nihka skrev 2018-12-10 18:41:06 följande:
Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.
Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon.
När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.
Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.
Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.
Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver?
"använda hjärnan och hjärnans placticietet "
men om tjejers hjärna mognar lite tidigare har de ju lite mer hjärna att använda i skolan, du tycker inte att det verkar vara lite väl förenklat att skylla skillnaderna på maskulinitetsideal?
"
Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap."
Helt säker på att killars förmåga att skylla ifrån sej inte är något biologiskt och måste motarbetas?
[...]
Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.
[...]
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det...
Det finns skolor som fått det att fungera bättre genom att förändra undervisningen så det handlar inte om amatörtolkad statistik. Jag har länkat till det innan på FL så det kan ju vara så att jag ändå har lite koll på vad jag skriver om.
Boys' Literacy
www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/boysliteracy.htmlVi behöver anpassa skolan till pojkar -
DN.SE (2017)
Rapporter visar att pojkars skolprestationer har försämrats, då de halkar efter flickor i matte och läsning. I artiklar och undersökningar antyds det att detta eftersläp beror på en anti-pluggkultur bland pojkar, vilken Genussekretariatet, som forskar om genus, kopplar till samhällets maskulinitetsideal. Enligt institutet beror detta specifikt på hur vi uppfostrar pojkar och de förväntningar vi har på dem. Men hur väl stämmer denna teori? Är maskulinitetsidealen hopplösa, eller är det möjligt för oss att samarbeta med pojkars vilda natur, för att på så sätt fokusera in deras energi i produktivitet?
Ett projekt i Kanada, Boys? Literary Teacher Inquiry Project, tyder just på detta. I provinsen Ontario tillämpades nya lärosätt i syfte att förbättra pojkars skolprestationer. Resultaten visar att skolsystemet, mer än maskulinitetsnormer, spelar en stor roll för pojkernas eftersläp i studiemiljön.
I Ontario introducerandes flera genrer av böcker, i möjliggörandet för pojkar att välja sin egna litteratur och i formandet av könsuppdelade läsgrupper, såg man avsevärda förbättringar i läsning för båda könen, men främst för pojkar. Man såg att pojkarna konsumerade allt från skräck till humor, föredrog att få presentera inlärd information och att alla elever kände sig friare till att diskutera i de nya könsuppdelade läsgrupperna - för övrigt gynnades pojkarna även av könssegregerade mattelektioner.
www.dn.se/asikt/vi-behover-anpassa-skolan-till-pojkar/"
När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om"
Jag skrev "ADHD"drag, det har varit en väldig över diagnostisering så statistiken visar bara vilka som fått diagnosen på papper och inte vilka som verkligen har den.
"
Men Pippi har inte "blivit slängt"
Jag har ju nyss länkat till artikeln.
Genusdagis slängde alla böcker om Pippi och Emil
- "Du får inte könsbestämma barnen. Vi säger hen", sade min kollega, berättar Anna.
Detta märktes även när Anna skulle läsa böcker för barnen. Personalen hade tagit Tipp-Ex och strukit över alla "han" och "hon" och i stället skrivit dit ett "hen".
Detta skulle dock inte vara nog.
- En dag när vi rensade bland leksakerna slängde mina kollegor alla Emil- och Pippiböcker. Jag tyckte att det var onödigt att slänga böcker och frågade varför, säger Anna.
Svaret hon fick var att det inte fanns några könsneutrala personer i böckerna. Bokhyllorna på förskolan har nu i stället fyllts med barnböcker med teman som transsexualitet och homosexualitet, berättar Anna.
www.varldenidag.se/nyheter/genusdagis-slangde-alla-bocker-om-pippi-och-emil
/reprid!Mox9LCNwAyhygNeVenhjIw/
nihka skrev 2018-12-10 18:41:06 följande:
[...]
Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver?
jag har rätt sjuk humor men inte ens jag tycker att det där är kul.
Som jag skrev innan, för över 60% av barn med könsdysfori går det över i vuxen ålder och det kommer att öka om man ska undvika att könsbestämma barn så de får välja själva som de får på vissa dagis.