• Anonym (maus)

Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?

Vi har träffats i 2,5 år, varav lite mer än ett år som sambos i hans hus och med hans barn (13 och 16 år) veckovis. Medan vi var särbo så bråkade vi knappt eller tjafsade. Jag var hos dem varje helg och varannan vecka var han hos mig. måndag till torsdag på barnveckan var jag i min lägenhet. det fungerade såå bra. men han sa från start att han vill vara sambo och om jag inte vill det så får det vara slut. så jag flyttade in. Det var ett helvete från start, eftersom jag kom in som en inneboende till en färdig familj och en färdigt hem. hyr ut min lägenmhet i andra hand, så har inga möbler med mig. 

Eftersom sdag inte gillar mig speciellt mycket och jag inte heller känner någon kemi med dem, så brukar jag hålla mig borta på kvällarna den veckan de är hos oss, villket är plågsamt. Det enda kravet jag har ställt är att om de kommer till oss på den barnfria veckan så ska de ringa innan och att de plockar undan efter sig.

Nu efter 2,5 år så bad jag om ifall vi kan ändra bytdag till söndag kväll istället för måndag. Pojken har nämligen valt att bo mest hos mamman sedan 6 månader och är hos oss varannan helg, så vi lämnar honom på söndagen. Flickan vill vara kvar som tidigare på måndagar. Då går hon till skolan och sen vet man aldrig ifall hon kommer vid 12 eller 15 eller först på kvällen vid 20 när mamman ska hänta sakerna (EN påse!!), Jag har bett min sambo om han kan lämna den påsen kvällen innan eller på måndag morgonen så att det inte blir en massa spring etc, men han vägrar. Han säger att de haft det såhär i 8 år och så ska det vara! Varför detta är viktigt för mig är att söndagarna hade blivit mer naturliga att man hälsar på varandra och äter ihop. på måndagar går hon in på sitt rum och det blir inte riktigt så att vi hälsar eftersom hon inte gillar mig. därför går jag heller inte in på hennes rum o hälsar, vilket min sambo kräver av mig. vi äter aldrig ihop på kvällarna utan hon vill sköta sitt. är detta normalt??
  • Svar på tråden Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?
  • Siden

Men vänta lite här nu...varför skriver ni att tonåringar har rätt att komma och gå som de vill i sina skilda föräldrars hem? Vissa bonusfamiljer har svängdörrar för barnen, vissa inte. Varför skulle det ens vara mer fel än det andra? Jag är själv skilsmässobarn och har aldrig haft svängdörrar och utrymmet att komma och gå som jag vill vare sig hos min mamma eller min pappa. Antingen har det varit mammas vecka eller så har det varit pappas. Hela tonåren. Trots att de bott tio minuter ifrån varann. Ville jag ändra så sa jag till. Detta var enkla regler att förhålla sig till och ingenting som gjorde att jag kände mig ovälkommen. Jag förstod att mins föräldrar levde ett eget liv och behövde veta hur mycket mat de skulle handla hem etc. Ett tag (ett par år) bodde jag på heltid hos min pappa. För att han hade slappare regler och inte var lika tjatig som min mamma om tider och disk och sånt :) Kort sagt, man gör upp inom familjen hur man vill ha det och det behöver funka för alla inblandade.

• Anonym (Albina)
    Siden skrev 2019-05-22 10:34:52 följande:

Men vänta lite här nu...varför skriver ni att tonåringar har rätt att komma och gå som de vill i sina skilda föräldrars hem? Vissa bonusfamiljer har svängdörrar för barnen, vissa inte. Varför skulle det ens vara mer fel än det andra? Jag är själv skilsmässobarn och har aldrig haft svängdörrar och utrymmet att komma och gå som jag vill vare sig hos min mamma eller min pappa. Antingen har det varit mammas vecka eller så har det varit pappas. Hela tonåren. Trots att de bott tio minuter ifrån varann. Ville jag ändra så sa jag till. Detta var enkla regler att förhålla sig till och ingenting som gjorde att jag kände mig ovälkommen. Jag förstod att mins föräldrar levde ett eget liv och behövde veta hur mycket mat de skulle handla hem etc. Ett tag (ett par år) bodde jag på heltid hos min pappa. För att han hade slappare regler och inte var lika tjatig som min mamma om tider och disk och sånt :) Kort sagt, man gör upp inom familjen hur man vill ha det och det behöver funka för alla inblandade.

Fast var det också så då att du på din vecka hos pappa behövde ange exakta tider du skulle vara hemma? Om det uppstod en lucka i skolan mitt på dagen? Fick du inte gå hem då eftersom din hemkomst var kl 16? Och om du slutade skolan kl 15 var du tvungen att åka hem direkt då eftersom 16 var din hemmatid? Eller kunde ta en fika med en kompis och komma kl 17?

Glömde du skolböcker fick åka hem och hämta dem?

Det är sånt jag menar med att komma och gå. En tonåring hämtar och lämnar man inte. Man får acceptera att det som ts tex skriver "blir en massa spring" under måndagarna. Tonåringen ifråga är ju också varje lov hos pappan pga av att fler lov inträffar just på pappans veckor. Det är alltså ts som vill ändra schemat. Helst vill hon ju att dottern bor mer hos mamman.

Man får också acceptera att en tonåring hellre är hemma än är ute om kvällarna. Hänger i köket och i vardagsrummet osv. Det är vad jag jag menar med att man har rätt till sitt hem.
  • Siden

Ja, du har helt rätt i det du skriver, jag kanske läste slarvigt. Självklart gick jag hem för att hämta läxböcker, för att jag slutade tidigare etc, när jag var tonåring. Sådant tar jag som självklart, om det är pappa-vecka så går man som man vill hos sin pappa. Svårt att styra en tonåring där, förutom att tonåringen behöver meddela om den ska ha middag och att man måste komma hem en viss tid innan läggdags. Jag trodde att det var så i den här tråden att dottern kom och gick som hon ville varje vecka, mellan mamman och pappan.

• smulpaj01
    Anonym (Putte) skrev 2019-05-22 07:52:22 följande:

Det som funkar för smulpaj och hennes familj fungerar inte för alla familjer så sluta att påstå att alla måste göra och tänka som du. Det finns oändligt många familjer som anser att en tonåring måste meddela sig om hen anser att hen ska frångå schemat. Det finns oändligt många anledningar till att det behöver vara så för att det skall fungera för alla inblandade. Det här är något som ts och ts sambo ska komma överens om. Och pappan håller ju med så nu är det så det är. Det handlar inte om att hen inte är välkommen, det handlar om att det ska fungera för alla.

Lever inte i en bonusfamilj nu. Men när jag gjorde det (i 10 år) skulle jag aldrig komma på tanken att kräva det ts gör. Det är helt förkastligt och det finns ingen som helst anledning att dottern inte får komma hem mer än att ts inte gillar henne och därför inte vill det.

Mitt ex hade kastat ut mig om jag hade kommit med ett sånt krav - med all rätt!

Det är dotterns hem sedan 16 år och ts sedan ett år!
  • Anonym (Putte)
    smulpaj01 skrev 2019-05-22 16:58:23 följande:

Lever inte i en bonusfamilj nu. Men när jag gjorde det (i 10 år) skulle jag aldrig komma på tanken att kräva det ts gör. Det är helt förkastligt och det finns ingen som helst anledning att dottern inte får komma hem mer än att ts inte gillar henne och därför inte vill det.

Du och dina pojkvänner gör som ni vill. Det är ändå inte din sak att avgöra hur andra ska göra. Både jag, min sambo och hans barns mamma är överens om vad som gäller för deras tonåring. Nu verkar ts och hennes sambo vara överens också. Vad du anser är totalt irrelevant. Och "förkastligt".
  • Anonym (Putte)

Du och dina pojkvänner gör som ni vill. Det är ändå inte din sak att avgöra hur andra ska göra. Både jag, min sambo och hans barns mamma är överens om vad som gäller för deras tonåring. Nu verkar ts och hennes sambo vara överens också. Vad du anser är totalt irrelevant. Och "förkastligt".
  • Anonym (Putte)

• Anonym (maus)
    Anonym (Albina) skrev 2019-05-22 10:51:18 följande:
    Fast var det också så då att du på din vecka hos pappa behövde ange exakta tider du skulle vara hemma? Om det uppstod en lucka i skolan mitt på dagen? Fick du inte gå hem då eftersom din hemkomst var kl 16? Och om du slutade skolan kl 15 var du tvungen att åka hem direkt då eftersom 16 var din hemmatid? Eller kunde ta en fika med en kompis och komma kl 17?

Glömde du skolböcker fick åka hem och hämta dem?

Det är sånt jag menar med att komma och gå. En tonåring hämtar och lämnar man inte. Man får acceptera att det som ts tex skriver "blir en massa spring" under måndagarna. Tonåringen ifråga är ju också varje lov hos pappan pga av att fler lov inträffar just på pappans veckor. Det är alltså ts som vill ändra schemat. Helst vill hon ju att dottern bor mer hos mamman.

Man får också acceptera att en tonåring hellre är hemma än är ute om kvällarna. Hänger i köket och i vardagsrummet osv. Det är vad jag jag menar med att man har rätt till sitt hem.
    Tjejen kommer och går precis när hon vill på pappans o min vecka såklart. Hon springer hem från skolan på alla raster och är alltid hemma etc. Inga konstigheter. Däremot önskar jag inte detta spring hos oss när det är mammans vecka. Det tycker jag är normalt. Hon önskar ju exakt samma sak när hon vid 2-3 tillfällen haft kompisar här. då vill hon att vi meddelar exakt när vi kommer hem och helst en timme innan så hon hinner förbereda sig. Hon behöver massor med egentid och vill alltid att vi åker iväg nånstans så hon får huset för sig själv och att vi meddelar henne när vi kommer. Så som hon själv vill bli behandlad så vill ju jag bli behandlad. Men hon säger bara att jag är vuxen och hon är ett barn så jag borde inte kräva det av henne. Dessutom är det HENNES hus!

Jag tycker det handlar om att ta hänsyn till varandra. Ja, loven inträffar på jämna veckor och de har haft det så i 8 år, men tjejen är 16 och kanske kunde vara något lov hos sin singel mamma också där hon känner sig mer avslappnad. Det är det jag inte förstår. saker förändras genom hela livet. Pappan får en ny sambo, kanske mamman också en dag. Då ändras saker. Även barn måste lära sig detta att inte alltid de har rätt och att inte allt ska vara på samma sätt livet ut och att det inte är nr ETT hela livet. Finns även andra som behöver plats. En dag kanske hon förstår det. Men förra förhållande min sambo hade, då förstördes det pga sonen. Nu förstörs vårt förhållande pga dottern. De är vana att han pappan för sig själv i 6 år och vill ha det så! Ingen konkurrens i huset!
  • Anonym (Haha)
    Anonym (maus) skrev 2019-05-22 18:04:27 följande:

Tjejen kommer och går precis när hon vill på pappans o min vecka såklart. Hon springer hem från skolan på alla raster och är alltid hemma etc. Inga konstigheter. Däremot önskar jag inte detta spring hos oss när det är mammans vecka. Det tycker jag är normalt. Hon önskar ju exakt samma sak när hon vid 2-3 tillfällen haft kompisar här. då vill hon att vi meddelar exakt när vi kommer hem och helst en timme innan så hon hinner förbereda sig. Hon behöver massor med egentid och vill alltid att vi åker iväg nånstans så hon får huset för sig själv och att vi meddelar henne när vi kommer. Så som hon själv vill bli behandlad så vill ju jag bli behandlad. Men hon säger bara att jag är vuxen och hon är ett barn så jag borde inte kräva det av henne. Dessutom är det HENNES hus!

Jag tycker det handlar om att ta hänsyn till varandra. Ja, loven inträffar på jämna veckor och de har haft det så i 8 år, men tjejen är 16 och kanske kunde vara något lov hos sin singel mamma också där hon känner sig mer avslappnad. Det är det jag inte förstår. saker förändras genom hela livet. Pappan får en ny sambo, kanske mamman också en dag. Då ändras saker. Även barn måste lära sig detta att inte alltid de har rätt och att inte allt ska vara på samma sätt livet ut och att det inte är nr ETT hela livet. Finns även andra som behöver plats. En dag kanske hon förstår det. Men förra förhållande min sambo hade, då förstördes det pga sonen. Nu förstörs vårt förhållande pga dottern. De är vana att han pappan för sig själv i 6 år och vill ha det så! Ingen konkurrens i huset!

Det är knappast barnen som förstör några förhållanden.

Det är helt klart pappan som väljer fel kvinnor. Först barnens mamma, sedan exet och nu du!
  • Anonym (Putte)
    Anonym (maus) skrev 2019-05-22 18:04:27 följande:

Har mamman och pappan aldrig bytt veckor för att de behöver göra nåt annat?
Svar på tråden Ska jag välja särbolivet med denna bonusfamilj?