• CrookedTail

Vi som planerar äggdonation 2019

JayCee skrev 2019-08-13 19:01:23 följande:
    Hej alla. 
    Hoppas att det är ok att jag hoppas in. Jag genomgår ÄD på en klinmik i Spanien. Har precis plussat, känns lite overkligt.
    Stort grattis! Klart det är ok, då är så välkommen :)

Uppdaterar listan för UndrandeSökande och Solhällan (ingen som har hört nåt från Bell13, borde ju hända när som helst, om inte redan!)

På gång: 
    CrookedTail ET 16 september
    UndrandeSökare FET september 
    Sjuttiosjuan FET 6 aug 
    Missne FET oktober 

Ruvar:

Gravid: 
    Solhällan
    JayCee, BF 15/4 2020 (hoppas hoppas!)
    Maran73, BF (ta i trä) 2 mars 2020
    Lilla Gs mamma
    Solros80, gravid med tvillingar i vecka 8+0 
    Frazze BF 16 Dec (om allt går som det ska) 
    Dosan74: Gravid med en liten tjej (18+6) 
    Bell13, BF 16/8 

Barnet fött: 
    Kolabönan73, pojke född 190310
    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
  • CrookedTail
    SuzieZ skrev 2019-08-15 22:18:11 följande:

Gör ni TUL i v.12? Är numera standard/rutin för alla i Göteborg (Västa Götalands regionen).

Vad är TUL? Inget jag gjorde när jag var gravid 2017 (VG-regionen).
    April 2017: spontangravid, MA i V.13 | Januari 2019 IVF: 0 ET | April 2019 IVF: 0 ET
  • CrookedTail
    Sjuttiosjuan skrev 2019-08-16 06:13:33 följande:

Tyvärr så blev det minus! Bara vänta och börja om. Pepp pepp!!!

Tråkigt att höra... Nästa gång kommer det gå! Pepp!
  • CrookedTail

[quote=79835920][quote-nick]SuzieZ skrev 2019-08-16 14:59:54 följande:[/quote-nick]Tidigt Ultraljud i v.12. Innan var det ju bara i v.18 men nu får alla göra i v.12 också på Östra. Undra om det var nytt förra året?[/

Men åh, vad bra! Skönt om man slipper betala för det.

• CrookedTail
    Lilla Gs mamma skrev 2019-08-16 16:33:33 följande:

Jag har precis fått veta att jag fått ett MA. Troligen har pyret dött redan någon gång i vecka 7. Nu ska kag bryta ihop lite och slicka såren.

Men neeeej :( Fy vad orättvist! Lider med dig.
  • CrookedTail
    Limarie skrev 2019-08-17 20:44:09 följande:

Hej!

Jag tänkte stiga in i denna tråd här nu. Egentligen hade jag hoppats att kunna räkna mig till en av de lyckade i tråden "IVF hösten 2019". 

I veckan hade vi vårt 2 privata IVF försök. Jag, 33, AMH 0,4 och sambon, 41, med viss manlig faktor. 

Kort protokoll båda gångerna med Bemfola och Menopur i kombination. Första gången 6 ägg, 5 mogna, inga befruktade trots ICSI. Andra gången nu 4 ägg, inget befruktades heller. Denna gång beskrev embryologen att äggen var mjuka och granulerade vid injektion. Enligt de ett tecken till dålig äggkvalite. Trots att AMH-värdet inte betyder att kvaliten är dålig så tror läkaren nu ändå att det kanske finns ett samband med låg äggreserv och dålig äggkvalite. De tror inte längre på slumpen. Har någon av er haft samma sak? 

Läkaren rekommenderade oss starkt att leka med tanken kring äggdonation (vilket vi redan gjorde sedan 1. försöket i maj). På Livio Göteborg börjar de med detta någon gång nästa år. 

Vi väntar på kallelse till Sahlgrenska sedan 4,5 månader och blir kallad tidigast i oktober. Vi har så klart tusen frågor nu och jag är säker att hitta många svar här. Är det någon som gör äggdonation på SU? Väntetiden där är ju extremt lång (2 år jämfört med KI 3 månader). Vi funderar på att be de att rikta om remissen direkt till KI nu, visst, vi kommer därmed igen väntar tre månader på en kallelse för en första bedömning men sedan går det snabbare till ÄD. 

Igår blev jag överlyckligt att min kompis och arbetskollega helt av sig själv erbjöd sig att donera. Hon hade tydligen redan innan sommaren kontakt med SU och pratat med de kring donationen. MEN: det blir noll fördelar för mig... väntetiden blir samma. Argument: Man ska inte kunna köpa sig en fördel. Jag måste säga att jag inte förstår det. Därmed skulle jag hamna utanför donationsbanken och därmed förkortas logiskt nog också kötiden till en annan kvinna. Men ok, då är reglerna. Har ni varit med om samma? Kan det vara så i hela Sverige? 

Det här var många praktiska frågor. Sedan finns det så klart många andra som man funderar på men jag misstänker att detta är en process som pågår ett tag (så som acceptans osv). 

Välkommen hit!

Jag gjorde oxå 2 IVF-försök på SU i början av året. Aldrig i livet att jag tänkte vänta 2 år på en ÄD! Jag pratade med Livio Gbg i våras, när de precis hade fått tillstånd att göra ÄD, men de sa att det skulle ta lång tid innan de hade donatorer klara. Sen det kryllar ju inte direkt av äggdonatorer i Sverige heller. Jag hörde av mig till AvaClinic Riga istället, efter 2 veckor hade vi valt ut en donator bland några förslag de gett oss. Dessutom är de i Riga erfarna till skillnad från klinikerna i Sverige som nu precis startar upp sin verksamhet med ÄD.

Jag har ingen aning om vad det kommer att bli för prisnivå på privat ÄD här i Sverige, men jag räknar med nåt liknande som utomlands.
  • CrookedTail
    SuzieZ skrev 2019-08-18 19:03:19 följande:

Hej! Välkommen!

Vi började överväga ÄD i maj 2018, men egentligen på allvar i november 2019 när vårt andra IVF stimuleringsförsök misslyckades (privat Nordic IVF i Gbg). Vi står sedan nov 2018 i kö på Sahlgrenska för ÄD. Men efter att ha pratat med dem insåg vi att vi inte ville vänta i 2 år! Vi kontaktade då så småningom (behövde lite tid att bearbeta det först) Ovumia Fertinova i Helsingfors. Efter ett första Skype-möte i mars i år fick vi en donator 2,5 månader senare och nu är jag gravid i v.11! <3

Jag försökte även skicka in en egenremiss till Akademiska sjukhuset i Uppsala då jag läst att de har kortast kö i Sverige (3-6 månader) och jag kommer därifrån. Jag fick dock ett brev tillbaka att de inte har möjlighet att ta emot patienter utanför regionen och att jag aldrig skulle komma fram i kön där pga det stora trycket.

Även om vi inte använt oss av SU för varken IVF eller ÄD så har vi varit i kontakt med psykologen på Reproduktionsavdelningen där och det har hjälpt oss mycket i vår bearbetning av barnlösheten och vi mår mycket bättre nu!

Skriv gärna privat meddelande till mig om du behöver tips på terapeut (för utlåtande till Finland) eller gyn i Gbg!

Kram & lycka till!

Stina <3

Saknar henne verkligen ibland.
  • CrookedTail

Var och gjorde VUL idag, allt såg bra ut, så nu ska jag ta Procren-sprutan (nåja, sambon får brotta ner mig och ge mig sprutan). Nåt jag behöver tänka på? 

Jag har tidigare tagit Menopur, Bemfola och Fyremadel, så jag har nåt att jämföra med. Men jag har sån extrem sprutfobi, så all info jag kan få innan är till stor hjälp! 

• CrookedTail
    PeeWee44 skrev 2019-08-20 15:33:06 följande:

Det kommer att gå jättebra att ta den! Du tar den i magfettet så det känns knappt. Ha papper bredvid då jag har kunnat blöda efter sprutan. Ja tog totalt sex stycken. Lycka till!

Tack för peppen! Nu är det gjort. Men sambon sa att den var krånglig, pulvret löste upp sig som det skulle, men det blev massa luft i som han inte fick ur. Sen var han inte säker på att all vätska kom med. Jag hoppas att det blev rätt. Blir så nojjig!
  • CrookedTail
    Havet75 skrev 2019-08-21 21:03:07 följande:

Hej allihopa !!

Har inte varit inne här på långe. Vill bara uppdatera lite hur det gått : ). Är nu i vecka 34 o väntar en liten flicka, allt har hittills gått bra. Har planerat snitt den 9/10 en dag innan BF.

Vad kul! Stort grattis!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019