Anonym (chockad!) skrev 2019-10-11 20:54:36 följande:
Hur ser era barns sömnmönster ut?
Börjar ni se nåt mönster? Hur gamla är era barn nu?
Funkar allt bra? Är de "lugna" eller är det nåt som strular? Berätta gärna lite! :)
Min lilla tjej har börjat växa nu men antagligen då allergisk mot mjölkprotein. Det är bättre med skriket men hon skriker fortfarande väldigt mkt ffa em/kväll. Hon kan inte bajsa själv utan jag måste hjälpa till med termometer (har laxerande också så klart). Det är löst det som kommer men ändå får hon inte ut det, vilket är märkligt!
Hon sover gott i vagnen på fm. Jag går ofta en promenad på ca 2 timmar och då sover hon hela tiden. Hon kan äta och sedan somna om igen. Dock är hela em/kvällen ett gissel!
Hon sover nästan ingenting då, slumrar mest. Hon gnäller och skriker om vartannat och har svårt att slappna av.
Kan vara mer eller mindre vaken från 14-tiden och till kvällen. Sover lite powernaps på typ 15-30 min men ingen lång sömn. Har svårt att komma till ro på kvällen. Brukar lägga henne runt 20-21 nångång.
Hon är nu ca 5 v gammal.
Min son är nu 2,5 vecka korrigerad ålder (men 2 månader sen han föddes). Jag tycker att jag börjar se vissa mönster.
Han äter ungefär var 3e timme, och nästan alltid sover han en stund mellan varje mål mat (1-2 timmar sömn). Men på kvällarna brukar han ha en riktig ledsen vakenperiod då han har mer ont i magen och absolut inte kommer till ro. Tyvärr har den här perioden oftast infallit vid 20-21 lagom när man själv börjar vilja sova, och håller i sig till 23-tiden. Men under natten har han lättare att komma till ro än under dagen, så även om han vaknar lika ofta för mat så sover han mer och somnar lättare mellan måltiderna. Men han bajsar lika mycket på nätterna som på dagarna, och vi byter blöja minst lika ofta som han ammar, vilket tar på krafterna på nätterna.
Eftersom han är prematur måste han också få tillskott av järn. Något som gör att han får ont i magen, blir illamående, får sura uppstötningar och kräks. Inte alls kul för en bebis som redan innan kräktes och hade magknip. Han kräks ordentliga mängder mellan varje måltid och vaknar ofta till när han sover och det märks att han är besvärad och sen kräks och gnyr.
Han har nu senaste veckan börjat fösta blicken ordentligt på saker, och tittar på alla personer som håller i honom, och tittar på mönster på väggen/tvätten över skötbordet osv. Och följer saker med blicken för att titta på dom. Och i förrgår tyckte även både jag och sambon att han gav mig det första medvetna leendet! Sån underbar känsla att börja få lite kontakt efter så lång tid i bebisbubblan som det varit för oss.