Jag har "tur" med sömnen än så länge med min tös. Hon har i princip alltid sovit på natten, med några uppvak för amning. Dock var hon lika lugn i magen på natten, kände ju typ aldrig av henne nattetid.
Vi har dock aldrig låtit henne samsova med oss. Utan hon fick direkt, på BB, ligga själv, i sitt nest. Hemma i en bedsidecrib. I perioder har hon ju haft svårare att somna och stundtals har hon haft mycket kvällsoro. Men tycker nu att jag börjat få in rutiner och lärt mig att läsa av henne. Blir hon för övertrött, så kommer hon upp i varv och är svår att få att somna. Vi söver aldrig utan lägger ner henne själv och stoppar in nappen 1000 ggr ibland, samt har en kudde som lyser och spelar lugna ljud. Tillslut somnar hon, kortare tid för varje dag. Vi lägger henne. Ca 19.30 men ammar henne runt 21.30 när jag lägger mig, för att hon ska sova hela natten. Så senaste veckan har hon sovit mellan 19.30-06.00 med en amning runt 21.30-22.00, i eget rum. Är själv lite "chockad" över detta, att hon kan sova helt själv utan mamma och pappa. Men hon sover mycket bättre själv. Vaknar hon, är vi snabbt där.
Hennes sovtider är ungefär :
06.00 vaknar och ammar, sover till ca 8.30-9.00
10.30-11.30 sover
13.00-15.00 sover
17.00-18.00 sover
Ca 19.30 lägger henne.
Mellan sovpauserna så får hon sitta i babysittern, babygymX2, magträning med spegel och ryggläge med en dosa som spelar och lyser. Jag förflyttar henne mellan dessa stationer när hon börjar bli lite missnöjd. Haha. Effektivt då hon blir trött och samtidigt får träna. Självklart myser vi också. När jag är i stallet så sover hon i vagnen, likaså sover hon ute minst 1 gång om dagen, hon älskar det. Då kan hon sova flera timmar om tiden tillåter.
Jag är så tacksam för detta och vet att vissa verkligen får kämpa och hejar på er. Dock är jag övertygad om att det går att lära alla barn att sova själv....vår tjej har ju aldrig blivit vaggad till sömns så hon vet ju inte ens om det. Jag har en vän som har mååånga barn så hon ger mig en massa tips. Ett av dessa är att "alla barn kan sova själv, men vissa är betydligt svårare att lära än andra". Eftersom hon har 10 barn själv, så tror jag henne. TRor jag INTE på att de ska skrika sig till sömns!!! MEN de får vara missnöjda och lite arga, skrika lite och så. Då går jag in och stoppar in nappen samt rör henne. Men säger inget. Pratar jag, är det kört. Blir hon för upprörd så tar jag upp och lugnar, för att sedan lägga ner igen. I början fick jag göra så hela tiden, men allt eftersom så blir det mindre och mindre. Sover hon och vaknar och hon inte ska sova mer, ropar jag att jag hör henne. Ibland kan man ju inte komma direkt. Hom blir sur, men inte ledsen då.
Det är sjukt svårt att ge andra råd, för alla barn ät ju olika. Jag är ingen expert utan har fått råd av min vän. Dock är rutiner A och O, för det lägger en bra grund och ger trygghet. Även för mig som mamma. Sedan kanske inte alltid de går att efterföljas, men tillslut sitter det. Jag älskar själv rutiner så det är mycket för min egen skull.
Vi gör alla så gott vi kan och tror det viktigaste är att man är trygg i det man gör. Bara DU känner ditt barn och hens behov. <3