• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (H)

Tycker absolut inte att du ska ta upp det.. Vill personen öppna upp sig för dig någon vacker dag, ja, då får hon göra det. Det finns många som skäms över sina ärr och som påminner dem om en tid då de levde i totalt mörker. Hade de kunnat hade de ju haft det ogjort.. Att någon ska komma och ifrågasätta hur personen mår pga ärren kan ju knappast vara uppskattat.

• Anonym (Anonymm)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-03-29 19:40:20 följande:

Klart att du kan fråga hur din kompis mår - det är det som kompisar ska göra.

Ärren tillhör hennes förflutna och det är en svår balansgång att förmedla att hon är ok och accepterad och uppskattad precis som hon är, med ärr och allt, samtidigt som att det även är ok om hon vill ha hjälp för att saker och ting inte står rätt till och inte är ens nästan ok.

Visa att du är en bra kompis och då måste man även våga se och orka bry sig om även mörkare sidor. För en nära vän är det nästan ett måste, medan för en ytlig bekant så är det mer en varm acceptans som är passande, för vi är alla mänskliga med mer eller mindre synliga ärr.

Men var modig och våga vara hennes kompis - det finns nästan inget som är värre med mental ohälsa än det tabu som omger det. 

Precis. Vänner aja kunna prata om allt.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-03-29 19:40:20 följande:

Klart att du kan fråga hur din kompis mår - det är det som kompisar ska göra.

Ärren tillhör hennes förflutna och det är en svår balansgång att förmedla att hon är ok och accepterad och uppskattad precis som hon är, med ärr och allt, samtidigt som att det även är ok om hon vill ha hjälp för att saker och ting inte står rätt till och inte är ens nästan ok.

Visa att du är en bra kompis och då måste man även våga se och orka bry sig om även mörkare sidor. För en nära vän är det nästan ett måste, medan för en ytlig bekant så är det mer en varm acceptans som är passande, för vi är alla mänskliga med mer eller mindre synliga ärr.

Men var modig och våga vara hennes kompis - det finns nästan inget som är värre med mental ohälsa än det tabu som omger det. 

Detta var så bra förklarat. Precis så jag med menat.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (H) skrev 2019-03-29 20:19:19 följande:

Tycker absolut inte att du ska ta upp det.. Vill personen öppna upp sig för dig någon vacker dag, ja, då får hon göra det. Det finns många som skäms över sina ärr och som påminner dem om en tid då de levde i totalt mörker. Hade de kunnat hade de ju haft det ogjort.. Att någon ska komma och ifrågasätta hur personen mår pga ärren kan ju knappast vara uppskattat.

Det är inget att skämmas över. Att kunna släppa gamla saker är skönt. Ingen ska behöva bära sånt själv.
  • Anonym (Anonymm)

Vad ser mina ärr med stolthet.

• Anonym (Anonymm)

Jag* Det är min historia inget kul dock. Men inget jag skäms över. Tänker jag aldrig göra.

• Anonym (H)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 20:21:58 följande:

Det är inget att skämmas över. Att kunna släppa gamla saker är skönt. Ingen ska behöva bära sånt själv.

Haha, som att säga till någon som är deppig att rycka upp sig. Om nu inte personen vill bära sånt själv så kommer hon nog att öppna upp sig inom en snar framtid efter att de byggt en trygg och stabil vänskap. Att en bekant slänger upp frågan i ansiktet på en kan ju knappast uppskattas.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (H) skrev 2019-03-29 20:26:10 följande:

Haha, som att säga till någon som är deppig att rycka upp sig. Om nu inte personen vill bära sånt själv så kommer hon nog att öppna upp sig inom en snar framtid efter att de byggt en trygg och stabil vänskap. Att en bekant slänger upp frågan i ansiktet på en kan ju knappast uppskattas.

Som jag sagt hela tiden. Man kan inte säga det till em bekant eller en vän man inte känner. Det förstår man väl. Jag har aldrig påstått nåt annat?
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (H) skrev 2019-03-29 20:26:10 följande:

Klart man blir arg då. Det är ju bara nyfiket och fult. Hade med blivit det. Men jag har aldrig sagt nåt annat m ni måste misstolkat mig.
  • Pope Joan II
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 19:11:16 följande:
    Fast det spelar ingen roll att DU inte hade brytt dig, eller om JAG inte hade brytt mig.

Det handlar om övertramp man inte gör mot ANDRA.

Hur just DU skulle reagera på en liknande fråga är fullständigt irrelevant. Uppenbarligen är TS inte så nära vederbörande att hon med säkerhet vet hur hen skulle reagera på frågan och då är det självklart att man inte riskerar ett så integritetskänsligt övertramp.
    Ts är väl den här killen som alltid och i varje stund oroar sig över precis allting, tror att han måste försvara och ta hand om sina kvinnliga bekanta och som har ständiga bekymmer med att tolka olika kvinnliga vänners, lärares och personal på skyddade boendets eventuella intresse för honom?

Ts, jag tycker inte att du ska nämna något om ärren. 
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?