• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • oshark
    oshark skrev 2018-10-25 15:15:22 följande:

Det beror ju helt på hur lång lutealfas man har. Har du bara 10 eller 12 dagars lutealfas och ägget fäst mellan ÄL+7 och +10 har ägget kanske varit befruktat länge men bara varit fäst någon dag, eller kanske inte ens hunnit fästa alls.

Det är ju sjukt jobbigt men jag tror att det är bäst att vänta så nära inpå BIM som möjligt.. Har sett många spökstreck här på FL också.

Fertilitetsguiden.com (vet inte vem som ligger bakom den) säger att HCG inte börjar produceras förrän ägget fäst, "något som sker absolut tidigast tre dagar efter ägglossningen".

Dessutom lär 6 dagar innan mens vara beräknat på en lutealfas på 14 dagar, vilket alla inte har.

Men det finns ju de som plussar tidigt
  • oshark
    oshark skrev 2018-10-25 15:21:22 följande:

Fertilitetsguiden.com (vet inte vem som ligger bakom den) säger att HCG inte börjar produceras förrän ägget fäst, "något som sker absolut tidigast tre dagar efter ägglossningen".

Dessutom lär 6 dagar innan mens vara beräknat på en lutealfas på 14 dagar, vilket alla inte har.

Men det finns ju de som plussar tidigt

Gud vad jag citerar mig själv nu - men ville bara tillägga att olika test svarar på olika nivåer HCG. Testa-supertidigt-test har jag för mig har en nivå på 10[vad-det-nu-är-för-enhet] medan mer vanliga test reagerar på 24-25 [enhet].
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-25 15:29:17 följande:

Gud vad jag citerar mig själv nu - men ville bara tillägga att olika test svarar på olika nivåer HCG. Testa-supertidigt-test har jag för mig har en nivå på 10[vad-det-nu-är-för-enhet] medan mer vanliga test reagerar på 24-25 [enhet].

Haha älskar fakta så uppskattar bara!

Ja men precis. Beror ju helt på lutealfas osv. Men har man 14 dagar, och äger fäst på tex äl+7 så har det ju varit st väldigt kort vid bim-6. Men eftersom dom nätet lägre nivåer av hcg så lär dom ju iaf visa tidigare än andra test oavsett.
  • Hipphurradu
    oshark skrev 2018-10-24 20:25:18 följande:

Hm.. Har du ringt och pratat med barnmorska eller gyn?

Hej,

Nej det har jag inte, Ska på cellprov om två veckor så tänkte jag skulle fråga lite då om jag inte hunnit få någon mens då vill säga. Men jag kanske borde ringa å rådfråga innan. Får göra det innan jobbet imorgon. Tror du att man får komma in och undersökas för en sådan här sak?
  • oshark
    Hipphurradu skrev 2018-10-25 15:47:20 följande:

Hej,

Nej det har jag inte, Ska på cellprov om två veckor så tänkte jag skulle fråga lite då om jag inte hunnit få någon mens då vill säga. Men jag kanske borde ringa å rådfråga innan. Får göra det innan jobbet imorgon. Tror du att man får komma in och undersökas för en sådan här sak?

Frågan är ju om det kan vara PCOS (vet inte om du testat för det innan eller alltid varit regelbunden innan - kommer inte ihåg helt vad du skrev). Inte ovanligt att PCOS leder till övervikt - vilket jag kommer ihåg att du sa du hade.

Hursom är det ju värt ett försök att bara ringa och be om råd. Om inte annat för att oroa sig mindre
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-10-25 15:40:03 följande:

Haha älskar fakta så uppskattar bara!

Ja men precis. Beror ju helt på lutealfas osv. Men har man 14 dagar, och äger fäst på tex äl+7 så har det ju varit st väldigt kort vid bim-6. Men eftersom dom nätet lägre nivåer av hcg så lär dom ju iaf visa tidigare än andra test oavsett.

Ja, absolut tidigare om de har en 10 enhets gräns men kanske inte nödvändigtvis BIM-6 egentligen borde de marknadsföra att man kan testa ÄL+9 istället för BIM-6 eftersom det med största trolighet är det de menar.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-25 16:14:17 följande:

Ja, absolut tidigare om de har en 10 enhets gräns men kanske inte nödvändigtvis BIM-6 egentligen borde de marknadsföra att man kan testa ÄL+9 istället för BIM-6 eftersom det med största trolighet är det de menar.

Ja precis!
  • Längtansblåblomma

Såhär efter 6 mån försök känner jag att jag börjar bli lite " desperat" och försöker dra efter minsta halmstrå.. Nu har jag köpt apiforce och grapefruktjuice för att känna att jag gör någonting för att det åtminstone ska kännas bättre.. Är jag ensam om att bli sin egen problemlösare? Vad gör ni för att hålla hoppet uppe?

• Primulina
    Hipphurradu skrev 2018-10-25 15:47:20 följande:

Hej,

Jag har gått igenom ungefär samma som dig är också överviktigt. Tog ut en kopparspiral i februari och har haft knäpp mens sen dess. Frånvarande mens anses vara normalt i 6 månader men alltid värt att kolla, hoppas du får kolla det. Jag fick tillsut komma in på VUL, de såg ingen PCO men troligtvis har jag inte haft äggllssning. Nu har jag fått provera för att se om det löser sig men verkar som jag fått polyper och måste skrapas.

Det finns mycket som kan bli fel så hoppas du är låghormonare och att det snart dyker fram ett streck. För mig har 8 månaders egentligen inneburit 1 försök...
  • Hipphurradu
    oshark skrev 2018-10-25 16:01:09 följande:

Frågan är ju om det kan vara PCOS (vet inte om du testat för det innan eller alltid varit regelbunden innan - kommer inte ihåg helt vad du skrev). Inte ovanligt att PCOS leder till övervikt - vilket jag kommer ihåg att du sa du hade.

Hursom är det ju värt ett försök att bara ringa och be om råd. Om inte annat för att oroa sig mindre

Har också läst lite om PCOS och funderar om det uppstått nu eller nått , för har som sagt haft regelbunden mens i 10 år, senast hade jag då i juli, efter augusti har det börjat bli såhär. Men jag ska ringa dom imorgon för man bli ju galen av att inte veta vad som händer i kroppen.
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet