• stjärnasomärdin

BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se

Hej!

Så tråkigt att tillhöra en BF-grupp där merparten hänger i FB-grupp, som startats utifrån tråden, när man själv inte har FB men ändå tycker det vore kul att vara några som följs åt! Så, vem har BF i April 2019 och vill hänga kvar på Familjeliv?

• Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se
  • Jahajaa

Stort grattis! :D måste ju gått supersnabbt! Tog det bara 3h från igångsättning? :) Njut nu av er nya familjemedlem!

Lilyje skrev 2019-04-23 23:36:29 följande:

Idag klockan 10:18 kom vår lilla prinsessa!

Blev inskrivna på sjukhuset kl 7:15. Kl 8:15 satte dom igång mig, 8:45 tog dom vattnet och sen tog det 3 krystvärkar innan hon var ute.

Lagom tills edan var lagd så var det dags att krysta, så den hjälpte inte mycket.

Välkommen till världen Astrid Margit!

• Lilyje
    Jahajaa skrev 2019-04-24 20:47:17 följande:

Stort grattis! :D måste ju gått supersnabbt! Tog det bara 3h från igångsättning? :) Njut nu av er nya familjemedlem!

Två timmar från att dom satte droppet tills att hon var ute. Väldigt snabbt!

Tack så mycket :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Mimipig

I måndags kom vår dotter som en påskraket. Vattnet gick hemma, 16.45. Det knäppte till i magen, jag fattade ingenting, det hördes inte, utan klämdes mer som en knäpp, gjorde lite ont faktiskt och 30 sekunder senare började det flöda. Då hade jag haft regelbundna värkar sen kvällen innan, men svaga. De tilltog efter vattenavgången och vid 20 checkade vi in på förlossning. Jag tänkte att vi hade gott om tid, min flera förlossning var ju så lugn, men plötsligt pang kom krystvärkar och från första tills hon var ute var det tre minuter. Skräckslagna minuter, för min del. Hann inte få eda och kände mig överkörd inifrån. Men allt gick ju fint egentligen och my god vad gosigt det är med en nyföding! Jag hade glömt att det är SÅ mysiga. Amningen är däremot så smärtsam att jagandet ger upp den naturella helamningen och slår på bröstpumpen och plockar fram flaskan. Som med brorsan. Fast jag vill ju klara detta! Hur går amningen för er?

• Lilyje
    Mimipig skrev 2019-04-26 01:29:49 följande:

I måndags kom vår dotter som en påskraket. Vattnet gick hemma, 16.45. Det knäppte till i magen, jag fattade ingenting, det hördes inte, utan klämdes mer som en knäpp, gjorde lite ont faktiskt och 30 sekunder senare började det flöda. Då hade jag haft regelbundna värkar sen kvällen innan, men svaga. De tilltog efter vattenavgången och vid 20 checkade vi in på förlossning. Jag tänkte att vi hade gott om tid, min flera förlossning var ju så lugn, men plötsligt pang kom krystvärkar och från första tills hon var ute var det tre minuter. Skräckslagna minuter, för min del. Hann inte få eda och kände mig överkörd inifrån. Men allt gick ju fint egentligen och my god vad gosigt det är med en nyföding! Jag hade glömt att det är SÅ mysiga. Amningen är däremot så smärtsam att jagandet ger upp den naturella helamningen och slår på bröstpumpen och plockar fram flaskan. Som med brorsan. Fast jag vill ju klara detta! Hur går amningen för er?

Grattis!!

Mina stackars tuttar är helt såriga! Ska åka till amningshjälpen imorgon och be dom kolla hennes grepp etc.

Minns att bröstvårtorna blödde förra gången också ett par dagar innan vi fick ordning på det.

Men fy f*n vad det gör ONT!!
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • gammelpysen

Grattis till alla nya bebisar! BF i helgen och inga tecken på att det är på g. Fler som väntar än?

• Fia 28

Hade inte klarar mej utan bröstgummi, blir jätteöm och sårig utan. Har dock inte tillräckligt med mjölk till matvraket så ger tillägg.
  • Jahajaa

Stort Grattis! :D Härligt att allt gick be även om det kanske blev lite snabbt ;) Amningen har börjat fungera väldigt bra nu efter 2 veckor men första veckan satt jag och grät! Tack och lov för ?amningsnapp? eller vad man nu ska kalla det som man kan ha till bröstvårtorna. Blev min räddning. Hon tig för litet grepp innan, men nu har jag börjat att amma lite utan nappen och det verkar gå betydligt bättre nu :)

• fixaochdona

Grattis till bebisar som kommit!

Ang såriga bröstvårtor vill jag verkligen rekommendera lanolinsalva att smörja bröstvårtorna med. Det lugnar, läker och mjukar upp mellan amningarna. Torra bröstvårtor som bebisen suger tag i spricker och blir såriga enligt min erfarenhet. Köp tex Purelan på apoteket!

• stjärnasomärdin

I onsdags var det vår tur. Ut kom en pojke på 4 kg och 55 cm på BF+4. Hade en fin förlossning men behövde hjälp med vattenavgång denna gång. Fick sammandragningar natten mellan tisdag och onsdag och ingen sömn trots att det inte var smärtsamt, åkte in för att få med något hem att sova på men var då tydligen öppen fyra-fem cm så baserat på föregående förlossning beslutade de att ha kvar oss. Jag ville ju bara hem och sova, jaja. Sovdosen funkade inge vidarevidare, de svaga sammandragningarna fortsatte och jag öppnade mig en-två cm till. Ingen aktiv förlossning men de ville ha kvar oss för en kontroll till. Fortsatte likadant och öppnade mig inte alls de kommande timmarna, bedömdes värksvag och skulle få åka hem och invänta att förlossningen skulle dra igång. Efter skiftbyte bestämde de sig den nya ersonalen för att ta hinnorna istället, då de inte vågade skicka hem oss ändå. Sagt och gjort. Värkarna började femton min efter vattnet och 23 min senare var han ute. Tyvärr drog jag på mig en ruptur trots fint sammarbete för att undvika det. Känns ledsamt men håller ändå fast vid att jag älskar att föda barn och hoppas på att få möjligheten att göra det vaginalt igen.

• gammelpysen

Stort Grattis! Bf idag men ingen bebis i sikte. Jag blir tokig! Orkar inte vänta mer! Pigg som en lärka är jag dessutom så det känns som om hon aldrig tänkt komma ut!

Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se