gammelpysen skrev 2019-04-13 09:57:53 följande:
Stort grattis jahaja och fia! Återkom gärna med förlossningsberättelse när ni hinner och orkar
Jag vet inte om min förlossningsberättelse är så rolig att läsa för nån som ännu inte fött. Men nåja, det började med värkar natten till torsdag och vi åkte in. Hade värkar var tredje minut men helt oöppen så vi blev hemskickade. Det lugnade ner sej över dan och blev värre igen på natten och nu så hemska värkar att jag behövde få nåt mot smärtan. Vi åkte in o va öppen ynka 1,5cm. Fick ta ett bad och värkarna blev så intensiva att jag knappt kunde ta mej därifrån. Var öppen 3cm o fick pcb. Sprutan tog så bra så jag somna och tyvärr avtog sammandragningarna så de satte värkstimulerande dropp. Sen hände typ inget mer på hela fredan förutom hemska värkar, så till natten fick jag sovdos.
På lördan fortfarande 3cm så de skicka hem oss och hoppadest att det skulle komma igång bättre hemmavid. Efter 12h hemma hade jag så sjukt så jag trodde jag skulle gå sönder och vi åkte in åter igen. Denna gång börjde det äntligen hända något, men fick ingen annan smärtlindring än lustgas då de var rädda det skulle stanna av igen. Nån gång mitt i natten tog de hål på hinnorna och jag fick pcb igen och somnade. Nu hade jag öppnat mej 6cm tror jag och fick ännu en spruta pcb. När den slutat verka fick jag epidural som tog lite snett och jag fick vända mej hit och dit för att det skulle ta på båda sidorna. Fick värk så fort jag rörde mej så de va inge roligt. Epiduralen höll inte länge, så fick ganska snart en dos till och sen ännu en dos. Passligt tills epiduralen tog slut så kom krystvärkarna. Krystade i en timme och knappt nåt hände. Had hemsk smärta över blygdbenet som strålade ut i höfterna o kunde knappt röra på mej. Tydligen trycker det på nån nerv där när de ligger i vidöppen bjudning (de va samma med första pojken). Läkaren kom och såg att bebisen inte bara ligger med vidöppen bjudning utan även hade huvu snett så sugklocka va inget alternativ. De beslöts om snitt och 40 min senare var han ute, alltså inget brådskande snitt då bebisen mådde bra hela tiden. Efter 3 dar på bb fick jag grönt ljus att åka hem men då måste tyvärr bebisen sola så det blev en dag till på bb iaf. Måst nog säga att jag inte är skapt för att föda barn, men jag återhämtar mej fort efter snitt.