Linkan92 skrev 2018-12-18 06:59:16 följande:
Ett tips i all välmening som ni kanske redan vet om, detta då jag ser att ni skrivit att ni ibland har väldigt långa cykler. Har ni fått en gynekologisk undersökning med ultraljud? Detta för att utesluta PCOS som är en vanlig orsak till lång och oregelbunden menscykel. Andra vanliga symtom är ökad behåring, svårt att gå mer i vikt (detta pga hormonpåverkan). Inget illa menat, jag vill bara hjälpa! Allt gott :)
Yes, två gånger tom :-P Jag har varken PCOS eller PCO. Har enligt gyn "väldigt fina äggstockar". Så jag tror eventuellt (lite hemma/internetdiagnostisering) att jag har för mycker östrogen. Känner igen mig i nästan alla symptom.
Så nu har jag börjat med att själv se till att jag får i mig tillräckligt mycket zink och magnesium och efter årsskiftet ska jag lägga om kosten lite och sånt som det tipsas om att man ska försöka med för att se vad som händer. Gyn verkade inte tycka att en 6-veckorscykel var något problem så länge jag ägglossar av mig själv (vilket jag gör) och sa bara att jag skulle komma tillbaka om ett år om det inte tatt sig.
Oregelbundenheten jag haft nu tror jag snarare har med p-pillerstoppet att göra då jag aldrig förut haft en 4-vecorscykel i mitt liv. 6 veckor är nog mitt "normala".