• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Längtansblåblomma
    Tösen01 skrev 2018-12-10 18:39:56 följande:

Går det att skicka via fl sitt namn? Vill helst inte gå ut med mitt namn (mycket ovanligt och vill inte att någon som jag känner ska veta att vi försöker skaffa barn). Men vill gärna vara med i er grupp,=)

Jag förstår dig fullständigt:) men du kan skicka ett privat meddelande till mig här på fl och skriva där, så bjuder jag in dig.
  • Anonym 67
    macha skrev 2018-12-10 11:38:33 följande:

Hejsan!

Hoppar in här med.

Jag och min man har försökt bli gravid ?på riktigt? i ca 3 månader nu.

Annars har vi haft oskyddat i ca 4år.

Nu till det jag funderar på. Jagvaknade upp med extremt känsliga bröstvårtor och en stark smärta i mittgångars bröst så jag tänkte ?äsch, jag tar ett test bara för att? det är då bim-5 till min förvåning får jag ett svagt pluss. Min man bekräftar också att han ser det men idag bim-4 är det negativt.. hann få upp hoppet och nu är det kört? Någon som fått pluss sen neg men ändå varit gravid?

Lägger in en bild på det svaga plusset.

Hej!

Jag skulle rekommendera att köpa ett digitalt test med veckoindikator, jag tog ett test igår eftermiddag(bim-5) och fick ett supersvagt streck (tog med ett testa tidigt sticka), imorse var det lite lite starkare. Så jag tog ett digitalt också, och då stod det "Gravid 1-2".

Lycka till!
  • Kullan90

Hur gör ni alla med alkohol? Är det farligt att dricka innan man plussat? Har aldrig druckit några mängder, men tycker det kan vara gott med ett glas vin till maten om man är ute på restaurang nån gång i månaden/ varannan månad. Borde jag avstå?

• Längtarefterbarn83
    Längtansblåblomma skrev 2018-12-10 07:53:17 följande:

Ok, så ni som vill haka på en grupp på Facebook-skriv gärna era namn så kan jag lägga till er på Facebook/facebookgruppen som jag ska försöka skapa :)

Jag skickade meddelande till dig med mitt namn :) Ifall det är så att det blir en FB grupp.
  • Längtarefterbarn83
    oshark skrev 2018-12-10 18:47:13 följande:

Jag blev precis tipsad om en app där man kan chatta men vara anonym. Ser ut som man kan skapa grupper där. Kik heter den.

Jag är nämligen inte heller så sugen på att dela med mig av mitt namn då det är väldigt ovanligt - plus att jag använder Facebook i jobbet (måste vara inloggad privat för att sköta företagets sida..).

Om någon är sugen? Blir väl mer som en Messenger eller WhatsApp-chat då.

Det skulle också funka! :)
  • Tösen01
    Kullan90 skrev 2018-12-10 21:20:08 följande:

Hur gör ni alla med alkohol? Är det farligt att dricka innan man plussat? Har aldrig druckit några mängder, men tycker det kan vara gott med ett glas vin till maten om man är ute på restaurang nån gång i månaden/ varannan månad. Borde jag avstå?

Nej det borde du inte! Vägen till ett plus kan vara lång och lever man som om man redan var gravid innan. Det är aldrig bra att dricka, men med måtta är det inte dkrekt farligt. Ibörjan av en graviditet är celldelningen rätt ensidig, eller minns inte vad ordet var, men att den processen inte påverkas av små mängder alkohol. Det finns iallafall inga studier som direkt kan tala om motsatsen. När man väl plussat tycker jag att man ska avstå, men innan tycker jag att man ska försöka leva lite som vanligt. Tänk så många som inte vet om att detäör gravida och ut kommer en frisk bebis!
  • Kullan90
    Tösen01 skrev 2018-12-10 21:37:35 följande:

Nej det borde du inte! Vägen till ett plus kan vara lång och lever man som om man redan var gravid innan. Det är aldrig bra att dricka, men med måtta är det inte dkrekt farligt. Ibörjan av en graviditet är celldelningen rätt ensidig, eller minns inte vad ordet var, men att den processen inte påverkas av små mängder alkohol. Det finns iallafall inga studier som direkt kan tala om motsatsen. När man väl plussat tycker jag att man ska avstå, men innan tycker jag att man ska försöka leva lite som vanligt. Tänk så många som inte vet om att detäör gravida och ut kommer en frisk bebis!

Tack snälla! Så det är som att alkoholen inte tas upp då kanske? Så tidigt alltså. När jag fått svart på vitt att jag är gravid kommer jag inte vågs dricka en droppe haha. Men då kan jag ta ett glas nån gång i månaden utan att behöva vara vara nojjig. Tack! :)
  • oshark
    Tösen01 skrev 2018-12-10 18:47:39 följande:

Jag har ALDRIG haft några större "problem" när jag haft mens. Lite mensvärk bara och korta små blödningar (då menar jag även utan några hormoner). Fick min mens idag, efter en HEL vecka av mensvärk och illamående, kräkts och knappt kunnat äta. Trodde ett tag att jag kanske var gravid, men kände sent igår kväll att det var på gång och imorse kom allt. Seriöst, jag kräktes 3 ggr på tåget, blödde ner mig totalt och svimmade. Var tvungen att gå hem från jobbet då jag var så dålig. Har fortfarande ont, inga stora smärtor, men ont. Blöder som aldrig förr... Känner mig helt matt och yr. Blodtrycksfall så fort jag försöker göra något. Jag är ganska förvirrad, för så här dålig har jag aldrig någonsin varit inför/under en mens. Har detta hänt någon av er? Första mensen efter ppiller stopp. Kan det bli såhär? Kommer det allttid vara såhär nu? Jag vet att ni inte kanske är läkare eller så, men kvinnor som alla bär på mycket erfarenhet. Det sköna är nu att det går att börja räkna ut ÄL.

Hur länge gick du på p-piller?

När du går på p-piller har du ju inte ägglossning, så egentligen har du inte mens utan en bortfallsblödning. Man har därför sällen en lika kraftig och smärtsam blödning, vilket är varför p-piller används för att behandla diverse åkommor som resulterar i smärtsam menstruation.

Jag hoppas verkligen att det inte ska fortsätta så för dig, men har du lika ont nästa mens (om det blir någon) tycker jag du ska ringa gyn.
  • Tösen01
    Kullan90 skrev 2018-12-10 21:45:59 följande:

Tack snälla! Så det är som att alkoholen inte tas upp då kanske? Så tidigt alltså. När jag fått svart på vitt att jag är gravid kommer jag inte vågs dricka en droppe haha. Men då kan jag ta ett glas nån gång i månaden utan att behöva vara vara nojjig. Tack! :)

Nej precis, det finns ingen moderkaka och därmed ingen kontinuerlig blodförsörjelse, om jag förstått min man rätt, han är läkare men behöver inte alltid ha rätt, men han är lite nojjig av sig så om han visste att det var farligt, skulle han råda mig att inte dricka vin under våra försök, men det har han inte gjort. Nu pratar vi alltså om några glas vin, inte stark sprit. Jag slutar nör jag ser pluset! =)
  • Tösen01
    oshark skrev 2018-12-10 21:52:36 följande:

Hur länge gick du på p-piller?

När du går på p-piller har du ju inte ägglossning, så egentligen har du inte mens utan en bortfallsblödning. Man har därför sällen en lika kraftig och smärtsam blödning, vilket är varför p-piller används för att behandla diverse åkommor som resulterar i smärtsam menstruation.

Jag hoppas verkligen att det inte ska fortsätta så för dig, men har du lika ont nästa mens (om det blir någon) tycker jag du ska ringa gyn.

Tack för ditt svar! Jag har ätit ppiller i fyra år nu, innan hade jag kopparspiral i ca 2 år, men hade aldrig ont då? Jag hoppas detta var första och sista gången jag hade så här ont och mådde illa. Men ska annars kolla upp drt om det händer igen! ??
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet