• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • joffan

Jag tror du tänker på skråmos barn. Är fallet så så känns frågan jävligt dum. Klart vi ska hjälpa barnen. Varför ska barnen lida för att dom har/hade idiotiska föräldrar? Är inte barnen som valde att föräldrarna skulle kriga för IS. Så pinsamt att så många svenskar är så egoistiska att inte kunna dela med sig till dom som behöver hjälp.

• Flash Gordon
    Xenia skrev 2019-05-26 11:21:41 följande:
    Dels är fadern död, dels verkar han också ha varit svensk medborgare. Även om han skulle vara vid liv låter han inte som någon lämplig vårdnadshavare. Barnen får det bättre hos fosterföräldrar.

Maken greps enligt SVT Nyheter 2011, misstänkt för att tillsammans med två andra män ha planerat att döda konstnären Lars Vilks på en vernissage på konsthallen Röda Sten i Göteborg.

Männen dömdes endast för brott mot knivlagen och efter frisläppandet reste mannen till Syrien där han ska ha dödats 2016. www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-i-irak-stal.../

Oklart.

De som greps 2011 var två somalier och en irakier. Bara två av dem hade svenskt medborgarskap.

Det är alltså fullt möjligt att pappan är somalisk medborgare och då kan inte gärna Sverige kidnappa barnen från den somaliska familjen.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-27 09:54:23 följande:
    Oklart.

De som greps 2011 var två somalier och en irakier. Bara två av dem hade svenskt medborgarskap.

Det är alltså fullt möjligt att pappan är somalisk medborgare och då kan inte gärna Sverige kidnappa barnen från den somaliska familjen.
    Väldigt svåröverblickat för vissa, men Sverige planerar inte att kidnappa barn utan man reder ut vilka barn som är svenska.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mr PacMan II
    joffan skrev 2019-05-27 01:51:45 följande:

Jag tror du tänker på skråmos barn. Är fallet så så känns frågan jävligt dum. Klart vi ska hjälpa barnen. Varför ska barnen lida för att dom har/hade idiotiska föräldrar? Är inte barnen som valde att föräldrarna skulle kriga för IS. Så pinsamt att så många svenskar är så egoistiska att inte kunna dela med sig till dom som behöver hjälp.

Finns mängder av svenska barn i behov av hjälp som inte får det. Varför ska just norrmannens barn stå först i kön?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-27 10:00:16 följande:
    Väldigt svåröverblickat för vissa, men Sverige planerar inte att kidnappa barn utan man reder ut vilka barn som är svenska.
    Jag finner det väldigt resurskrävande att hjälpa just dessa barn. Om staten hjälper andra barn istället kanske man kan hjälpa 1000 barn istället för 10.
  • LenaL79

Vissa här i tråden verkar anse att just de själva är rätt personer som har både kompetens och formell rätt att neka hjälp till 1000 barn medan de på något sätt har allsmäktig rätt att välja ut att just de sju eller 100 barn som de väljer ut ska ha rätt till hjälp.

Jag fattar inte hur dessa personer i denna tråden, tillsammans med många andra likasinnade, kan medverka aktivt till att tusentals barn ska nekas vår hjälp, till förmån för norrmannens barn.
    Det är för mig ofattbart.

• nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-27 18:35:47 följande:
    Jag finner det väldigt resurskrävande att hjälpa just dessa barn. Om staten hjälper andra barn istället kanske man kan hjälpa 1000 barn istället för 10.
    Då är det bra för de svenska barnen att du inte har något att säga till om utan att man förhåller sig lika till alla svenskar.
  • nihka
    LenaL79 skrev 2019-05-27 20:17:33 följande:

Vissa här i tråden verkar anse att just de själva är rätt personer som har både kompetens och formell rätt att neka hjälp till 1000 barn medan de på något sätt har allsmäktig rätt att välja ut att just de sju eller 100 barn som de väljer ut ska ha rätt till hjälp.

Jag fattar inte hur dessa personer i denna tråden, tillsammans med många andra likasinnade, kan medverka aktivt till att tusentals barn ska nekas vår hjälp, till förmån för norrmannens barn.
    Det är för mig ofattbart.

Jo, man resonerar som så att svenska barn ska få komma till Sverige.
  • LenaL79
    nihka skrev 2019-05-28 01:58:47 följande:
    Jo, man resonerar som så att svenska barn ska få komma till Sverige.
    Men hur kan du fastställa att den norska mannens barn är svenskar?
    Inte heller modern verkar ha varit svensk medborgare.
    Flera av dessa utlänningars barn uppges vara födda utomlands, de var inte födda när föräldrarna på eget bevåg valde att lämna Sverige. Barnen har senare blivit födda i främmande land av föräldrar som inte någon av dem verkar ha varit svenska medborgare.

Men du nihka m fl verkar ändå säker på att barnen formellt är svenska, hur kan du så bergsäkert fastställa detta?

Och hur kan du så lättvindigt och tillsynes med gott samvete hävda att svenska skattebetalare till förmån till dessa utvalda barn ska vägra att hjälpa tusen andra barn?
  • nihka
    LenaL79 skrev 2019-05-28 11:12:10 följande:

Men hur kan du fastställa att den norska mannens barn är svenskar?

Inte heller modern verkar ha varit svensk medborgare.

Flera av dessa utlänningars barn uppges vara födda utomlands, de var inte födda när föräldrarna på eget bevåg valde att lämna Sverige. Barnen har senare blivit födda i främmande land av föräldrar som inte någon av dem verkar ha varit svenska medborgare.

Men du nihka m fl verkar ändå säker på att barnen formellt är svenska, hur kan du så bergsäkert fastställa detta?

Och hur kan du så lättvindigt och tillsynes med gott samvete hävda att svenska skattebetalare till förmån till dessa utvalda barn ska vägra att hjälpa tusen andra barn?

Du ska veta inte tro. "Verkar" har ju inget med dessa barns juridiska rätt till sitt hemland att göra.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?