KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 13:12:39 följande:
"Genusvetenskap och genusforskning är ju internationellt och ingen särskild svensk företeelse, "
ja, det är ju ett problem som verkar vara strukturellt.
Jämför
Pojkars antipluggkultur möjlig att förändra - Göteborgs universitet
www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//pojkars-antipluggkultur-mojlig-att-forandra.cid1555125
med
5:54, 7:54
Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat -
regeringen.se
www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052Genusvetaren Fredrik Zimmerman har ju ingen koll på vad han babblar om.
Jämför Ignoramus teorier om våld (kvinnoförakt & kvinnohat) med det jag länkat tidigare så stämmer ju inte orsakerna överens på långa vägar.
Genus"vetenskap" är väldigt ovetenskapligt och opedagogiskt så det är inte rätt väg om man vill uppfostra barn till välfungerande människor.
Ska en liten grupp genusvetare som inte förstår hur människor fungerar ha tolkningsföreträde och använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment?
Hade alla föräldrar vetat vad genus"vetenskap" & genus"pedagogik" är hade fler protesterat.
Det finns ingen seriös forskare och ärlig forskare som påstår sig veta hur mycket som är biologi och hur mycket som är miljö/kultur eftersom det är något som samverkar och eftersom vi är olika så är det väldigt individuellt hur mycket det påverkar. Vi blir påverkade av olika faktorer och det blir nästan oändligt många faktorer som påverkar oss olika, i studierna jag har länkat "jämställdhetsparadoxen" är det ändå ett stort glapp som beror på [vad som helst] men genusvetare som ignorerar biologi trotts att vi är biologiska varelser vet hur allt funkar och vet hur allt ska förändras?
"...och ingen kommer bli förvirrad varken av genusforskning eller det du kallar genusdagis."
jodå, ett barn som tror att det är en pojke/flicka eller vad som helst är redan förvirrad.
"Barn ska behandlas som barn och inte särskilt som små män och små kvinnor..."
De ska behandlas som flickor och pojkar och inte som en hen som de gör på vissa dagis. På vissa genusdagis försöker man aktivt styra vilka leksaker ungarna leker med, tycker du att det är ok?
Är det ok att slänga alla pippi böcker bara för att det sticker i ögonen på någon genusfröken?
"Tycker du män och kvinnors hjärnor skiljer sig åt mer i olika länder för de är stor skillnad på fördelningen manliga och kvinnliga läkare i olika länder."
Vad har det med min kritik mot verklighetsfrånvända genusteorier att göra?
Att det finns normer och skillnader mellan olika kulturer är inget som går att använda som argument för att genus"vetenskap" skulle vara vetenskapligt när det är så lätt att falsifiera med riktig vetenskap.
nihka skrev 2018-12-10 16:33:37 följande:
Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.
Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.
Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk. Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"
Här kan du läsa in dig på vad som påverkar skolresultat:
http://www.evidencebasedteaching.org.au/hatties-2017-updated-list/
Givetvis finns det skillnader mellan könen på gruppnivå, men skillnaden mellan individer inom respektive grupp är större än mellan grupperna. Dessutom betyder inte skillnader att det blir någon praktiskt konsekvens och för den som vill träna upp en färdighet ger dessutom hjärnans placticitet stort utrymme för det. Negativa förväntningar på kön kan däremot ligga en person i fatet så den inte ger sig på uppgiften att träna upp sin förmåga.
Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.
Har du läst det jag har länkat?
Det är skillnader mellan killar och tjejer på gruppnivå i skolåldern bl.a. för att killars hjärnor generellt mognar senare i tonåren, killar är också överrepresenterade med "ADHD"drag vilket har med olika medfödda personlighetsdrag att göra och de har en tendens att börja hamna efter redan i lågstadiet.
Vill träna upp, hjärnans placticitet?
Det är barn det handlar om och det är vuxna som har ansvaret så jag förstår inte riktigt varför du lägger över hela ansvaret på barnen, det är många "pedagoger" som inte har en blekaste aning om hur de ska hantera de grabbarna och det blir en väldigt stor skillnad när någon som vet vad den håller på med undervisar.
Skolsystemet är inte anpassat efter de killarna, det är större och större klasser, mindre och mindre extra resurser. Små biologiska skillnader kan ge stora skillnader i längden om man hanterar det fel så de sociala faktorerna kan bli ganska stora men inte på det sätt som Fredrik Zimmerman påstår.
Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer
Hur vet du det när genus"forskare" förnekar biologi?
Det är ingen som har slängt några Pippiböcker för att det "sticker i ögonen på någon genusfröken". Pippi om någon är ingen typisk flicka utifrån ett traditionellt maskulinitets - femininitetstänk.
Om pippi blivit slängt måste det ha stuckit i ögonen på någon.
Och det är inte heller blir förskolebarn könsförvirrade för att man inte delar in i flick- och pojklekar och använder ordet "hen". Iså fall skulle ungarna få problem med att veta vem de är om man använder ordet "du" och "mig" som också är könsneutrala. Ska vi byta till att säga "Nu får du Alice/flickan ta på jackan för du Alice/flickan ska följa med mig Anna/fröken/kvinnan ut till lekparken?"
Jag länkade till en artikel och ett klipp där barn tror att man kan vara både kille och tjej och då kan man räkna med att de börjat bli könsförvirrade.