• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • nihka
    LenaL79 skrev 2019-05-24 13:07:48 följande:
    Hur skulle det gå till att de som utger sig vara Far-/morföräldrar ska kunna hjälpa till att säkerställa identiteten för barn?
    Hur skulle det gå till att de som utger sig för att vara dina far/morföräldrar ska kunna säkerställa din identitet? Det är säkert VÄLDIGT komplicerat
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-24 23:14:49 följande:
    Hur skulle det gå till att de som utger sig för att vara dina far/morföräldrar ska kunna säkerställa din identitet? Det är säkert VÄLDIGT komplicerat
    Det behövs inte för att säkerställa identitet. Räcker ju med att vara samma individ idag som vid födseln.
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-25 00:36:29 följande:
    Det behövs inte för att säkerställa identitet. Räcker ju med att vara samma individ idag som vid födseln.
    Vad bra! Och det gäller förstås alla
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2019-05-25 10:42:02 följande:

Vad bra! Och det gäller förstås alla

SJÄLVKLART gäller det alla. Inklusive ALLA som söker asyl mm mm.

Behövs ingen ytterligare försäkran gällande vem individen de fakto ÄR.

Räcker så gott med att alla kan gå i god för att: "Jag är samma individ som när jag föddes"

PERFEKT. Shit vad pengar vi kommer spara på gränskontroller OCH diverse identitetsskontroller .

Ibland, så syns inte skogshelvetet för alla jävla träd.

Du borde bli statsminister, nikke.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Evalotta2

Nu är svenska ambassaden i Irak inkopplad och håller även med en säkert av svenska skattepengar betald advokat. Bara jag som tycker att vi bara ska strunta i henne när hon själv valt att ansluta sig till mördarsekten och vem vet vad hon har på sitt samvete?

• Xenia

Ja, jag tycker då inte synd om henne. Hon får skylla sig själv.

Men om hon skulle avrättas bör hennes barn få komma till Sverige.

• Vali97

Det är en väldigt komplicerad fråga där lösningen behöver utredas noga för att vi inte ska råka bryta mot några internationella konventioner. Jag tycker att männen och kvinnorna som frivilligt sig till IS inte ska få hjälp att återvända hem, och om dessa har dubbla medborgarskap bör det svenska dras in. När det gäller små barn kan jag tycka att vi har ett visst ansvar, för att barnen kan inte stå till svars för vad sina föräldrar gjort. Barnen ska inte straffas för sina föräldrars dåliga val, men det måste göras en individuell bedömning även vad gäller barnen ifall dessa kan vara ett säkerhetshot. Det är självklart att små barn inte utgör ett säkerhetshot, men om det handlar om tonåringar kan dessa mycket väl ha deltagit i mord, våldtäkter och andra barbariska hemskheter som IS ägnar sig åt och därför måste det nog göras en individuell bedömning av barnen.

• Flash Gordon
    Xenia skrev 2019-05-25 17:05:23 följande:

Beror ju på vem pappan är och om han är i livet.

Om hon är svensk medborgare och pappan är Algerier eller Afghan eller vad han nu är så hör ju ungarna till honom.
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-25 17:05:23 följande:

Bara inte pappa terrorist släpps in i Sverige så...
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?