Inlägg från: Fia 28 |Visa alla inlägg
  • Fia 28

BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se

Jag är 35 och väntar mitt andra barn första april. Har en pojke sen innan som fyller 2 i februari. 
    Har fått jäkligt stor mage redan, men jag fick delade magmuskler förra graviditeten så det finns inget som håller in något heller. Krabaten sparkar massor där inne, precis som storebror gjorde. 

• Fia 28

Har gått upp 1,5kg totalt nu i v 22. Läkaren tyckte inte jag behövde gå upp mera då jag väger alldeles för mycket sen innan, men det är inte riktigt så enkelt att gå runt hungrig när man är gravid. 
    Märker helt klart att magmusklerna inte är i skick och ryggen fort tar stryk. Sparkarna blir tydligare för var dag nu känns det som. 

RUL imorgon och jag håller alla tummar att det ska vara en pojke. 

• Fia 28
    Niluth skrev 2018-11-19 20:50:02 följande:
    Jag har RUL först om en vecka så vet inte än och minns inte hur det var förra gången då det var över tio år sedan :) men vill minnas att magen först syntes på riktigt efter vecka 22 då. Kände även de första sparkarna väldigt sent sist, var också runt den tidpunkten.

Nu är jag i v 18+4 och känner mest att det kittlar k magen, lite som att någon blåser bubblor. Kan även känna att något då och då rör sig därinne, men det är inga jätterörelser och känns heller inte utanpå.

Hur är det för er andra, känner ni riktiga sparkar nu? Och känner ni dem isf utanpå?

Angående vikten så ökade jag en del i början och har nu gått upp 7,5 kg. Tränar inte alls längre då jag sprang mycket innan jag blev gravid men det gick inte alls efter att jag plussade. Blev helt plötsligt jätteanfådd och fick stanna och kräkas under löpturen så har bytt ut löpningen mot promenader istället.

Vill minnas att jag gick upp över 20kg sist och gick knappt ner ett kg efter förlossningen. Hade även lite problem med amningen då så fick kämpa hårt för att bli av med alla kilon.

Så denna gång har jag lite mer koll på hur mycket jag äter, försöker inte att falla för alltför många frestelser :D
    V 22 och det sparkas rejält där inne, men ännu känns det inte utanpå. Fast den slutar alltid sparka när jag försöker känna efter också..
    Niluth skrev 2018-11-19 20:52:46 följande:

Nån annan som börjat få halsbränna?

Jag lider redan av det kvällstid och än så länge har jag inte hittat någon medicin som hjälper mot det.

Hade extrema problem med detta även vid förra graviditeten och sov knappt något den sista månaden innan förlossningen.

Hoppas på bättre tur denna gång...

Halsbränna har jag mest hela tiden nu, men klarar mej ännu med rennie. Förra graviditeten tog jag omeprazol när det blev så hemskt så det störde nattsömnen, den funkade skitbra för mej.
  • Fia 28
    Jahajaa skrev 2018-11-19 10:03:54 följande:

Är det någon här inne som har/haft moderkakan i framkant? Jag funderar på om det är därför min mage inte riktigt vill börja växa, att bebisen kanske ligger längre in mot ryggen då? Känner ju livmodern när jag ligger ner för det är hårdare upp till naveln, men jag längtar tills det syns och man kan få en liten kula :)

Har varit på RUL idag och har tydligen moderkakan i framkant trots min bauta mage, så tror inte det inverkar på bulan.

Allt normalt och det blir en lillebror som jag hoppades på. 
  • Fia 28
    jaktenpaflow skrev 2018-11-20 13:59:25 följande:
    Grattis till ett lyckat ultraljud och den lilla pojken:) Har du en tjej sen innan?
    Nej jag har en pojke sen innan och ville helst ha en till av flera olika anledningar. 
  • Fia 28

Blev inte beviljad gravidförsäkrning förra graviditeten pga att jag tog klexane sprutor, så har inte ens försökt skicka in nån ansökan denna gång. 

• Fia 28
    jaktenpaflow skrev 2018-11-27 18:48:39 följande:

RUL idag och det gick super!!:) Lillen softade verkligen på med ena armen bakom huvudet och andra på pannan och låg och gäspade haha så söt! Samtidigt som den sparkade med benen upp mot huvudet. Könet är nedskrivet på en lapp och vi kommer ta reda på det med några nära och kära i helgen:) Så spännande! Vi råkade se vissa saker på skärmen som gör att vi tror på en pojke, jag har alltid varit inställd på flicka så ni försöker jag ställa om lite. Jag pojkmamma? Haha ska bli så spännande:) Dock hade jag moderkakan i framkant och något neråt så återbesök v 32 50/50 att det blir KS. Hoppas den flyttar på sig! Någon som varit med eller hört om samma? Hur gick det?

Blev ni flyttade ngt? Vår bebis var 4 dagar mindre än vad som var sagt innan men så vi gjort IVF så ändrar de inte datumet utan tror att det kanske blir en lite mindre bebis. Funderar på att boka in ett 3D och 4D ultraljud. Någon som gjort det!:)

Min bebis motsvarade exakt veckan jag var i, så blev inte flyttad. Men 4 dagar är ju inte precis mycket. Här ingår 3D ultra i RUL så det har jag redan gjort. 
  • Fia 28
    stjärnasomärdin skrev 2018-12-08 10:47:47 följande:

Hur mår alla? :)

Jag har lite problem med sammandragningar och varit sjukskriven 1,5 vecka. Det har lugnat ner sej lite, men får nog fortfarande sammandragningar så fort jag anstränger mej det minsta. Magen är redan enorm och jag känner mej som en strandad val. Däremot har jag inte längre ilningar i benet så det är ju bra. 
  • Fia 28

V39+3 nu och börjar bli rejält trött på att va gravid. Sover dåligt och är konstant trött. Varit sjukkriven sen v 23 pga massa sammandragningar och risk för tidig födsel, men nu verkar han trivas så bra så han vill aldrig komma ut.

• Fia 28
    jaktenpaflow skrev 2019-03-28 10:47:42 följande:

Trodde Min bebis också skulle komma tidigare pga blödningar från moderkakan och sammandragningar men tji fick jag. Så typiskt att de ska trivas så bra där inne (också såklart som tur är) haha:) Men då har du snart BF? Inga tecken på att det skulle dra igång?

Jo bf på måndag så bara 4 dar till. Näe inga direkta tecken på att något e på gång att hända. Extremt livlig bebis så kan ju alltid hoppas att han sparkar sönder hinnan som storebror gjorde.
  • Fia 28
    jaktenpaflow skrev 2019-03-28 15:29:05 följande:

Så spännande! Kan ju verkligen komma igång närsomhelst:)) Oj vad häftigt är det det som händer när vattnet går eller hur vet man att det var bebis som sparkade hål? Hir gammal var storebror?

De sa iaf att det var bebisen som sparkat hål då det gick hål uppåt. Han va då i v 40+2 när det började läcka vatten. Han va lika rörlig i magen som denna så skulle inte va konstigt om drt sker igen.
  • Fia 28
    jaktenpaflow skrev 2019-03-30 21:50:11 följande:

Hur har ditt snitt läkt? Vad tuckte du allmänt om snitt? Är livrädd för det... När får du reda på om du ska snittas eller ej?

Jag kan också svara. Jag snittades akut förra gången då förlossningen stannade av pga infektion. Det var en stor lättnad att få ett avslut på en hemsk förlossning. Jag var uppe på benen dagen efter och några dagar till var jag i helt ok skick. Snittet läkte bra. Läkarna va superproffsiga så var inte det minsta nervös under snittet och skulle gärna välja det igen men de vill att jag försöker föda vanliga vägen.
  • Fia 28
    Mimipig skrev 2019-04-03 03:44:06 följande:

Hur sover ni om nätterna? Jag sover så dåligt nu - vaknar hela tiden, ibland av halsbränna, kissnödig eller annan anledning, men ofta helt utan anledning. Och kan ligga vaken i timmar. Har någon testat Lergigan? Jag har fått det utskrivet men är rädd gör att bli dåsig och bakis dagen efter. Erfarenheter och tips? Jag minns inte att jag sov så här dåligt förra graviditeten.

Omeprazol tar jag dagligen mot halsbränna, hade inte fått sova utan dem. När mina magnesium tabletter tog slut så hade jag tre hemska nätter innan jag fick köpt mera, så det går att testa ta såna (tas på kvällen). Men höggravida sover väl allmänt lite dåligt.
  • Fia 28
    Mimipig skrev 2019-04-03 23:03:56 följande:

Jag tar gaviskon som tablett, men de hjälper bara korta stunder. Vaknar igen och behöver ta mer. Kanske borde övergå till omeprazol? Tar du vanliga magnesium också? Menar du är de också hjälper?

Det går ju alltid att testa byta. Omeprazol ska bara tas en om dan så kanske de e starkare. Magnesium e avslappnande men visste inte att de hjälpte så bra för sömnen innan jag var utan tabletter o inte fick sova.
  • Fia 28
    Mimipig skrev 2019-04-05 16:20:13 följande:

Samlar ni vatten i kroppen? I min förra graviditet kunde jag inte ha mina ringar mot slutet och fick en del vatten i kroppen, men denna gång ingenting hittills. Vad beror det ena eller andra på tro?

Jag samlar vatten i ben och fötter. Fötterna e spända o ser int kloka ut. Hade inte alls likadant förra gången.
  • Fia 28

Förra torsda natt startade mina värkar, men först på lördan kom det igång på riktigt. Slutade med kejsarsnitt då pojken låg med sned vidöppen bjudning. Födde i v 40+6. Kom hem igår och vi mår bra, även om jag är öm efter snittet.

• Fia 28
    Mimipig skrev 2019-04-15 09:15:37 följande:

Gravidbesvär! Jag har så ont av halsbränna och hemorrojder. Ajajajajaj. Någon mer? Tips på huskurer? Låg vaken halva natten och fick försöka sova sittande eftersom gavisconet tog slut.

Omeprazol hjälpte mej enormt. Men annars mjölk och morötter lindrade min halsbränna. Hemorrojder kan jag inte hjälpa dej med.
  • Fia 28
    gammelpysen skrev 2019-04-13 09:57:53 följande:

Stort grattis jahaja och fia! Återkom gärna med förlossningsberättelse när ni hinner och orkar

Jag vet inte om min förlossningsberättelse är så rolig att läsa för nån som ännu inte fött. Men nåja, det började med värkar natten till torsdag och vi åkte in. Hade värkar var tredje minut men helt oöppen så vi blev hemskickade. Det lugnade ner sej över dan och blev värre igen på natten och nu så hemska värkar att jag behövde få nåt mot smärtan. Vi åkte in o va öppen ynka 1,5cm. Fick ta ett bad och värkarna blev så intensiva att jag knappt kunde ta mej därifrån. Var öppen 3cm o fick pcb. Sprutan tog så bra så jag somna och tyvärr avtog sammandragningarna så de satte värkstimulerande dropp. Sen hände typ inget mer på hela fredan förutom hemska värkar, så till natten fick jag sovdos.

På lördan fortfarande 3cm så de skicka hem oss och hoppadest att det skulle komma igång bättre hemmavid. Efter 12h hemma hade jag så sjukt så jag trodde jag skulle gå sönder och vi åkte in åter igen. Denna gång börjde det äntligen hända något, men fick ingen annan smärtlindring än lustgas då de var rädda det skulle stanna av igen. Nån gång mitt i natten tog de hål på hinnorna och jag fick pcb igen och somnade. Nu hade jag öppnat mej 6cm tror jag och fick ännu en spruta pcb. När den slutat verka fick jag epidural som tog lite snett och jag fick vända mej hit och dit för att det skulle ta på båda sidorna. Fick värk så fort jag rörde mej så de va inge roligt. Epiduralen höll inte länge, så fick ganska snart en dos till och sen ännu en dos. Passligt tills epiduralen tog slut så kom krystvärkarna. Krystade i en timme och knappt nåt hände. Had hemsk smärta över blygdbenet som strålade ut i höfterna o kunde knappt röra på mej. Tydligen trycker det på nån nerv där när de ligger i vidöppen bjudning (de va samma med första pojken). Läkaren kom och såg att bebisen inte bara ligger med vidöppen bjudning utan även hade huvu snett så sugklocka va inget alternativ. De beslöts om snitt och 40 min senare var han ute, alltså inget brådskande snitt då bebisen mådde bra hela tiden. Efter 3 dar på bb fick jag grönt ljus att åka hem men då måste tyvärr bebisen sola så det blev en dag till på bb iaf. Måst nog säga att jag inte är skapt för att föda barn, men jag återhämtar mej fort efter snitt.
  • Fia 28
    stjärnasomärdin skrev 2019-04-18 06:48:36 följande:

Vilket förlopp! Så imponerande att man (DU) tar sig igenom det!!! Bra jobbat!!

fixaochdona skrev 2019-04-18 11:08:12 följande:

Wow vilken hjälte du är! Hoppas ni får njuta hemma nu!

Tack. Man hade ju hoppats på en enkel förlossning som många andra verkar ha, men de blev inte så denna gången heller. Det var just dendär hemska smärtan över blygdbenet jag fasade för och gått på samtal om. Tur vi inte ska ha flera barn iaf.
  • Fia 28
    Mimipig skrev 2019-04-18 20:08:57 följande:

Vilken resa! Ut kommer de ju till slut på ett sätt eller annat. Hur känner du dig nu? Med lite distans till upplevelsen?

Det e blandade känslor. Känner mej dålig som inte klarar av att föda barn som alla andra och känner mej irriterad att jag inte stod på mej och krävde kejsarsnitt.
Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se