Ignoramus skrev 2018-12-08 01:36:40 följande:
Okej. Lite exempel på strukturer: pojkar på dagis som blir retade för att de har klänning och vill leka med dockor eller hästar, eller för att de gillar att dansa. Pojkar som inte får någon uppmärksamhet när de är tysta och försiktiga, men däremot när de är bråkiga. Pojkar som lär sig att det är omanligt att gråta och att de behöver tuffa till sig. Pojkar som inte kan prata känslor utan blir utåtagerande istället.
Unga män som hela tiden hör att tjejer inte gillar snälla killar. Unga män som får lära sig att tjejen bara spelar svår när hon säger "nej". Att man faktiskt har rätt att ligga när man vill när man är i ett förhållande, och att det är okej - ibland nödvändigt - att tjata till sig sex. Som lär sig att om en tjej inte aktivt säger nej så är det fritt fram - oavsett om hon sover, är redlös eller för rädd för att säga nåt. Ja, osv. Naturligtvis blir män också offer för de här skadliga könsrollerna, och det är såklart väldigt synd om dem också. Speciellt de små pojkarna som inte har en chans att värna sig mot det. Vad jag inte förstår är varför ni i regel inte vill hoppa på det här tåget?
Som sagt, det är lättare att "ta skit" när man är högst upp i hierarkin. Med det sagt ska kvinnor naturligtvis inte heller komma med oanständiga kommentarer, men liksom att kvinnor också mördar, slåss och våldtar så gör de inte heller detta i samma utsträckning som männen.
Ja*g har gått på dagis och har jobbat som "dagisfröken" och känner inte igen det du skriver. Ett dagisbarn har noll koll på vad maskulinitet och manlighet är.
"
Unga män som hela tiden hör att tjejer inte gillar snälla killar."
Har tidigare diskuterat detta med en nybliven vänsterfeminist av hankön
KlunsSmurfen skrev 2018-03-11 01:42:31 följande:
jrockyracoon skrev 2018-02-24 19:59:37 följande:
Det finns en enkel förklaring till varför jag vill kalla mig själv och andra som är/var i min situation för "snälla". Det är för att det är precis det som är deras (mitt) problem. Det var i mitt fall en slags moralisk kompass av hänsyn till andra som ställde till det för mig. Jag kunde inte ta för mig, eftersom jag prioriterade andra före mig själv.
Det skulle aldrig falla mig in att använda det begreppet som något slags slagträ mot kvinnor. Jag har aldrig skyllt mitt problem med snällhet på någon annan. Däremot har jag känt ilska mot att ha blivit lurad - eftersom alla under min uppväxt har förmedlat att snällhet är viktigt och en viktig väg mot ett lyckligt liv. I sagor och andra berättelser som jag säkert tagit intryck av, har den snälla alltid vunnit - livet har i dessa berättelser framställts som rättvist. Den som handlar moraliskt riktigt mot andra - får i slutänden sin belöning. I livet har jag upptäckt att snällhet snarare är en begränsande faktor och inget som ger mig fördelar. Livet har ingen inneboende rättvisa. Däremot fungerar det bättre att hålla sanningen högt, och ha en mer pragmatisk inställning till bra strategier och dåliga. Utvärdera sina beteenden, och välja de handlingssätt som leder mot det mål man satt upp.
Det finns alltid en risk att andra läser in saker i det man säger som man inte menar. Men det är inte mitt fel om andra tolkar mig fel, åtminstone om jag har varit tydlig med det jag sagt. Om du är frustrerad över de män som hävdar att kvinnor vill ha män som misshandlar dem, så tycker jag att du ska vända dig till dem, och inte mig.
Jag sysslar ofta med att ge råd till (främst) män med tips om vad jag tycker de kan göra för att förbättra sina chanser hos kvinnor. Även i denna tråd har jag i några inlägg gett sådana råd och fokuserat på konkreta råd i förhoppning att hjälpa någon.
Samtidigt tror jag att den här debatten är viktig, och jag försöker visa hur vi står i olika läger, med olika historisk bakgrund och olika kön och erfarenheter - och definierar snäll utifrån detta. Det är inte fel att vi har olika definitioner om snäll, men det är viktigt att vi är tydliga vad vi menar när vi använder ordet - så att det blir tydligt vad det är vi kommunicerar.
Jag tänker att debatten visar att just ordet "snäll" har så olika betydelse, att man lätt pratar förbi varandra av den anledningen. Du har inte ensamrätt på definitionen av "snälla män" även om du tror det. Det är inte så enkelt att man kan slå upp ordet snäll i en ordbok och helt och hållet luta sig på det. "Snälla män", kan ses som ett begrepp som formats fram, och jag tror inte att det är en slump att t.ex. D.D. och jag och många andra definierar det på precis samma sätt trots att vi aldrig träffats eller pratat om detta tidigare.
Jag vill också gärna ta upp att de män som kommer från samma bakgrund som mig, de snälla männen, inte kommer att bli elaka även om de tuffar till sig. Även om man jobbar hårt med sig själv finns det "snälla" ändå kvar. Risken för att den snälla blir en missdådare är i princip obefintlig. Det handlar mer om att den snälle ska kunna växa och genomgå en personlig resa för att kunna bli mer attraktiv och få tillgång till vänner, kärleksrelationer och en vanligt liv.
Det har inte du heller.
"snälla killar" (nice guy/nice guy syndrome) = "för snälla killar"
"snälla" killar (fake nice guy) = killar som inte är snälla men påstår att de är.
Din definition av snäll är ungefär:
"snäll" = initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens?
Det verkar också vara någon som saknar ryggrad och är feg.
Att någon är för snäll betyder inte att den personen har de egenskaperna.
Det är egentligen inte snällt eller ädelt att göra snälla saker för att få något tillbaka eller för att bli omtyckt eller för att man inte vågar göra annat men de upplevs som snälla.
Ska man vara snäll på riktigt så måste man ju också ha ett valet att inte vara snäll men du jämför de personlighetsdragen med narcissister och våldtäktsmän för att komma fram till att de personlighetsdragen du nämnt hör till den som är snäll och ädel.
Jag kan förstå att vissa är för snälla men att intala sig att "snäll" är att vara snäll, ädel och att det skulle vara moraliskt är att ljuga för sig själv.
"snälla män", tja många med de personlighetsdrag som du vill definiera som snäll delas också med våldtäktsmän och de som kan bete sig som riktiga svin så vi kanske ska hålla oss till definitionen av snäll så att "snälla män" = "för snälla män" och så att de inte blir blir hopbuntade med "snälla" män utan moral.
Du lyckades konstatera att det inte funkade att vara för snäll och "snäll" ( initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens) för att
det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat, det var inte heller speciellt sexuellt attraktivt. Din slutsats blir att det inte är någon mening att vara snäll för att det är inte det kvinnor vill ha men där är verkar du helt plötsligt komma närmare den rätta definitionen av snäll och hålla på som en osäker tonåring som överkompenserar.
"
och jag tror inte att det är en slump att t.ex. D.D. och jag och många andra definierar det på precis samma sätt trots att vi aldrig träffats eller pratat om detta tidigare."
Jag är inte helt övertygad om det eftersom han jämför det med en mes = någon som inte har något annat val än att vara för snäll = någon som upplevs som för snäll men jag tror att båda trasslar till det.
Jag länkade förut till ett klipp där en psykolog sa att kvinnor verkar finna "bad guys" mer sexuellt attraktiva men att de i längden föredrar de som kan bete sig civiliserat så man är inne på det som D.D. skriver men det handlar om att ha den potentialen i sig om den behövs, de som är "snälla" för att de inte har något val har inte den potentialen. D.D. skriver också att "Snäll är positivt i rätt dos", den som är för snäll har inte så bra förutsättningar att dosera det rätt.
I slutänden handlar det om att de flesta tjejer ändå vill ha ömsesidig respekt och man kan inte riktigt säga att mesighet är att ge respekt.
www.familjeliv.se/forum/thread/78440209-ar-det-sant-att-kvinnor-inte-faller-for-snalla-och-forsiktiga-man/69