• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Kullan90
    Tösen01 skrev 2018-12-10 22:32:33 följande:

Nej precis, det finns ingen moderkaka och därmed ingen kontinuerlig blodförsörjelse, om jag förstått min man rätt, han är läkare men behöver inte alltid ha rätt, men han är lite nojjig av sig så om han visste att det var farligt, skulle han råda mig att inte dricka vin under våra försök, men det har han inte gjort. Nu pratar vi alltså om några glas vin, inte stark sprit. Jag slutar nör jag ser pluset! =)

Ja, men precis! Något glas vin eller två, inte mer :)

Härligt att höra! När har du BIM?
  • Tösen01
    Kullan90 skrev 2018-12-10 22:42:34 följande:

Ja, men precis! Något glas vin eller två, inte mer :)

Härligt att höra! När har du BIM?

Det är i januari... Fick min mens idag och det med råge. Inte lätt att vara kvinna alltid... När har du BIM?
  • piffan87
    Tösen01 skrev 2018-12-10 21:37:35 följande:
    Nej det borde du inte! Vägen till ett plus kan vara lång och lever man som om man redan var gravid innan. Det är aldrig bra att dricka, men med måtta är det inte dkrekt farligt. Ibörjan av en graviditet är celldelningen rätt ensidig, eller minns inte vad ordet var, men att den processen inte påverkas av små mängder alkohol. Det finns iallafall inga studier som direkt kan tala om motsatsen. När man väl plussat tycker jag att man ska avstå, men innan tycker jag att man ska försöka leva lite som vanligt. Tänk så många som inte vet om att detäör gravida och ut kommer en frisk bebis!
    Låter väldigt vettigt! Jag gör exakt samma sak. I början undvek jag alkohol helt men det känns inte hållbart när mensen ständigt kom så nu försöker jag leva så normalt som möjligt tills att det faktiskt visar ett plus!
  • Kullan90
    Tösen01 skrev 2018-12-10 23:03:14 följande:

Det är i januari... Fick min mens idag och det med råge. Inte lätt att vara kvinna alltid... När har du BIM?

Attans! Håller tummarna för januari då! Jag har BIM 19/12, men oregelbunden cykel, så kan lika gärna komma 3 dagar innan eller efter ;)
  • Tösen01
    Kullan90 skrev 2018-12-11 06:35:48 följande:

Attans! Håller tummarna för januari då! Jag har BIM 19/12, men oregelbunden cykel, så kan lika gärna komma 3 dagar innan eller efter ;)

Då håller jag tummarna för er!! Spännande. Då jag inte vet min cykel så är det svårt att veta när ÄL är och mensen kommer. Men om ÄL kommer så är det runt jul=mannen ledig och bara att köra på.. Eftersom vi precis börjat försöka så kommer vi ha sex i princip varje dag från dag 10 i cykeln fram tills 24 eller något sådant. Haha. Tur att sexlusten ökat rejält efter ppiller avslut. Annars hade det varit lite jobbigt... ;)
  • Kullan90
    Tösen01 skrev 2018-12-11 13:12:34 följande:

Då håller jag tummarna för er!! Spännande. Då jag inte vet min cykel så är det svårt att veta när ÄL är och mensen kommer. Men om ÄL kommer så är det runt jul=mannen ledig och bara att köra på.. Eftersom vi precis börjat försöka så kommer vi ha sex i princip varje dag från dag 10 i cykeln fram tills 24 eller något sådant. Haha. Tur att sexlusten ökat rejält efter ppiller avslut. Annars hade det varit lite jobbigt... ;)

Hehe låter bra! Jag och min sambo kör ungefär varannan dag från mensens slut till den börjar igen. Har hört nånstans att spermierna är bättre om man inte ligger varje dag haha. :)
  • Tösen01
    Kullan90 skrev 2018-12-11 13:37:14 följande:

Hehe låter bra! Jag och min sambo kör ungefär varannan dag från mensens slut till den börjar igen. Har hört nånstans att spermierna är bättre om man inte ligger varje dag haha. :)

Det finns nog en bra poäng i det, haha. Saker en man aldrig nog tänker på.. =)
  • oshark
    Kullan90 skrev 2018-12-11 13:37:14 följande:

En man ska ejakulera minst varannan-var tredje dag för 'optimal' kvalitet enligt en artikel jag har läst. Samma artikel sa att man om man har sex varannan dag har 22% chans att bli gravid och om man har sex varje dag 5-6 dagar över ÄL (fem dagar innan plus ÄL-dagen) har man 25% chans.

Sen finns det ju så mycket information där ute att man kanske ska ta allt med en nypa salt
  • Kullan90
    oshark skrev 2018-12-11 16:03:25 följande:

En man ska ejakulera minst varannan-var tredje dag för 'optimal' kvalitet enligt en artikel jag har läst. Samma artikel sa att man om man har sex varannan dag har 22% chans att bli gravid och om man har sex varje dag 5-6 dagar över ÄL (fem dagar innan plus ÄL-dagen) har man 25% chans.

Sen finns det ju så mycket information där ute att man kanske ska ta allt med en nypa salt

Man kanske ska försöka få till det varje dag då ;)

Mest bara rädd att det blir ett "måste" liksom. Vill ju ändå att det ska vara mysigt o hett o härligt :)
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet