Fjiorgyn skrev 2020-01-23 11:57:13 följande:
Han var otrolig strulig förut, sov bara någon timme i sträck under hela dygnet, 3 om vi hade tur. Det som hjälpte oss främst var att ha helt fasta sovrutiner även på dagen. I början var det väldigt jobbigt att få till rutinerna, han vägrade sova och han vaknade fortfarande på kvällen men vi var super noga med att alltid lägga han vid samma tid och inte plocka upp honom på kvällen utan isf bara ligga kvar med honom tills han somnade igen. Sen sover han i vår säng, vilket också ändrade en hel del på hans sömn till det bättre. Men sen blir själv nattningen olika vissa kvällar, ibland somnar han bara i min famn, ibland i babynestet, ibland i vagnen. Men nattningen sker ändå alltid i samma rum helt nersläkt och på samma tid. Kanske ska tillägga att jag inte ammar då jag inte alls fick hjälp på BB med det, vet inte om det kan ha någon inverkan att han inte har något bröst att söka närhet till.
Låter som ni hade det precis som vi har det nu. Jag har försökt införa fasta sovtider på dagen, men det fungerar bara vissa dagar. Men på nätterna sover han i vår säng, det har han alltid gjort. Ibland sover han även PÅ mig och jag halvsitter.
Vi nattar också ungefär samma tid varje kväll och det är ofta inget problem att söva honom, men det är svårt att över huvud taget lägga ner honom från famnen när han somnat, och om vi lyckas med det så vaknar han ändå ganska snabbt om han inte har hundkontakt med fötterna eller händerna.
Vi har helammat sen start men han är inte intresserad av bröstet som mys, det är 10 minuter effektiv amning sen napp som gäller, så vet inte om det spelar in här heller...