• Kajsa123

    Varför är män så lättkränkta?

    Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

  • Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-12-10 17:15:44 följande:

    Vad har ditt filmklipp om Jim Carey som får vara Gud för en dag att göra med något här?

    Han tar väl dessutom en massa helt kassa beslut. Vill du säga att gruppen män överlag tar kassa beslut när de är i en position där de kan ta beslut, eller handlar det bara om en individ och hans kassa beslut?


    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-12-10 17:22:54 följande:
    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
    för att någon kan bli lite kränkt.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 17:22:54 följande:
    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
    Det där kallas för ironi. Du vet vad ironi är? Det där som människor med en påle uppkörd i arselt tar på högsta allvar .
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 17:22:54 följande:
    Det där kamrat kallas för ett skämt. Du vet vad ett skämt är? Det är alltså det där som politiskt korrekta saknar.
    Det där kallas för ironi. Du vet vad ironi är? Det där som människor med en påle uppkörd i arselt tar på högsta allvar .
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-12-10 17:38:26 följande:

    Det där kallas för ironi. Du vet vad ironi är? Det där som människor med en påle uppkörd i arselt tar på högsta allvar .


    Kränker du alla stackars människor (framförallt turkar) Vlad Tepes pålade? kaobyterblogg.wordpress.com/2013/07/27/apropa-palning-vlad-tepes-dracula-kao/

    Turkar är en minoritet i världen (1,05%). Detta är ett intersektionellt brott i allra högsta grad!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 17:17:24 följande:

    nihka skrev 2018-12-10 16:33:37 följande:
    Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.

    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

    Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:

    http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
    Har du läst det jag har länkat?

    Det är skillnader mellan killar och tjejer på gruppnivå i skolåldern bl.a. för att killars hjärnor generellt mognar senare i tonåren, killar är också överrepresenterade med "ADHD"drag vilket har med olika medfödda personlighetsdrag att göra och de har en tendens att börja hamna efter redan i lågstadiet.

    Vill träna upp, hjärnans placticitet?
    Det är barn det handlar om och det är vuxna som har ansvaret så jag förstår inte riktigt varför du lägger över hela ansvaret på barnen, det är många "pedagoger" som inte har en blekaste aning om hur de ska hantera de grabbarna och det blir en väldigt stor skillnad när någon som vet vad den håller på med undervisar.

    Skolsystemet är inte anpassat efter de killarna, det är större och större klasser, mindre och mindre extra resurser. Små biologiska skillnader kan ge stora skillnader i längden om man hanterar det fel så de sociala faktorerna kan bli ganska stora men inte på det sätt som Fredrik Zimmerman påstår.
    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer
    Hur vet du det när genus"forskare" förnekar biologi?

    Om pippi blivit slängt måste det ha stuckit i ögonen på någon.
    Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Jag länkade till en artikel och ett klipp där barn tror att man kan vara både kille och tjej och då kan man räkna med att de börjat bli könsförvirrade.
    Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.

    Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon. 

    När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.

    Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.

    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 17:17:24 följande:

    nihka skrev 2018-12-10 16:33:37 följande:
    Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.

    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

    Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:

    http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
    Har du läst det jag har länkat?

    Det är skillnader mellan killar och tjejer på gruppnivå i skolåldern bl.a. för att killars hjärnor generellt mognar senare i tonåren, killar är också överrepresenterade med "ADHD"drag vilket har med olika medfödda personlighetsdrag att göra och de har en tendens att börja hamna efter redan i lågstadiet.

    Vill träna upp, hjärnans placticitet?
    Det är barn det handlar om och det är vuxna som har ansvaret så jag förstår inte riktigt varför du lägger över hela ansvaret på barnen, det är många "pedagoger" som inte har en blekaste aning om hur de ska hantera de grabbarna och det blir en väldigt stor skillnad när någon som vet vad den håller på med undervisar.

    Skolsystemet är inte anpassat efter de killarna, det är större och större klasser, mindre och mindre extra resurser. Små biologiska skillnader kan ge stora skillnader i längden om man hanterar det fel så de sociala faktorerna kan bli ganska stora men inte på det sätt som Fredrik Zimmerman påstår.
    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer
    Hur vet du det när genus"forskare" förnekar biologi?

    Om pippi blivit slängt måste det ha stuckit i ögonen på någon.
    Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"

    Jag länkade till en artikel och ett klipp där barn tror att man kan vara både kille och tjej och då kan man räkna med att de börjat bli könsförvirrade.
    Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.

    Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon. 

    När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.

    Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.

    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KlunsSmurfen
    nihka skrev 2018-12-10 18:41:06 följande:
    Om man talar om för ett barn att det inte är bra på att räkna för att flickor har svårare för att räkna är det stor risk att flickan inte kommer att jobba (använda hjärnan och hjärnans placticietet) för att nå sin fulla potential inom matematik. Man blir bra på det man gör, inget konstigt med det alls. Att inse det är inte att lägga ansvaret på barnet. Tvärtom.

    Men Pippi har inte "blivit slängt". Att barnboksbeståndet har behövts utvecklats sedan 1945 är däremot inte alls konstigt i mina ögon. 

    När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om.

    Forskning har visat att flickor (som grupp, naturligtvis) tror att framgång med studier beror på hårt arbete och på bristande förmåga när de misslyckas. Pojkarna däremot tror framgång beror på begåvning och otur när de misslyckas. Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap. Lärarens och barnens egen inställning till sina förmågor är absolut utslagsgivande i hur väl barnen lyckas i skolan. Att man sedan kan anpassa undervisningen så att fler gynnas är förstås alltid aktuell. Undervisning i små differentierade grupper kan nämnas har tvärtemot popular belief inget stöd i forskningen.

    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    "använda hjärnan och hjärnans placticietet "
    men om tjejers hjärna mognar lite tidigare har de ju lite mer hjärna att använda i skolan, du tycker inte att det verkar vara lite väl förenklat att skylla skillnaderna på maskulinitetsideal?

    "Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap."
    Helt säker på att killars förmåga att skylla ifrån sej inte är något biologiskt och måste motarbetas?
    [...]
    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.
    [...]
    Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det...
    Det finns skolor som fått det att fungera bättre genom att förändra undervisningen så det handlar inte om amatörtolkad statistik. Jag har länkat till det innan på FL så det kan ju vara så att jag ändå har lite koll på vad jag skriver om.

    Boys' Literacy
    www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/boysliteracy.html
    Vi behöver anpassa skolan till pojkar - DN.SE (2017)

    Rapporter visar att pojkars skolprestationer har försämrats, då de halkar efter flickor i matte och läsning. I artiklar och undersökningar antyds det att detta eftersläp beror på en anti-pluggkultur bland pojkar, vilken Genussekretariatet, som forskar om genus, kopplar till samhällets maskulinitetsideal. Enligt institutet beror detta specifikt på hur vi uppfostrar pojkar och de förväntningar vi har på dem. Men hur väl stämmer denna teori? Är maskulinitetsidealen hopplösa, eller är det möjligt för oss att samarbeta med pojkars vilda natur, för att på så sätt fokusera in deras energi i produktivitet?

    Ett projekt i Kanada, Boys? Literary Teacher Inquiry Project, tyder just på detta. I provinsen Ontario tillämpades nya lärosätt i syfte att förbättra pojkars skolprestationer. Resultaten visar att skolsystemet, mer än maskulinitetsnormer, spelar en stor roll för pojkernas eftersläp i studiemiljön.

    I Ontario introducerandes flera genrer av böcker, i möjliggörandet för pojkar att välja sin egna litteratur och i formandet av könsuppdelade läsgrupper, såg man avsevärda förbättringar i läsning för båda könen, men främst för pojkar. Man såg att pojkarna konsumerade allt från skräck till humor, föredrog att få presentera inlärd information och att alla elever kände sig friare till att diskutera i de nya könsuppdelade läsgrupperna - för övrigt gynnades pojkarna även av könssegregerade mattelektioner.

    www.dn.se/asikt/vi-behover-anpassa-skolan-till-pojkar/
    "När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om"
    Jag skrev "ADHD"drag, det har varit en väldig över diagnostisering så statistiken visar bara vilka som fått diagnosen på papper och inte vilka som verkligen har den.

    "Men Pippi har inte "blivit slängt"
    Jag har ju nyss länkat till artikeln.
    Genusdagis slängde alla böcker om Pippi och Emil

    - "Du får inte könsbestämma barnen. Vi säger hen", sade min kollega, berättar Anna.

    Detta märktes även när Anna skulle läsa böcker för barnen. Personalen hade tagit Tipp-Ex och strukit över alla "han" och "hon" och i stället skrivit dit ett "hen".

    Detta skulle dock inte vara nog.

    - En dag när vi rensade bland leksakerna slängde mina kollegor alla Emil- och Pippiböcker. Jag tyckte att det var onödigt att slänga böcker och frågade varför, säger Anna.

    Svaret hon fick var att det inte fanns några könsneutrala personer i böckerna. Bokhyllorna på förskolan har nu i stället fyllts med barnböcker med teman som transsexualitet och homosexualitet, berättar Anna.

    www.varldenidag.se/nyheter/genusdagis-slangde-alla-bocker-om-pippi-och-emil
    /reprid!Mox9LCNwAyhygNeVenhjIw/
    nihka skrev 2018-12-10 18:41:06 följande:
    [...]

    Det finns knappast någon generell trend att pojkar och flickor inte skulle veta om de är pojkar eller flickor. De är väl bara att kolla nedåt för de flesta. Barn ska ha lätt för att förställa sig saker. Är barn som tror på tomten också "förvirrade"? Tror du att de som har suttit i Tomtens knä på Liseberg kommer att behöva terapi för att oförvirra sig framöver? BabyTomte
    jag har rätt sjuk humor men inte ens jag tycker att det där är kul.
    Som jag skrev innan, för över 60% av barn med könsdysfori går det över i vuxen ålder och det kommer att öka om man ska undvika att könsbestämma barn så de får välja själva som de får på vissa dagis.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-10 18:20:35 följande:
    Kränker du alla stackars människor (framförallt turkar) Vlad Tepes pålade? kaobyterblogg.wordpress.com/2013/07/27/apropa-palning-vlad-tepes-dracula-kao/

    Turkar är en minoritet i världen (1,05%). Detta är ett intersektionellt brott i allra högsta grad!
    Jag hade faktiskt ingen aning om att du anser att det är ett internationellt brott att rätta dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mimosa86
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 16:07:13 följande:

    Burden of proof, vänsterfeminister ska ju bevisa detta strukturella kvinnoförtryck innan de kan förvänta sig att andra ska hålla med om att det existerar.


    Bevisa? Det är väl bara att kolla statistik?
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?