Vi som planerar äggdonation 2019
Är det någon här som gör eller planerar att göra ÄD på Island? Skulle gärna vilja höra lite om det.
Är det någon här som gör eller planerar att göra ÄD på Island? Skulle gärna vilja höra lite om det.
Jag känner inga som gör ÄD på Island nu, men jag har läst äldre trådar tidigare om ÄD på island. Leta här på Familjeliv så hittar du.
Det vet jag tyvärr inte. Har du kontaktat några kliniker på island och frågat dem om kötider?
Vi står fortfarande i valet av klinik. Är det någon som vet vilka kliniker som matchar donator med foton på mottagaren (utöver de vanliga kriterierna som ögonfärg, hårfärg, längd,etc)?
På Olga fertility clinic får ni välja i deras donatorkatalog där det finns ca 150 donatorer med bilder på dom som barn. Man får även massa annan nyttig och onyttig info:) Om man inte vill välja själv så skickar man bilder på sig så hjälper dom till!
Japp! Vi var där:) Kan varmt rekommendera seminariet. Vi var där innan vi bestämde oss!
En fråga till alla som varit utomlands och gjort ÄD (med egna spermier): hur många gånger behövde ni besöka kliniken och vad gjorde ni där då? Hur många dagar stannade ni vid varje besök?
Vad behövde ni göra utöver det som ni kunde göra i Sverige, och vart vände ni er då? (Gyn? Vårdcentral?)
Vi har genom AvaRiga fått en rekommendation på en gynekolog i Göteborg. Jag har kontaktat dom för att se om de kan hjälpa oss med tester och översättning av recept och fick då följande svar:
Från och med 1 mars kan vi inte längre skriva ut mediciner inom förmånssystemet till patienter som vårdats utomlands. Detta innebär att du kommer att betala fullt pris för medicinen när du hämtar ut den på apoteket.
Usch, vad besviken jag blev nu! :(
De tar även ut en avgift för att översätta recept, är det någon mening att göra det om man inte kan få ut på högkostnadsskyddet?
Fick även dessa priser på test, vet ni om det finns billigare någon annanstans?
Hepatit B+C+HIV kostar 850kr
TSH kostar 100kr
Syfilis kostar 300kr
APTT (får en remiss av oss men tar provet på Sahlgrenska)
Blodgrupp 300kr
Finns det några ridande äggdonationsförsökande här inne? Vad har ni fått för restriktioner från kliniken efter insättning?