Jojjans skrev 2020-05-08 21:33:09 följande:
Tycker det känns sorgligt med barn som har blöja så sent, mest för att vi tar ifrån barnen en viss frihet men främst för miljön. Kul att ni gillar det iallafall!
För oss har sömnrutinerna varit viktiga för att han ska sova tillräckligt. Eller, han har alltid fattar att det är natt på natten (vaknar bara för amning varannan vartredje timme) men på dagarna har vi behövt hålla på rutiner för att få det att funka. Vi är en väldigt kvällstrött familj, solngår upp tidigt, så det har också varit nödvändigt för att vi ska hinna sova. Men rutinerna är satta efter bebisens behov, det får styra. Vi samsover också och ammar fritt dygnet runt. Spjälsängen står orörd och vagnen sålde vi, han vägrar båda...
Ja, jag gillar inte alls när stora barn har blöja. Tycker nästan att det känns som att jag begår ett övergrepp när jag byter blöjor på så stora barn på jobbet och man blir ledsen av att de blir begränsade och osjälvständiga. Förstår ju att vissa barn blir redo sent eller behöver ha kvar blöjan av särskilda orsaker, men det är ledsamt när orsaken är bekvämlighet.
Ja, det är så himla olika hur beroende man är av rutiner! Det är skönt när man känner att man hittar det som funkar för ens bebis :)
Vi köpte aldrig någon spjälsäng haha. Mina tidigare barn har vägrat och jag misstänkte att vi ändå skulle vilja samsova. Dock funderar vi lite löst på spjälsäng nu när hon är större för att hon inte ska trilla ur sängen nu när hon börjar röra på sig. Tänker för de stunder som hon sover själv, innan vi går och lägger oss, och för dagsvilan så att hon inte kryper till kanten och trillar. Vi bullar upp med kuddar vid kanterna och än så länge ligger hon så snällt kvar på rygg tills vi kommer och tar upp henne haha. Men rätt vad det är så kommer hon väl på att hon kan försöka klättra ner... better safe than sorry haha