• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Drottningen1970

Nej du ska inte kommentera och fråga privata saker omkring människors kroppar det är gränslöst.

Om man ser färska skador och man är orolig för personen och frågar i syfte att man tror att personen behöver hjälp är det en annan sak.

Att fråga av själviska orsaker så som nyfikenhet eller nåt slags egenterapeutiskt syfte som det verkar handla om för dig så är det definitivt inte ok. Dina svar för din egen problematik fåt du söka någon annanstans...

• Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 18:46:14 följande:

Nej du ska inte kommentera och fråga privata saker omkring människors kroppar det är gränslöst.

Om man ser färska skador och man är orolig för personen och frågar i syfte att man tror att personen behöver hjälp är det en annan sak.

Att fråga av själviska orsaker så som nyfikenhet eller nåt slags egenterapeutiskt syfte som det verkar handla om för dig så är det definitivt inte ok. Dina svar för din egen problematik fåt du söka någon annanstans...

Beror väl på hur nära man är? En kompis till mig sa tex jag var röd i ansiktet. Hårig. Osv. Det blev jag ledsen för för det kan jag inte hjälpa. Men om nån skulle fråga mig om ärren hade jag inte brytt mig. Har inget att skämmas för.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 18:46:14 följande:

Ditt svar var ganska hårt dessutom. Personen vill ju väl. Och frågar bara . Är inte så att personen redan frågat.
  • Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-29 18:38:29 följande:

Är det nya ärr/sår så är kan det vara läge att fråga hur personen mår på ett försiktigt sätt. Gamla ärr tycker jag inte att man ska uppmärksamma bara för att uppmärksamma liksom. Det är oftast skamfyllt och de som försöker att numera inte alltid dölja ärren kan börja dölja igen för att de inte vill ha frågor.

Jag sa till min kompis när hon höll på och skära sig i skolan. Hon blev skitarg. Vi blev ovänner i flera år efteråt för det. Eller ja det var för vi skvallrade för läraren. Men det var ju egentligen bara rätt. Vi är vänner igen och hon förstod mig och skäms inte för att prata om ärren nu. För hon ångrar dom.
  • Anonym (Alva)

Jag har också en hel del ärr på mina armar, de ser ut som skärsår men är efter en hel del massa olika blodprovstagningar när jag var liten (vissa prov togs genom att rispa tvärs över armen på den tiden). Om någon kom idag och antydde att mina ärr berodde på självskadebeteende och på så vis tvingande mig att prata om mina barndoms alla sjukhusbesök skulle jag känna mig kränkt.

Nej ts, du skall absolut inte ta upp det, då verkar det bara som om du vill "gotta" dig i personens "elände". Om du är orolig för hur personen mår idag, skall du fråga om just det, rent generellt och allmänt "hur är läget"? eller varför inte det trevliga "skall du hänga med och fika?" Sedan berättar personen för dig om sitt mående om hen faktiskt vill det, sådant kräver att man har ett förtroende för den personen man berättar för och jag tycker mig läsa mellan dina rader att ni inte är där i er vänskapsrelation ännu.

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:03:18 följande:

Beror väl på hur nära man är? En kompis till mig sa tex jag var röd i ansiktet. Hårig. Osv. Det blev jag ledsen för för det kan jag inte hjälpa. Men om nån skulle fråga mig om ärren hade jag inte brytt mig. Har inget att skämmas för.

Fast det spelar ingen roll att DU inte hade brytt dig, eller om JAG inte hade brytt mig.

Det handlar om övertramp man inte gör mot ANDRA.

Hur just DU skulle reagera på en liknande fråga är fullständigt irrelevant. Uppenbarligen är TS inte så nära vederbörande att hon med säkerhet vet hur hen skulle reagera på frågan och då är det självklart att man inte riskerar ett så integritetskänsligt övertramp.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 19:11:16 följande:

Fast det spelar ingen roll att DU inte hade brytt dig, eller om JAG inte hade brytt mig.

Det handlar om övertramp man inte gör mot ANDRA.

Hur just DU skulle reagera på en liknande fråga är fullständigt irrelevant. Uppenbarligen är TS inte så nära vederbörande att hon med säkerhet vet hur hen skulle reagera på frågan och då är det självklart att man inte riskerar ett så integritetskänsligt övertramp.

Lugna ner dig. Jag berättade bara hur jag själv känner. Vissa känner som du andra som jag. Alla är ju olika. Är man nära vän behöver man inte känna så. Då kan man väö prata om det mesta.
  • Anonym (Anonymm)

Man kanske iallafall inte behlver anta det beror på självskadebeteende. Kan ju vara annat med. Man kan ju fråga vad har du gjort där? Om det hänt något. Om man är bra vänner.

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:12:25 följande:

Lugna ner dig. Jag berättade bara hur jag själv känner. Vissa känner som du andra som jag. Alla är ju olika. Är man nära vän behöver man inte känna så. Då kan man väö prata om det mesta.

Bara för att jag är tydligt med att det inte är ok med att fråga det som TS undrar över innebär inte att jag inte är lugn, hur fick du ihop den kopplingen?

Återigen så är det fullständigt irrelevant hur du eller en kompis reagerar.
  • neverpreggo
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:05:22 följande:
    Jag sa till min kompis när hon höll på och skära sig i skolan. Hon blev skitarg. Vi blev ovänner i flera år efteråt för det. Eller ja det var för vi skvallrade för läraren. Men det var ju egentligen bara rätt. Vi är vänner igen och hon förstod mig och skäms inte för att prata om ärren nu. För hon ångrar dom.

Ja, det låter som en helt rimlig reaktion av henne som tonåring och er för den delen, kul att ni är vänner igen :) Med vänner kan man ofta diskutera dessa ämnen men många tycker inte om när halvbekanta börjar ställa frågor. Vill man diskutera självskadande kan man diskutera mer allmänt.

Jag har en kollega med mängder av ärr. Aldrig att jag skulle försöka prata om det med henne om det bara för att prata... Jag vet att hon mått dåligt, det behöver inte vara uttalat.

Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?