• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Lillamiia

Grattis!! Vad roligt :) hoppas det är fler som plussar!

Min mens skulle kommit förra tisdagen men har inte kommit ännu. Jag börjar tro det är någon cysta eller något liknande för jag är hård och svullen i nedre delen av magen och har haft ont till och från. Tog gravtest senast igår negativt.

• Jojjans

Jag hoppar också in här. Är aktiv i flera andra trådar men såg både personer med liknande erfarenhet som mig och några nya namn.

Är 32, sambon 25. Är på första försöket andra gången eller vad man ska säga. Blev gravid på andra försöket i maj men fick missfall i vecka 16 (barnet levde och var enligt KUB friskt, men förtidig vattenavgång startade förlossningen).

Nu har jag väntat in en mens och imorgon har jag äl. Vet inte vad jag är räddast för, att det kommer ta tid, eller att bli gravid och behöva gå med en konstant oro att det ska hända igen.

Önskar er alla lycka till! Och grattis till plus ElissaLevin, jag visste det hela tiden ;)

• ElissaLevin

Att gå igenom nått såntt måste vara de värsta .. :( hur tar man bort desss tankar att mått ska hända ?? Börjar bli orolig mer o mer nu

• Jojjans
    ElissaLevin skrev 2018-10-24 07:37:38 följande:

Att gå igenom nått såntt måste vara de värsta .. :( hur tar man bort desss tankar att mått ska hända ?? Börjar bli orolig mer o mer nu

Ja jag vill inte skrämma upp dig som precis fått ett plus, men jag tänkte precis som många andra att efter vecka 12 är det lugnt och efter ett perfekt KUB så började jag äntligen slappna av.

Det jag försöker lugna mig med är att risken att det händer är så oerhört liten. Att det redan hänt mig får mig att tänka att nu har jag det gjort, risken att det händer IGEN måste vara ofefintlig. Men det är mitt logiska jag som tänker så, känslorna har något helt annat för sig.

Först och främst ska jag försöka få till en graviditet, och med äl imorgon så börjar snart den låååånga väntan till bim den 7/11.

Är det någon mer än mig som känner av vilken sids ni har äl på? Jag vet att jag min förra grav hade äl från höger sida, och första äl efter MF var också från höger. Men nu har jag svaga känningar på vänster sida dagen innan äl.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-10-24 10:06:40 följande:

Ja jag vill inte skrämma upp dig som precis fått ett plus, men jag tänkte precis som många andra att efter vecka 12 är det lugnt och efter ett perfekt KUB så började jag äntligen slappna av.

Det jag försöker lugna mig med är att risken att det händer är så oerhört liten. Att det redan hänt mig får mig att tänka att nu har jag det gjort, risken att det händer IGEN måste vara ofefintlig. Men det är mitt logiska jag som tänker så, känslorna har något helt annat för sig.

Först och främst ska jag försöka få till en graviditet, och med äl imorgon så börjar snart den låååånga väntan till bim den 7/11.

Är det någon mer än mig som känner av vilken sids ni har äl på? Jag vet att jag min förra grav hade äl från höger sida, och första äl efter MF var också från höger. Men nu har jag svaga känningar på vänster sida dagen innan äl.

Jag tror jag kan känna det. Är på min tredje cykel efter p-pillerstopp och har känt molvärk och ÄL-smärta innan själva äggsläppet på höger sida, sen vänster, sen höger igen. Så borde ju vara så

Håller tummarna för dig nu! Hemskt vad du har gått igenom, men som du säger så får man tänka/hoppas att det gör det otroligt att det ska hända igen.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-24 11:35:56 följande:

Jag tror jag kan känna det. Är på min tredje cykel efter p-pillerstopp och har känt molvärk och ÄL-smärta innan själva äggsläppet på höger sida, sen vänster, sen höger igen. Så borde ju vara så

Håller tummarna för dig nu! Hemskt vad du har gått igenom, men som du säger så får man tänka/hoppas att det gör det otroligt att det ska hända igen.

Tack! Håller tummarna tillbaka :)

Ja det ör ju vanligt att det kan bli varannan sida. Ibland får jag samma sida två gånger i rad med. När jag hade en cysta på vä sida så ägglossade jag mer från höger tex.

Spännande med kroppen när man känner hur den funkar tycker jag. Tror det är min fascination för kroppen och hur lätt jag känner vad som händer som gör mig så himla peppad på en förlossning.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-10-24 12:33:55 följande:

Tack! Håller tummarna tillbaka :)

Ja det ör ju vanligt att det kan bli varannan sida. Ibland får jag samma sida två gånger i rad med. När jag hade en cysta på vä sida så ägglossade jag mer från höger tex.

Spännande med kroppen när man känner hur den funkar tycker jag. Tror det är min fascination för kroppen och hur lätt jag känner vad som händer som gör mig så himla peppad på en förlossning.

Ja, jag har läst typ allt jag kommit över sen jag slutade med mina piller. Tycker är otroligt fascinerande, och håller nu på och tempar, analyserar livmodertappen samt försöker mig på atr analysera flytningar. Temp och tapp är lätt, flytningar inte lika. Däremot tror jag inte det gör mig speciellt pepp på förlossning, det är jag fortfarande lite rädd för haha!
  • MissKelli
    oshark skrev 2018-10-24 14:07:41 följande:

Ja, jag har läst typ allt jag kommit över sen jag slutade med mina piller. Tycker är otroligt fascinerande, och håller nu på och tempar, analyserar livmodertappen samt försöker mig på atr analysera flytningar. Temp och tapp är lätt, flytningar inte lika. Däremot tror jag inte det gör mig speciellt pepp på förlossning, det är jag fortfarande lite rädd för haha!

Jag har också läst om allt jag kommit på sedan jag slutade med mina p-piller. :) Vissa saker tycker jag är helt sjukt att jag inte vetat om tidigare! Mitt humör och min kropp beter sig väldigt olika beroende på var jag är i cykeln och det har hjälpt mig massor att lära mig hur jag fungerar. Haha jag tycker att temp och flytningar är lättare än tappen :) Jag känner mig faktiskt taggad på en förlossning!

När slutade du med dina piller och hur länge tar ni försökt? :)
  • oshark
    MissKelli skrev 2018-10-24 14:36:51 följande:

Jag har också läst om allt jag kommit på sedan jag slutade med mina p-piller. :) Vissa saker tycker jag är helt sjukt att jag inte vetat om tidigare! Mitt humör och min kropp beter sig väldigt olika beroende på var jag är i cykeln och det har hjälpt mig massor att lära mig hur jag fungerar. Haha jag tycker att temp och flytningar är lättare än tappen :) Jag känner mig faktiskt taggad på en förlossning!

När slutade du med dina piller och hur länge tar ni försökt? :)

Jag tog mitt sista piller i början av augusti. Fick ÄL efter 27 dagar, så kom igång hyfsat snabbt. Har dock haft en ganska kort lutealfas (6 och 9 dagar) mina första två cykler så är lite nervös över det.

Vi är i ett långdistanförhållande så kan inte aktivt försöka tyvärr, men den här cykeln är jag i princip säker på att ägger släppte natten mellan måndag och igår, och vi fick till det i fredags och lördags natt, så det här skulle vara första vältajmade försöker. Cykel 1 gick det 5 dagar mellan försök och ÄL och cykel 2 gick det 4 dagar. Så nu är vi iaf nere på 2

Det jag framförallt har märkt är att jag är så emotionell runt ÄL. Jag är verkligen inte någon som blir arg och irriterad runt ÄL och mens utan jag vill bara lägga mig under täcket med en burk Ben & Jerrys och gråta haha! Bara jag skriver det här inlägget blir jag tårögd :-O lol Har också fått massa finnar...

När slutade du med piller? Gick du på 'helpiller' eller minipiller?
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet