• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (Soe)
    Anonym (v) skrev 2019-03-29 22:34:21 följande:
    Du kan anmäla ditt eget inlägg och be moderator ta bort det
    Tack! Kände att jag lämnade ut lite väl mycket privat info vid fel tillfälle..
  • Anonym (mor)

Jag tänker att om man har en vän som öppet visar sina ärrade armar (kortärmat) så blir det väl konstigt om man inget säger? Märker man däremot att ärren är ngt som vännen försöker dölja så är man självklart försiktig och ställer bara frågor när man känner att det är rätt. Fingertoppskänslan..........vi har den nog de flesta av oss.

• Anonym (Anonymm)
    Anonym (Soe) skrev 2019-03-29 22:15:33 följande:

Jag har inte några ärr från självskadebeteende, utan riktigt rejäla ärr på underarmarna men värst är det nog på händerna (tyvärr) från missbruk, som ibland kan vara än mer stigmatiserande.

Om det var en vän som frågar så hade jag blivit glad att hen bryr sej och svarat ärligt, det är liksom oundvikligt att inte se mina ärr oavsett långärmade tröjor så hade känts konstigt om en ny vän inte frågade. Jag själv skulle självfallet också fråga om det ser ut som att en vän har gamla frätskador från syra över händerna. Att låtsas som inget hade känts så fejk. Det visar ju bara att man bryr sej om man frågar på ett ickedömande sätt. Tycker jag om någon så vill jag gärna veta mycket om den personen och tycker att man bör kunna och vilja prata om allt el nästan allt med bra el blivande bra vänner.

Sen varför ska man skämmas för det som inte är längre? För en vän? Nu är jag iofs en väldigt öppen person och jag svarar på alla frågor jag får om mej själv nästan oavsett vem det är som ställer dem, på gott och ont. Så lika klumpig är jag när det gäller andra, men väldigt snäll så jag frågar ju givetvis på ett snällt och försiktigt sätt.

Visserligen hade jag inte frågat om några små vågräta rispor över underarmen ala klassiskt skärbeteende, som är blekta och knappt syns längre, jag skulle ju förstå vad det en gång i tiden har handlat om och hoppas istället på att den vännen har el får sådant förtroende för mej att hen även kan berätta om sämre perioder i livet, men jag skulle självfallet fråga en vän där skadorna är mindre identifierbara.

Anledningen till att jag inte bara har lite vita streck längs med venerna är ärr från infektioner och större sår som ofta uppkommit av något oidentifierbart som tillfälligt varit blandat med varorna pga inkompetens i distributionsleden.

Hade det däremot varit en arbetskamrat hade jag svarat undvikande något om frätskada, förr när jag jobbade och samtidigt höll på (var ej påverkad på jobbet bör kanske tilläggas) och "spåren" utefter venerna var färska kom jag med de mest fantasifulla svar, allt i från riven av katt på dåligt humör till att jag fastnat i ett taggtrådsstängsel på Järvafältet. Rev också lite extra med spikar och nålar så att inte linjerna skulle vara så koncentrerade till venerna.Tror inte att jag alltid blev trodd dock.

Håller med dig helt.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 07:15:41 följande:

Jag tänker att om man har en vän som öppet visar sina ärrade armar (kortärmat) så blir det väl konstigt om man inget säger? Märker man däremot att ärren är ngt som vännen försöker dölja så är man självklart försiktig och ställer bara frågor när man känner att det är rätt. Fingertoppskänslan..........vi har den nog de flesta av oss.

Ja det är ju taskigt åt inte säga något mot en nära vän då. Klart man undrar och bryr sig. Man behöver ju inte hävs ur sig vad är det för jäkla ärr???? Utan fråga lite fint vad har hänt där?
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 07:15:41 följande:

Förstår inte hur du tänker nu? Att man väljer att ha kortärmat behöver inte ha en djupare mening än att det är varmt och man vill slippa svettas.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Va?!) skrev 2019-03-30 08:03:09 följande:

Förstår inte hur du tänker nu? Att man väljer att ha kortärmat behöver inte ha en djupare mening än att det är varmt och man vill slippa svettas.

Bättre att fråga än tex snacka skit bakom personens rygg .
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 08:54:28 följande:

Eller så gör man inte det heller? Förstår inte vad som är så svårt med att respektera folks privatliv.
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 08:54:28 följande:

Så... antingen är man påträngande eller så snackar man skit?

Wow.

Nej, du har ingen rätt att fråga.

Vill personen så berättar den för dig.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:03:14 följande:

Så... antingen är man påträngande eller så snackar man skit?

Wow.

Nej, du har ingen rätt att fråga.

Vill personen så berättar den för dig.

Om det är en nära vän kan man väl visst fråga. Men som sagt inte till en bekant. Alla tycker olika. Bara för du tycker så tycker inte alla så. Lika mycket som det är.så för mig. Jag respekterar att du tycker annorlunda.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Va?!) skrev 2019-03-30 09:01:36 följande:

Eller så gör man inte det heller? Förstår inte vad som är så svårt med att respektera folks privatliv.

En nära vän är ingen fara att fråga om man känner den och vet det är lugnt att fråga. Har flera vänner jag pratar öppet om sånt med. Men vi har känt varann i 100 år. Äkta vänner kan prata om allt de djupa jobbiga sakerna men även självklart respektera om man inte vill prata om vissa saker. Men man har liksom inget att dölja och skämmas för.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?