• Jojjans

Försöker bli gravid med 1a barnet

Jag hoppar också in här. Är aktiv i flera andra trådar men såg både personer med liknande erfarenhet som mig och några nya namn.

Är 32, sambon 25. Är på första försöket andra gången eller vad man ska säga. Blev gravid på andra försöket i maj men fick missfall i vecka 16 (barnet levde och var enligt KUB friskt, men förtidig vattenavgång startade förlossningen).

Nu har jag väntat in en mens och imorgon har jag äl. Vet inte vad jag är räddast för, att det kommer ta tid, eller att bli gravid och behöva gå med en konstant oro att det ska hända igen.

Önskar er alla lycka till! Och grattis till plus ElissaLevin, jag visste det hela tiden ;)

• Jojjans
    ElissaLevin skrev 2018-10-24 07:37:38 följande:

Att gå igenom nått såntt måste vara de värsta .. :( hur tar man bort desss tankar att mått ska hända ?? Börjar bli orolig mer o mer nu

Ja jag vill inte skrämma upp dig som precis fått ett plus, men jag tänkte precis som många andra att efter vecka 12 är det lugnt och efter ett perfekt KUB så började jag äntligen slappna av.

Det jag försöker lugna mig med är att risken att det händer är så oerhört liten. Att det redan hänt mig får mig att tänka att nu har jag det gjort, risken att det händer IGEN måste vara ofefintlig. Men det är mitt logiska jag som tänker så, känslorna har något helt annat för sig.

Först och främst ska jag försöka få till en graviditet, och med äl imorgon så börjar snart den låååånga väntan till bim den 7/11.

Är det någon mer än mig som känner av vilken sids ni har äl på? Jag vet att jag min förra grav hade äl från höger sida, och första äl efter MF var också från höger. Men nu har jag svaga känningar på vänster sida dagen innan äl.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-24 11:35:56 följande:

Jag tror jag kan känna det. Är på min tredje cykel efter p-pillerstopp och har känt molvärk och ÄL-smärta innan själva äggsläppet på höger sida, sen vänster, sen höger igen. Så borde ju vara så

Håller tummarna för dig nu! Hemskt vad du har gått igenom, men som du säger så får man tänka/hoppas att det gör det otroligt att det ska hända igen.

Tack! Håller tummarna tillbaka :)

Ja det ör ju vanligt att det kan bli varannan sida. Ibland får jag samma sida två gånger i rad med. När jag hade en cysta på vä sida så ägglossade jag mer från höger tex.

Spännande med kroppen när man känner hur den funkar tycker jag. Tror det är min fascination för kroppen och hur lätt jag känner vad som händer som gör mig så himla peppad på en förlossning.
  • Jojjans
    Mimmisen1991 skrev 2018-10-25 14:07:28 följande:

Är det någon som vet ifall RFSUs tidiga test är något att ha? Jag har köpt men går det verkligen att lita på dom? Är man gravid så har man ju varit det i typ 1 vecka när man testar eftersom man gör det 6 dagar innan BIM, låter nästan orimligt att det går att se så snabbt.. denna väntan alltså!

Jag tycker inte det låter så troligt eftersom ägget i vissa fall knappt fäst då? Men dom är väl extra känsliga och kanske iallafall visar tidigare än vanliga test.

Men jag har också för mig att kroppen skickar signaler att börja producera HcG direkt när ägget blivit befruktat, innan ägget fäster. Så i så fall kan det väl bli mätbart så tidigt för vissa.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-25 15:29:17 följande:

Gud vad jag citerar mig själv nu - men ville bara tillägga att olika test svarar på olika nivåer HCG. Testa-supertidigt-test har jag för mig har en nivå på 10[vad-det-nu-är-för-enhet] medan mer vanliga test reagerar på 24-25 [enhet].

Haha älskar fakta så uppskattar bara!

Ja men precis. Beror ju helt på lutealfas osv. Men har man 14 dagar, och äger fäst på tex äl+7 så har det ju varit st väldigt kort vid bim-6. Men eftersom dom nätet lägre nivåer av hcg så lär dom ju iaf visa tidigare än andra test oavsett.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-10-25 16:14:17 följande:

Ja, absolut tidigare om de har en 10 enhets gräns men kanske inte nödvändigtvis BIM-6 egentligen borde de marknadsföra att man kan testa ÄL+9 istället för BIM-6 eftersom det med största trolighet är det de menar.

Ja precis!
  • Jojjans
    Linkan92 skrev 2018-10-27 12:21:55 följande:

Kan lägga upp testerna får vi se vad ni tycker. Den som det står I på är min och G är makens.

Jag tycker absolut att jag ser på ditt test, grattis!!!
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-12-04 10:59:01 följande:

Ok, det finns massa information om ägglossning om du Googlar, men kort fattat funkar det ungefär så här:

En genomsnittlig menscykel är 28 dagar lång men allt från 21 till 35 dagar räknas som normalt.

Ägglossning sker i genomsnitt mellan CD12 och 16. Läkare räknar med att man har ÄL CD14. Natural Cycles säger att deras användare i genomsnitt har ÄL CD17.

Lutealfasen som är fasen efter ÄL är "normalt" 12-16 dagar lång. En lutealfas på under 10 dagar räknas som "defekt" ock kan potentiellt innebära problem om man försöker bli gravid.

Lutealfasen håller sig ganska konstant i längd (kan skilja 1-2 dagar men ofta inte mer än så). Follikulärfasen (innan ÄL) kan däremot variera lite mer, därav eventuella oregelbundna cykler. Det är dock normalt med några dagars variation.

När ägget släpps "lever" det i 12-24 timmar. Ibland kan man få dubbel ägglossning (ofta genetiskt om man får det), i vilket fall det andra ägget släpper inom 24 timmar från det första. Då kan man få tvåäggstvillingar.

Efter ägget släpps tar det ca 3-4 dagar innan det börjar vandra ner till livmodern. Om ägget är befruktat fäster det i livmodern i genomsnitt mellan ÄL+7 och +10.

Du har alltså bara ett max 24h-fönster inom vilket du kan bli gravid (om du inte har dubbel ägglossning). Eftersom sperma kan överleva i kroppen i upp till 5 dagar vid gynsamma förhållanden kan du bli gravid även om du inte haft sex inom de max 24h ägget lever, men du kan inte bli gravid innan ägget släppt.

Eftersom lutealfasen håller sig ganska konstant flyttas mensen med en eventuell sen eller tidig ägglossning. Om du vet med dig att du haft ÄL tidigare eller senare än vanöogt behöver du alltså justera när du tror att du ska få mens.

Är ju med i flera trådar där du är aktiv och blir alltid imponerad av hur kunnig och saklig och framförallt pedagogiskt du är! Uppskattat av många kan jag tänka
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-12-04 14:38:20 följande:

Haha tack rodnar lite här. Alltid kul att hjälpa till.

Jag är en sån som kan köra ner mig helt i nya ämnen. Tycker det är så spännande med hur kroppen funkar och att lära mig nya saker. Så har läst på så mycket sen jag bestämde mig för att sluta med p-piller i somras. Läste tex alla 1100 sidor av tråden Tråden för oss som använder Natural Cycles!

Skulle vilja läsa den där boken Taking Charge of Your Fertility men är inte så sugen på att köpa den och den finns inte på bibblan

Haha jag är likadan, är väl därför jag blir ?imponerad?. Men tempningen är rätt ny för mig, så där ligger jag i lä :)

Kan du inte be bibblan köpa hem den åt dig?
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet