• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Fiona M
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:29:20 följande:

Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.

Hahaha, kul att du skriver så efter att ha beskyllt mig för att vrida och vända på saker.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:28:09 följande:

Du har en väldigt naiv världsbild och sätter dina egna behov först.

Kom ihåg det så du vet vad du kan ändra när kompisar blir besvikna på dig.

Jag är en person som inte vågar frpga ett skit till personer. förutom sånt här. så sluta döma folk på ett forum. däremot är jag dålig på att förklara mig. Därför blir det nog såhär.
  • Anonym (Anonymm)
    Fiona M skrev 2019-03-30 09:30:18 följande:

Hahaha, kul att du skriver så efter att ha beskyllt mig för att vrida och vända på saker.

Dubsäger ju man inte ska säga något om en persons skärsår.
  • Anonym (Anonymm)

Jag tänker iallafall fortsätta ha min nära djupa diskussioner med mina vänner. De frågar mig sådana saker också. Så för mig är det lugkt. alla tycker olika.

• Drottningen1970

[quote=79536205][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:22:40 följande:[/quote-nick]Jag skulle aldeig fråga sånt till någon heller. det får den säga själv. Men ärr. då skadar man sig själv. då tänker jag som nära vän reagera. så är det bara.[/

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det skillnad på att fråga om man ser färska ärr/sår, för att man tänker att personen mår dåligt och behöver hjälp. Men att fråga utan nyfikenhet när man som TS beskrivet ser gamla ärr, för att man har egna behov är överhuvudtaget inte ok i något sammanhang.

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:20:51 följande:

Men har jag nånsin påstått det. Vad du ska överdriva.Jag respekrerae mina vänner. Som person är jag blyg och försiktig. Jag skulle aldrig bara fråga ohyfsade saker till folk. Du kan vara lugn. Har hela tiden sagt NÄRA VÄNNER. Ingen bekant. Ingen vanlig kompis. Utan en nära vän. Som msn känner. Som man vet hur den kanske reagerar. Jag kan ytligt fråga om det. Märker jag att den inte vill prata fine. Lugnt. Det respekterar jag. Förstå hur jag menar nu.

Fast en nära väl skulle säkert känna att hen kunde vända sig till dig och berätta självmant om ni stod så nära varandra.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:50:16 följande:

[quote=79536205][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:22:40 följande:[/quote-nick]Jag skulle aldeig fråga sånt till någon heller. det får den säga själv. Men ärr. då skadar man sig själv. då tänker jag som nära vän reagera. så är det bara.[/

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det skillnad på att fråga om man ser färska ärr/sår, för att man tänker att personen mår dåligt och behöver hjälp. Men att fråga utan nyfikenhet när man som TS beskrivet ser gamla ärr, för att man har egna behov är överhuvudtaget inte ok i något sammanhang.

Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:52:23 följande:

Fast en nära väl skulle säkert känna att hen kunde vända sig till dig och berätta självmant om ni stod så nära varandra.

Jag är ingen som mobbar folk eller är dum mot någon. Så det är ingen fara. Jag förklarar lite dåligt. Kan vara därför ni misstolkat mig.
  • Drottningen1970

[quote=79536272][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:53:48 följande:[/quote-nick]Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.[/

Vad vi har med det att göra? Det var ju du som använde dig och dina vänners förhållningssätt som ett inlägg i debatten.

Men där är vi ju helt överens. Hur du och dina vänner förhållet sig till dessa saker är onekligen irrelevant för TS frågeställning.

• Drottningen1970

Jag har ingen anledning att tro att du mobbar folk.

Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:54:25 följande:

Jag är ingen som mobbar folk eller är dum mot någon. Så det är ingen fara. Jag förklarar lite dåligt. Kan vara därför ni misstolkat mig.

Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?