• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Bamsetosse

Hej!! ?> 25 åring som försökt bli gravid i 4 månader, håller tummarna att det tar sig nu. Skulle fått mens igår men än har jag bara haft mensvärk i tre dagar (brukar få mens i nära anslutning till mensvärken). Har dock inte haft speciellt höga förhoppningar denna månad, då jag och sambon inte kunnat försöka lika aktivt pga resor. Inget som känns annorlunda mot mensvärk (förutom stick i äggstocken som vid ägglossningen) så tant röd kommer nog dyka upp oönskat ändå :)

• cococatchu

Fösöker också bli gravid med första barnet. Kommer bli min andra graviditet då ja fick MA i november(v12). Längtan har ju blivit så mycket större sedan dess. Hoppas på att antingen få en fin julklapp eller att 2019 blir ett bättre år än 2018.

• Längtarefterbarn83
    oshark skrev 2018-12-15 15:55:38 följande:

Rosenrot heter rhodiola rosea om du vill googla på engelska (jag tycker alltid det är bättre)

Tack, de engelska sidorna var bättre! :)
  • Längtarefterbarn83
    TrueLove12 skrev 2018-12-15 18:21:35 följande:

Detta år blev tyvärr inget iår mens dök upp idag :( får hoppas att 2019 blir bättre år

Tråkigt med mensen <3

Jag hoppas att ditt plus kommer direkt på nya året :)
  • Jitang

Har ni provat jätte nattljus olja? Tydligen flera i min bekantskapskrets som det har gått trögt för under lång tid och se efter dom började äta det så gick det fort.

• TrueLove12
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-16 07:04:10 följande:

Tråkigt med mensen <3

Jag hoppas att ditt plus kommer direkt på nya året :)

Ja inget kul får riktigt ordentligt med kramper med när den sätter igång.

Tror inte på min tur direkt tyvärr
  • Längtarefterbarn83
    TrueLove12 skrev 2018-12-18 03:21:11 följande:

Ja inget kul får riktigt ordentligt med kramper med när den sätter igång.

Tror inte på min tur direkt tyvärr

Nej fy inget kul alls!

Jag förstår att du inte tror på din tur, det gör oftast inte jag heller. Det blir väl så när mensen kommer månad efter månad. Just idag känner jag mig lite positiv så tror och hoppas åt oss båda <3

Kram
  • Linkan92
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-15 13:20:34 följande:

Det är så jobbigt att ha oregelbunden mens. Jag slutade med nuvaring i februari och hade hyffsat regelbunden mens första månaderna. Nu pendlar den mellan 27 och 37+. Väntar på ägglossning nu och hoppas att den kommer snart. Är på CD 15 idag, men känns som att den kommer bli sen igen.

Du som har sån koll på saker och ting, finns det något man kan äta eller göra för att få mer regelbunden ägglossning/mens? :)

Hur mår du annars Oshark? :)

oshark skrev 2018-12-15 15:55:38 följande:

Rosenrot heter rhodiola rosea om du vill googla på engelska (jag tycker alltid det är bättre)

Ett tips i all välmening som ni kanske redan vet om, detta då jag ser att ni skrivit att ni ibland har väldigt långa cykler. Har ni fått en gynekologisk undersökning med ultraljud? Detta för att utesluta PCOS som är en vanlig orsak till lång och oregelbunden menscykel. Andra vanliga symtom är ökad behåring, svårt att gå mer i vikt (detta pga hormonpåverkan). Inget illa menat, jag vill bara hjälpa! Allt gott :)
  • piffan87

Tjejer, jag fick precis världens bästa julklappHjärta (dom två första var väldigt svaga så tog ett digitalt)

• oshark
    Linkan92 skrev 2018-12-18 06:59:16 följande:

Ett tips i all välmening som ni kanske redan vet om, detta då jag ser att ni skrivit att ni ibland har väldigt långa cykler. Har ni fått en gynekologisk undersökning med ultraljud? Detta för att utesluta PCOS som är en vanlig orsak till lång och oregelbunden menscykel. Andra vanliga symtom är ökad behåring, svårt att gå mer i vikt (detta pga hormonpåverkan). Inget illa menat, jag vill bara hjälpa! Allt gott :)

Yes, två gånger tom :-P Jag har varken PCOS eller PCO. Har enligt gyn "väldigt fina äggstockar". Så jag tror eventuellt (lite hemma/internetdiagnostisering) att jag har för mycker östrogen. Känner igen mig i nästan alla symptom.

Så nu har jag börjat med att själv se till att jag får i mig tillräckligt mycket zink och magnesium och efter årsskiftet ska jag lägga om kosten lite och sånt som det tipsas om att man ska försöka med för att se vad som händer. Gyn verkade inte tycka att en 6-veckorscykel var något problem så länge jag ägglossar av mig själv (vilket jag gör) och sa bara att jag skulle komma tillbaka om ett år om det inte tatt sig.

Oregelbundenheten jag haft nu tror jag snarare har med p-pillerstoppet att göra då jag aldrig förut haft en 4-vecorscykel i mitt liv. 6 veckor är nog mitt "normala".
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet