kan inte bara sitta där och skita i det. Det är farligt att skära sig.
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:26:47 följande:

Samma sak om en kompis super ner sig. Då tänker inte jag bara sitta där och glo på . nej men jag vet ju troligtvis hur personen antagligen tar det. Annars säger msn väl inget. Har jag sagt hela tiden eftersom man känner varann. Sluta nu. Orkar inte ens diskutera med dig mer för du bara vänder och vrider på allt.

Du har en väldigt naiv världsbild och sätter dina egna behov först.

Kom ihåg det så du vet vad du kan ändra när kompisar blir besvikna på dig.
  • Anonym (Anonymm)

Nu täbker jag inte diskutera detta mer. Alla tycker olika. Respektera min åsikt. Jag har många vänner. Och jag respekterar allihop. Så det är lugnt.

• Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:28:09 följande:

Du har en väldigt naiv världsbild och sätter dina egna behov först.

Kom ihåg det så du vet vad du kan ändra när kompisar blir besvikna på dig.

Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?