Anonym (Orolig och stressad) skrev 2020-01-18 21:55:14 följande:
Hej. Dotter blir 4 månader om 1 vecka. Är stark i nacken men är så otroligt ointresserad av att ligga på mage. Ibland vänder hon sig själv och ibland ligger hon frustrerad och skriker ner i filten. När hon ligger på rygg så försöker hon vända sig om på mage fast hon egentligen tycker det är tråkigt men hon har kommit på att om hon gungar från sida till sida så kan hon rotera sig själv 180 grader under babygymmet. Hon vill gärna sitta upp och försöker dra sig själv upp när hon ligger på rygg (ser ut som hon gör situps) :) Amningen går bra men undrar i bland om hon blir helt mätt. Hon sover dåligt på natten. Har max fått ett 3 tim pass. Hon sover ok 19-22 men det är svårt för mig att sova då med tanke på äldre syskon och vardagssysslor som måste ordnas med. Hon sover oroligt i spjälsängen och jag sover oroligt när hon sover i vår säng nu när hon börjar bli rörlig. Hoppas det blir lite bättre när vi börjar med smakportioner (gröt)
Låter som en pigg liten tjej! De är ju inte så stora än så det brukar ju rätta till sig :)
September89 skrev 2020-01-18 17:11:40 följande:
Har också tänkt skriva men inte blivit av haha. Kul att höra hur det går för er andra!
Hos oss går det bra men min flicka har också ofta sena kvällar. Får henne oftast att somna runt 19 men då brukar hon vakna och ha en liten vakenperiod efter typ 1-2 timmar. Hon tycker fortfarande inte om att ligga själv, det går ibland men absolut inte alltid. Nästa vecka blir hon 5 månader! Hon kan sitta själv, dock bara korta stunder, och har vänt sig från mage till rygg sedan hon var en månad men intr ens gjort några försök att vända från rygg till mage. Hon gillar att ligga på mage så hon är stark och håller gärna upp sig på händerna och börjar försöka ta sig fram men lyckas inte. Vi har börjat ge lite mat och det älskar hon. Det känns att hon blir större då kontakten utvecklas så himla mycket. Även humöret haha! Vi har funderat på att årova sittdel på vagnen nu, någon som bytt än?
Vi bytte för ett par veckor sedan, men vi har 2 vagnar så vi har liggdelen kvar i min löparvagn. När vi är ute och går så vill hon gärna se sig omkring. Hon är ju i nästan plant läge men hon ser oss bättre i sittdelen än i liggdelen, men ska jag ut och springa så jag vet att hon kommer sova eller när hon sover sin fm sömn på altanen så sover hon i liggdelen för den är större och skönare tycker jag.
Vi använder Sinlac. enda mjölkfria gröten från 4 månader. Dessutom glutenfri. Vi är lite fundersamma om hon faktiskt inte tål gluten heller men vi ska kolla lite närmre. fått lite bröd ist för gluten i gröten då de vill att man börjar introducera gluten vid 4-5 månader enligt vårt bvc, men hon verkar reagera på det också... så nu har vi plockat bort det och kör bara gröt och ersättning så får vi se vad som händer.