• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Flash Gordon

Med mindre än DNA-test mellan barn och den svenska medborgare som säger sig vare ungens mamma/pappa kan du inte ens veta om ungen är född av en svensk medborgare - och därmed har rättigheter gentemot Sverige.

Krig skapar föräldralösa barn. Det är inget nytt att familjer "adopterar" föräldralösa barn. Vad händer om en släkting från Azerbadjan plötligt gör anspråk på en unge som Sverige "tar hem"?

• Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-24 02:18:30 följande:
    Trådfrågan löd: 
    "Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?"

Svenska staten vet redan i vilka läger de finns. Det finns en del föräldralösa barn. Ska de skylla sig själva för att de blivit födda av IS-terrorister?
    Varför skall just barn till terrorister åka gräddfil menar du?
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-24 12:52:26 följande:
    Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

Skråmos sju barn finns redan i Sverige.
    Var Skråmås barn befinner sig har inte med saken att göra. Alls.

Dock visar det kanske att barnen mycket väl lyckas ta sig hit utan statens inblandning. Eller hur?

Staten borde satsa pengar på cancerforskning istället för dylika haveristprojekt.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-24 13:34:31 följande:
    Varför ska vi "ta hem" barnen? De har sina vårdnadshavare där.
    För att barn som föds utomlands av en svensk föräldrar är automatiskt svenska medborgare och du har ingen aning om deras vårdnadshavare är där eller döda.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 13:53:53 följande:
    Var Skråmås barn befinner sig har inte med saken att göra. Alls.

Dock visar det kanske att barnen mycket väl lyckas ta sig hit utan statens inblandning. Eller hur?

Staten borde satsa pengar på cancerforskning istället för dylika haveristprojekt.
    Det visar att de svenska myndigheternas insatser jämte myndigheter och organisationer på plats samt anhöriga har gjort det möjligt för barnen att komma hem.
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-24 13:07:48 följande:
    Men är det fastställt att Skråmos barn har kommit "hem"? Är de martyren Skråmos barn? Är Sverige deras hemland, är de svenska medborgare? Är det säkerställt att det är de svenska skattebetalarna som ska stå för deras välfärd och alla deras kostnader? (kanske/sannolikt livslångt inklusive pension?)

Hur skulle det gå till att de som utger sig vara Far-/morföräldrar ska kunna hjälpa till att säkerställa identiteten för barn?
    Det är inte förbjudet att använda sunda förnuftet. Kan du svara på dessa frågor?

1. Varför skulle det inte vara Skråmos barn? Vad tyder på det?

2. De pratar svenska (göteborgska). Tror du att icke-svenska barn skulle göra det?

3. De äldre barnen kände igen sin morfar när han kom dit.

4. Morfadern (och andra släktingar) har träffat de äldre barnen och fått foton på alla barnen tidigare. De kan alltså intyga identiteten.

5. Skulle ytterligare bevis behövas finns alltid DNA.

6. Om Sverige inte är deras hemland, vad är då deras hemland?

Betr livslång pension och att barnen aldrig skulle kunna försörja sig själva, är det du som har bevisbördan där. Det är f ö ett icke-argument, svenska staten kan inte vägra ta emot barnen för att de eventuellt inte kommer att kunna försörja sig i framtiden.
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-24 13:18:41 följande:
    Nej, allt mitt resonemang knyter direkt an till trådstartarens rubrik och inledning. 

Josefssons film är bara ett enda litet exempel som visar att vi i Sverige är generellt naiva i sådana här frågor.
    Det är ett direkt svar på frågan som ställs i den här trådens rubrik.
    Jag säger i princip "Nej, jag anser att inte vi ska ta hem IS-terrorister".
    Du och andra kommer med andra argument.
    Jag berättar varför jag säger nej, bl a därför att vi svenskar har låtit oss luras och låtit oss bli utnyttjade i tillräckligt stor omfattning.
    Du och andra verkar inte fatta att vi låter oss bli lurade och utnyttjade.
    Josefssons film är då ett av många exempel som beskriver hur det generellt fungerar i Sverige. Den visar att mitt påstående är rätt, vi inbjuder andra till att utnyttja vår naivitet, vi inbjuder andra att lura oss, utnyttja oss.
    Det är en av orsakerna till att jag svarar nej på trådens rubrik. Jag tycker inte att vi ska ta hem IS-terrorister.
    Det är möjligt att svenska myndigheter har varit (är?) naiva. Men det har inte med trådfrågan att göra. Den handlar om svenska statens skyldigheter. Om föräldrar på semester utomlands omkommer, så är det givetvis statens skyldighet att hjälpa barnen hem. Detta oavsett vad föräldrarna ägnat sig åt.

Om vuxna IS-terrorister självmant reser hem till Sverige, kan vi inte göra något annat än att släppa in dem.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-24 15:03:01 följande:
    För att barn som föds utomlands av en svensk föräldrar är automatiskt svenska medborgare och du har ingen aning om deras vårdnadshavare är där eller döda.

Barn som föds i Sverige av en utländsk förälder är således utländsk medborgare och vi kan förvänta oss att främmande makt kommer hit och räddar dessa barn från skjutningarna i orten?
  • nihka
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 21:36:34 följande:
    Barn som föds i Sverige av en utländsk förälder är således utländsk medborgare
    Ja, du fattat precis rätt.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?