• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-28 14:10:57 följande:
    Fakta är att de fyra barn som redan fötts var svenska medborgare

De kommer att hamna i fosterfamiljer.

Jag läser seriösa media. 

Vem är mest känslostyrd här? 
    Om du har dessa fakta, var då snäll och lägg fram dem så har du undanröjt all osäkerhet.

Så du har fakta på att beslut är fattat om fosterfamiljer?

Vad menar du med att du läser seriösa media? Är det du som avgör vad som är seriösa respektive oseriösa media? Du vet att de media som betraktar som seriösa media alltid och till 100% enbart beskriver fakta och sanning?

Jag har en mycket humanistisk inställning där jag tycker vi ska hjälpa många fler barn än just dessa 7 st barn. Jag anser att dessa 7 st barn tar en oproportionerligt stor del av skattebetalarnas pengar som i stället skulle räcka till att hjälpa så väldigt många fler barn i nöd.
    Så i den frågan är jag känslostyrd och har inga problem erkänna det.

Hur menar du att dessa min känslor, en vilja att hjälpa fler barn i nöd, skulle vara ett uttryck för främlingsfientlighet?
    I så fall är det väl du om uttrycker främlingsfientlighet när du säger att vi inte ska hjälpa barn i nöd om de inte är svenska medborgare!

Du svarade aldrig på hur barn själva kan bestämma till vilket medborgarskap man vill bli född?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 01:45:43 följande:
    Då är det bra för de svenska barnen att du inte har något att säga till om utan att man förhåller sig lika till alla svenskar.
    Föreslår du att terroristernas barn får ställa sig sist i kön bland de svenska barn som behöver hjälp?

Men tänk om Norge hinner före och räddar de norska barnen. Det blir konkurrens om dessa barn.

Eller ska vi sortera barnen efter ålder? Jag kan tycka att föräldralösa spädbarn borde gå före 17-åringar. Vad tycker du?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 11:23:24 följande:
    Du ska veta inte tro. "Verkar" har ju inget med dessa barns juridiska rätt till sitt hemland att göra.
    I detta fall är det du som ska veta. Vi kan ju inte spendera pengar på barn bara för att du tror de är svenska.
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-28 13:01:55 följande:

Varför skulle just Sverige ha ansvar för alla lidande barn i världen? Svenska staten bidrar f ö (via t ex Sida) redan med att hjälpa nödlidande barn. Men här gäller det just svenska medborgare (barn till svenska medborgare). Alltså det handlar inte om humanitet i allmänhet utan Sveriges ansvar för just dessa barn.

Om andra länder kan ta hem sina föräldralösa barn, varför skulle inte Sverige ha råd? Kan du svara på det?

Varför skulle fattiga Kurdistan ta ansvar för dessa barn? De klarar inte av det, därav alla dessa barngravar.

Varför ska Sverige ha ansvar för de barn vars familjer frivilligt lämnar landet?
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-28 13:14:12 följande:
    Här gäller det just IS-terroristernas barn.

Göran Persson, utrikesministern m fl fick otroligt hård kritik för sin handfallenhet och sena reaktion när det gällde tsunamin. Andra länder hämtade hem sina skadade och döda direkt. Ska Sverige fortfarande utmärka sig genom sin senfärdighet?

Du tycks vara rätt okunnig. Det gäller spädbarn och uppåt, barn som inte själva kan ta sig till någon svensk beskickning. Skråmos barn är mellan 1 och 8 år.

Vilka barn är det du hatar och fruktar? 12-åringar, 6-åringar, 1-åringar? 
    Du verkar totalt okunnig. Varför skulle jag hata barn. Kamma dig!

Din första mening säger ju allt. Enda orsaken till att du bryr dig om dessa barn är att de är terroristbarn. Vänstetrns kritik mot Göran Persson lyste med sin frånvaro när rika svenskar ville ha gratis lift hem.

Är helt övertygad att norrmannens familj har råd att flyga dessa barn vart de vill i världen. Så det handlar knappast om pengar.

Är du islamist själv? Eller varför vill du hjälpa dem bygga nätverk i Sverige?
  • nihka
    LenaL79 skrev 2019-05-28 11:37:05 följande:
    Du vet inte, nihka!

Ditt bergsäkra påstående, citat " Du ska veta inte tro"
    gäller alltså för mig och alla andra men inte för dig, nihka?

Jag har frågat hur du kan veta, men det har du ju inte kunnat svara på.
    Men du påstår dig ändå veta.

Jag vet att norrmannen Skråmo inte var svensk, jag vet att det finns uppgifter som säger att modern tidigare hade sagt upp sitt svenska medborgarskap och jag vet att alla barnen enligt allmänna uppgifter inte var födda när paret lämnade Sverige.
    Jag har aldrig påstått mig veta om alla barnen har juridisk rätt eller inte, men jag ifrågasätter det och frågar mht ovan.

Du påstår dig veta.

Då frågar jag dig, mot bakgrund av de allmänt kända uppgifterna som jag refererar till ovan, hur du så bergsäkert kan veta?

Klart jag vet. Annars skulle jag inte ha uttalat mig.

Mamman är född i Sverige med chilensk pappa (som också blev svensk medborgare) och svensk mor och var således svensk medborgare. Hennes barn blir sedan svenska medborgare oavsett om de föds i Sverige, som några av dem gjorde, eller utomlands.

Man kan inte säga upp sitt svenska medlemskap till förmån för ett "medborgarskap" i ett ISIS-kalifat som varken är eller var en erkänd stat.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-28 14:21:31 följande:
    Pappan är norsk medborgare. Ingen tvekan om den saken. Nmorge hade åsikter om de här ungarna til en början.

Har mamman avsagt sitt svenska medborgarskap är det troligt att hon var de facto statslös vid tiden för barnens födsel i Kalifatet.

Så hur de ungarna i så fall ska kunna vara svenska medborgare är svårt att förstå.

Men det bygger på att det finns registrerat hos svenska myndigheter att mamman inte längre är svensk medborgare.
    Man kan de facto inte bara själv ropa ut i luften: "Nu är jag inte svensk medborgare längre" och "kalifatet" hade definitivt inga medborgarskap att dela ut.

Gud så dumt.
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:05:14 följande:
    I detta fall är det du som ska veta. Vi kan ju inte spendera pengar på barn bara för att du tror de är svenska.
    Fast jag vet och du spekulerar.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:40:45 följande:
    Fast jag vet och du spekulerar.
    Jag erkänner rätt upp och ner att jag inte vet hur många terroristbarn det handlar om och du har inte kunnat svara på varför du vurmar för dessa framför andra svneska barn.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:39:51 följande:
    Man kan de facto inte bara själv ropa ut i luften: "Nu är jag inte svensk medborgare längre" och "kalifatet" hade definitivt inga medborgarskap att dela ut.

Gud så dumt.
    För att kunna ropa ut detta måste man först vara svensk medborgare, vilket är tveksamt om man blir genom att vara född av en norrman.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?