• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:56:10 följande:

[quote=79536272][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:53:48 följande:[/quote-nick]Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.[/

Vad vi har med det att göra? Det var ju du som använde dig och dina vänners förhållningssätt som ett inlägg i debatten.

Men där är vi ju helt överens. Hur du och dina vänner förhållet sig till dessa saker är onekligen irrelevant för TS frågeställning.

Men dåså jag pratar ju inte så med vem som. Har aldrig ens påstått det. Det är så jag och mina vänner tycker. Det har jag med sagt men du har ju tagit det som att jag bara gör efter vad jag själv tycker som om jag vore en stor idiot. Man kan väl inte gå på sina egna åsikter och bara trycka sig på en annan människa för man är nyfiken. Fy vad hemskt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:29:20 följande:

Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.

Tråden har ju hela tiden handlat om man ser någon med GAMLA ärr, inte nya.

Är man nära vänner väljer vännen själv om och när den vill öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 07:15:41 följande:

Jag tänker att om man har en vän som öppet visar sina ärrade armar (kortärmat) så blir det väl konstigt om man inget säger? Märker man däremot att ärren är ngt som vännen försöker dölja så är man självklart försiktig och ställer bara frågor när man känner att det är rätt. Fingertoppskänslan..........vi har den nog de flesta av oss.

Man har ingen rätt att fråga om såna saker bara för att man råkar se dem. Tänk så jobbigt det blir för den personen om varenda kotte som hen träffar börjar fråga personens ärr? Även om det inte är nåt man skäms över vill man kanske inte prata om det med vem som helst.

Det är alltid bättre att låta vännen själv ta initiativ i en sån situation.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-30 10:13:48 följande:

Tråden har ju hela tiden handlat om man ser någon med GAMLA ärr, inte nya.

Är man nära vänner väljer vännen själv om och när den vill öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende.

Ja alla är olika. Mina vänner frågar mig rätt ut om saker. Handlar nog mest om att känna av situationen .
  • Anonym (mor)
    Anonym (Va?!) skrev 2019-03-30 08:03:09 följande:
    Förstår inte hur du tänker nu? Att man väljer att ha kortärmat behöver inte ha en djupare mening än att det är varmt och man vill slippa svettas.
    Fast OM man skäms för sina ärr och inte klarar att ngn frågar om dem så döljer man dem, tänker jag. Har man några enstaka ärr som inte är så utmärkande är det ju ingen big deal(?) MEN jag har sett tjejer med ärr som är så synliga och tydliga så man blir chockad faktiskt. Imponerad att de är så trygga i sig själva så de visar upp dem för den som vill se. (fasansfullt att unga kvinnor skär sig på det viset hur som helst)
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 10:40:25 följande:
    Fast OM man skäms för sina ärr och inte klarar att ngn frågar om dem så döljer man dem, tänker jag. Har man några enstaka ärr som inte är så utmärkande är det ju ingen big deal(?) MEN jag har sett tjejer med ärr som är så synliga och tydliga så man blir chockad faktiskt. Imponerad att de är så trygga i sig själva så de visar upp dem för den som vill se. (fasansfullt att unga kvinnor skär sig på det viset hur som helst)
    *minns plötsligt att jag hörde en radiodokumentär om en KILLE som skar sig så de finns ju också..................men kanske färre?
  • Anonym (Anonymm)

De har säkert inga problem att prata om.det helst. Med sina närmsta iallafall . Inget man ska skämmas över
  • Anonym (Anonymm)

Men självklart inte alla. Skitbra att de visar det iaf. De som har nåt emot dom kan bara ta och sköta sitt istället. De är nog inte perfekra själva.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 10:43:11 följande:
    Men självklart inte alla. Skitbra att de visar det iaf. De som har nåt emot dom kan bara ta och sköta sitt istället. De är nog inte perfekra själva.
    Är ju en balansgång där mellan att man tycker att folk ska "sköta sitt" och skita hur jag gör och/eller ser ut..................MEN så ibland vill man ju att folk just SKA bry sig! Eller? Se en liksom? Jag tänker att idag så sitter ju folk försjunkna i sina mobiler så INGEN orkar väl ens lyfta blicken för att se en medmänniskas stora ärr(?) så det är väl möjligen småbarn som frågar! Jag har en stor vit fläck på ena kinden (bryr mig inte) och HERREGUD så många småttingar som frågat vad det är. En gång skojade jag till det lite och sa att det var min -"Frågefläck". (inget kul alls men ändå)
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 10:58:30 följande:

Är ju en balansgång där mellan att man tycker att folk ska "sköta sitt" och skita hur jag gör och/eller ser ut..................MEN så ibland vill man ju att folk just SKA bry sig! Eller? Se en liksom? Jag tänker att idag så sitter ju folk försjunkna i sina mobiler så INGEN orkar väl ens lyfta blicken för att se en medmänniskas stora ärr(?) så det är väl möjligen småbarn som frågar! Jag har en stor vit fläck på ena kinden (bryr mig inte) och HERREGUD så många småttingar som frågat vad det är. En gång skojade jag till det lite och sa att det var min -"Frågefläck". (inget kul alls men ändå)

Japp. Jag håller med dig. Uppskattar med när någon frågar för det visar att de bryr sig. Men det beror ju också på vem om det är en utomstående. Eller en vän. Hur man säger det osv.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?