• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 01:29:15 följande:
    Vem har påstått det? Föräldrar som sätter barn till världen får väl ta ansvar för sina barn. Vad är det du inte förstår?

Svenska staten åker inte ut i världen och letar efter ev. svenska barn. De som reser utomlands får ta sitt ansvar själva.
    Trådfrågan löd: 
    "Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?"

Svenska staten vet redan i vilka läger de finns. Det finns en del föräldralösa barn. Ska de skylla sig själva för att de blivit födda av IS-terrorister?
  • nihka
    LenaL79 skrev 2019-05-23 23:45:59 följande:
    Nej, alla som har fått upp ögonen delar min åsikt att vi har inte ens börjat ta  tag i våra problem.
    Så vitt jag kan se av den totala bilden i samhället,
    t ex att vi nu har nått upp i 61 st utsatta områden!
    och så vitt visas tydligt i Josefssons film så fortsätter vi att låta oss luras i dag och i morgon.
    Bedrägerierna och stölderna av skattebetalarnas pengar fortsätter att öka och öka.

Vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen, vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.
    Men du har alltså motsatt uppfattning?
    Nämen, det var ett tag sen jag träffade på en "alla-håller-med-mig" och jag ser att som grädde på moset finns inget i ditt svar som handlar om något i mitt inlägg eller som handlar om trådstartens ämne. Tack för samtalat!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2019-05-24 02:18:30 följande:
    Trådfrågan löd:  "Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?"

Svenska staten vet redan i vilka läger de finns. Det finns en del föräldralösa barn. Ska de skylla sig själva för att de blivit födda av IS-terrorister?
    Spelar ju ingen roll att man vet var dessa svenska medborgare finns.

Staten ska ändå inte "hämta hem" dem.

Om de däremot tar sig till gärnsen själv kan vi inte stoppa dem att komma in i landet, så länge de är medbortgare här.
  • Xenia
    Flash Gordon skrev 2019-05-24 09:35:50 följande:

Om de däremot tar sig till gärnsen själv kan vi inte stoppa dem att komma in i landet, så länge de är medbortgare här.
    Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

Skråmos sju barn finns redan i Sverige.
  • Xenia

Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

• Xenia

• Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-23 23:45:59 följande:
    Nej, alla som har fått upp ögonen delar min åsikt att vi har inte ens börjat ta  tag i våra problem.
    Så vitt jag kan se av den totala bilden i samhället,
    t ex att vi nu har nått upp i 61 st utsatta områden!
    och så vitt visas tydligt i Josefssons film så fortsätter vi att låta oss luras i dag och i morgon.
    Bedrägerierna och stölderna av skattebetalarnas pengar fortsätter att öka och öka.

Vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen, vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.
    Men du har alltså motsatt uppfattning?
    Om du vill diskutera Försäkringskassans bristande kontroll, starta en tråd om det då. Du är off topic här.

Finns det inga regler om off topic här på Familjeliv?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-24 12:52:26 följande:

Men är det fastställt att Skråmos barn har kommit "hem"? Är de martyren Skråmos barn? Är Sverige deras hemland, är de svenska medborgare? Är det säkerställt att det är de svenska skattebetalarna som ska stå för deras välfärd och alla deras kostnader? (kanske/sannolikt livslångt inklusive pension?)

Hur skulle det gå till att de som utger sig vara Far-/morföräldrar ska kunna hjälpa till att säkerställa identiteten för barn?
  • LenaL79
    Xenia skrev 2019-05-24 12:54:22 följande:
    Om du vill diskutera Försäkringskassans bristande kontroll, starta en tråd om det då. Du är off topic här.

Finns det inga regler om off topic här på Familjeliv?
    Nej, allt mitt resonemang knyter direkt an till trådstartarens rubrik och inledning. 

Josefssons film är bara ett enda litet exempel som visar att vi i Sverige är generellt naiva i sådana här frågor.
    Det är ett direkt svar på frågan som ställs i den här trådens rubrik.
    Jag säger i princip "Nej, jag anser att inte vi ska ta hem IS-terrorister".
    Du och andra kommer med andra argument.
    Jag berättar varför jag säger nej, bl a därför att vi svenskar har låtit oss luras och låtit oss bli utnyttjade i tillräckligt stor omfattning.
    Du och andra verkar inte fatta att vi låter oss bli lurade och utnyttjade.
    Josefssons film är då ett av många exempel som beskriver hur det generellt fungerar i Sverige. Den visar att mitt påstående är rätt, vi inbjuder andra till att utnyttja vår naivitet, vi inbjuder andra att lura oss, utnyttja oss.
    Det är en av orsakerna till att jag svarar nej på trådens rubrik. Jag tycker inte att vi ska ta hem IS-terrorister.
  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2019-05-24 12:52:26 följande:

Varför ska vi "ta hem" barnen? De har sina vårdnadshavare där. Staten kan inte kidnappa barn.

En inte ringa del av dessa ungar är födda i "kalifatet" och har aldrig satt sin fot i Sveirge. Den andra föräldern kan vara från Marocko, Sudan, vad-som-helst ...

Vad ger svenska staten rätten att ta dessa länders barn till Sverige?
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?