• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:33:33 följande:

Klart jag vet. Annars skulle jag inte ha uttalat mig.

Mamman är född i Sverige med chilensk pappa (som också blev svensk medborgare) och svensk mor och var således svensk medborgare. Hennes barn blir sedan svenska medborgare oavsett om de föds i Sverige, som några av dem gjorde, eller utomlands.

Man kan inte säga upp sitt svenska medlemskap till förmån för ett "medborgarskap" i ett ISIS-kalifat som varken är eller var en erkänd stat.

Men om ett barn föds i Tchad med en rysk pappa och en tysk mamma så är barnet svenskt oavsett mormor, syssling och pysslings  medborgarskap. Ok?
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:43:17 följande:
    Jag erkänner rätt upp och ner att jag inte vet
    Bra sammanfattning!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:44:26 följande:
    För att kunna ropa ut detta måste man först vara svensk medborgare, vilket är tveksamt om man blir genom att vara född av en norrman.
    Amandas mamma är inte norsk och inte heller hennes pappa. Stod klart och tydligt i mitt inlägg vilka nationaliteter de har.
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:47:17 följande:
    Men om ett barn föds i Tchad med en rysk pappa och en tysk mamma så är barnet svenskt oavsett mormor, syssling och pysslings  medborgarskap. Ok?
    Ser att du inte riktigt greppat vad som gäller, men barnet blir tysk medborgare och kan sedan även åberopa pappans nationalitet.

Kämpa på! Snart borde det lossna för dig!
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:00:05 följande:
    Amandas mamma är inte norsk och inte heller hennes pappa. Stod klart och tydligt i mitt inlägg vilka nationaliteter de har.
    Skråmo är ju norrman, då kan väl norge ta hand om hens barn?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:02:40 följande:
    Ser att du inte riktigt greppat vad som gäller, men barnet blir tysk medborgare och kan sedan även åberopa pappans nationalitet.

Kämpa på! Snart borde det lossna för dig!
    Kan inte barnet åberopa Tchadiansk nationalitet också?

Vi tar ett nytt exempel:

Mamman har franskt och spanskt medborgarskap
    Pappan har ryskt och norskt.
    Barnet föds i Grekland och får totalt 5 nationaliteter?

Detta växer upp och får barn tillsammans med en partner som har 5 andra nationaliteter. Deras barn får då 10 nationaliteter.

Men glöm inte att det alltid är Sverige som ska ta hand om terrorister och deras barn.
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 23:07:12 följande:
    Skråmo är ju norrman, då kan väl norge ta hand om hens barn?
    Nej, han var både norsk och svensk och eftersom de bodde i Göteborg, där pappa Skråmo föddes och har sina släktingar i Sverige kan barnen komma till Sverige. Ingen av barnen har bott i Norge. De är födda i Sverige eller i "kalifatet". 
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 23:11:00 följande:
    Kan inte barnet åberopa Tchadiansk nationalitet också?

Vi tar ett nytt exempel:

Mamman har franskt och spanskt medborgarskap
    Pappan har ryskt och norskt.
    Barnet föds i Grekland och får totalt 5 nationaliteter?

Detta växer upp och får barn tillsammans med en partner som har 5 andra nationaliteter. Deras barn får då 10 nationaliteter.
    Nej

Nej

Nej 

Men chin up! Från dåligt kan det bara gå bättre!
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:14:25 följande:
    Nej, han var både norsk och svensk och eftersom de bodde i Göteborg, där pappa Skråmo föddes och har sina släktingar i Sverige kan barnen komma till Sverige. Ingen av barnen har bott i Norge. De är födda i Sverige eller i "kalifatet". 
    Absolut. Därmed är det inte fel att påstå att han är norrman.

För barnens bästa vore det naturligtvis bättre att få komma till en trygg miljö i Norge där deras liv kan få en nystart. Familjen Skråmo har ju inte gett dem nån vidare start. Jag tycker de förtjänar ett liv på avstånd från den familjen.
  • Liberté

Barnen borde för det första inte få stanna med deras jävla morfar. Han var ju gift med en slaktaren av Erbil, stenhårt radikaliserad kvinna.

Som dessutom radikaliserade dottern och svärsonen.

Ett jävla skämt är vad det är. Barnen kommer självklart plockas upp av mormodern för att sedan bilda en ny avskrädeshög till människor som kommer behöva ett nackskott var inom inte allt för många år.

Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?