Inlägg från: Hipphurradu |Visa alla inlägg
  • Hipphurradu

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag hakar på i tråden.

Är 29 snart 30 både jag å sambon. Vi har börjat försöka med första barnet. Vi började lite smått i augusti. Och sedan dess har allt bara varit jätte konstigt i kroppen. Har haft regelbunden mens i 10 år. Hade mens i första halvan av juli. Sedan gick augusti och hoppades på plus. 21-23 augusti fick jag lite blödning, knappt nägot mest torkat behövde knappt binda. Jag testade å fick negativt. Sen gick hela september och ingen mens. Och snart har hel oktober gått å ingen mens nu heller. Jag testar och testar men bara negativt. Så är sjukt stressad över min kropp. Har massa symtom. Sjukt illamående sen september, molvärk och trött Och nu denna veckan har mina bröstvårtor verkligen börjat bli känsliga och ömma. Jag har även molvärk fortfarande. Det känns liksom som att mensen ska komma snart hela tiden i flera veckor. Jag har inte testat sen i helgen nu. Men blir så ledsen varje gång det är negativt så vill vänta lite nu. För känner mig verkligen gravid å fattar ingenting. Jag har läst massa om låghormonare här, och håller väl tummarna att jag är det, men vill inte ha för höga förhoppningar ändå.

Kan tillägga att jag är överviktig med och har väldigt högt BMI. Borde gå ner 35 kg.

• Hipphurradu
    oshark skrev 2018-10-24 20:25:18 följande:

Hm.. Har du ringt och pratat med barnmorska eller gyn?

Hej,

Nej det har jag inte, Ska på cellprov om två veckor så tänkte jag skulle fråga lite då om jag inte hunnit få någon mens då vill säga. Men jag kanske borde ringa å rådfråga innan. Får göra det innan jobbet imorgon. Tror du att man får komma in och undersökas för en sådan här sak?
  • Hipphurradu
    oshark skrev 2018-10-25 16:01:09 följande:

Frågan är ju om det kan vara PCOS (vet inte om du testat för det innan eller alltid varit regelbunden innan - kommer inte ihåg helt vad du skrev). Inte ovanligt att PCOS leder till övervikt - vilket jag kommer ihåg att du sa du hade.

Hursom är det ju värt ett försök att bara ringa och be om råd. Om inte annat för att oroa sig mindre

Har också läst lite om PCOS och funderar om det uppstått nu eller nått , för har som sagt haft regelbunden mens i 10 år, senast hade jag då i juli, efter augusti har det börjat bli såhär. Men jag ska ringa dom imorgon för man bli ju galen av att inte veta vad som händer i kroppen.
  • Hipphurradu
    Primulina skrev 2018-10-25 19:57:55 följande:

Jag har gått igenom ungefär samma som dig är också överviktigt. Tog ut en kopparspiral i februari och har haft knäpp mens sen dess. Frånvarande mens anses vara normalt i 6 månader men alltid värt att kolla, hoppas du får kolla det. Jag fick tillsut komma in på VUL, de såg ingen PCO men troligtvis har jag inte haft äggllssning. Nu har jag fått provera för att se om det löser sig men verkar som jag fått polyper och måste skrapas.

Det finns mycket som kan bli fel så hoppas du är låghormonare och att det snart dyker fram ett streck. För mig har 8 månaders egentligen inneburit 1 försök...

Hej och tack för svar,

Jag och min sambo har bara använt kondom, så har inte haft p-piller eller spiral eller något. Jag har bara haft min mens varje månad. Så därför jag blir så ledsen och stressad att den bara försvinner utan något plus när vi ville börja försöka få barn.

Jag är jätte rädd att det hänt något nu, för jag har känt mig helt normal i kroppen innan. Något annat jag är rädd att jag har är ju att jag är skengravid, för att jag vill och tänker på det så mycket hela tiden. Å att kroppen liksom luras och det försvårar allt. Men det kanske är osannolikt att mensen försvinner länge då.

Men jag ska verkligen ringa imorgon innan jobbet och hoppas jag kommer fram innan jag börjar jobba.

Men man är så in i norden rädd för vad det ska vara för fel, om det är något fel.
  • Hipphurradu

Hejsan!

Var ett tag sedan jag skrev. Men lång historia kort, hade mens senast augusti 21-23e, men så dök mensen upp i förra veckan och den slutade i lördags. Så var väldigt sen från att vara regelbunden. Jag har känt konstiga känslor i magen efter att den tog slut. Idag tänkte jag börja med mina ägglossningstest för å se hur detta funkar, köpte många så jag kan göra fler då jag är ovan. Jag har även massa gravtest hemma. Så doppade ett sådant i muggen också. Å nu är jag helt i chock för det visade positivt. Ägglossnings testet visade positivt med. Så nu är jag både rädd och chockad. Har jag fått missfall, vad är fel liksom. För två veckor sedan testade jag senast och fick negativt. Jag skickar med en bild. Kan tillägga detta är med urin nu vid 20 tiden. Jag ska ta ett nytt test imorgon å även med vecko indikator vilket jag inte hade nu. Jag skickar med bild.

• Hipphurradu

Glömde skriva nyss med att nu på kvällen när jag gjorde detta testen kom det lite blod med. Har inte varit blod sen lördags.

• Hipphurradu

God morgon.

Nu har jag testat med två olika och skickar bild.

Jag har fortfarande lite blödning som kommer när jag kissar. Jag har ingen paniksmärta men det känns ju som molande värk liksom. Men jag ska ringa nu vid sju till gyn å hoppas jag får komma in snart å se så det inte är något dumt där inne, som utomhavandeskap eller vad det heter. Ha en fin dag.

• Hipphurradu

Hej, vill bara uppdatera.

Jag fick komma in till gyn idag, då jag berättade som det var. Plus att jag även kände lite smärta vid äggstocken.

Så väl där fick jag göra prover, å på urinet visade det även där positivt. Under undersökningen så såg dom inget i livmodern och inget vid äggledarna som fastnat. Så dom sa tre alternativ. 1. Tidig graviditet som inte syns än, vilken jag hoppas på. 2. Missfall. 3. Graviditet som sitter fel, men som dom dock inte såg heller.

Så jag ska dit igen om två dagar och göra blodprov och kolla igen, då det är så farligt om det är en grav som satt sig i äggledaren eller så. För om två dagar så kan dom se om hormonet dubblats eller förminskat, vilket kan avgöra om det är en normal graviditet eller inte. Plus om hormonets mängd är passande för att inget skulle synas i livmodern.

Så jag får vänta och se och fy vad jobbigt det känns.

Läkaren jag fick hade en som lärde sig med där också. Å när dom inte såg så visade dom bilderna för två andra läkare. Men dom ville även se ett direkt ultraljud så jag fick hoppa upp i stolen en gång till en stund senare, med då fyra människor som stod där och stirrade. Ungefär 2 timmar tog detta idag och fy vad nervös jag var hela tiden, och inget klokare blev jag efter detta heller. Så får se på fredag hur allt verkar. Jag håller tummarna.

• Hipphurradu

Hej igen.

Har varit på gyn nu och gjort blodprov igen och sen kollat med vul heter det antar jag när dom går in genom slidan.

Jag hade tydligen runt 200 i hcg när jag var där i onsdag, nu hade det ökat till 260 tydligen. Det borde tydligen ha dubblats om allt var normalt. Dom kan fortfarande inte se något i varken livmodern eller i äggledarna. Så nu ska jag dit på måndag igen för endast blodprov och se om det ökat mer eller sjunkit.

Är det någon som har erfarenheter av detta? Jag har fortfarande lätta blödningar som jag fick i tisdag. Jag hade ju som riktig mens i förra veckan som slutade på lördagen. Sen börja de lätta blödningarna i tisdags kväll. Jag känner ju även smärta mot ena äggstocken.

Men den var värre i onsdags smärtan idag känns det inte lika mycket lite mer som molande värk mot äggstocken. Det var mer hugg i onsdags.

Någon som vet om något borde synas på vul när man är uppe i 260 i hcg? Eller är det normalt att det inte syns då? Någon som vet om en sådan låg ökning inte behöver betyda att det är något fel?

Man får alltid frågorna efteråt. Just nu känns ju allt hopplöst, men vet inte vad jag ska tro om det kanske ökat mer hcg på måndag men inte så mycket som det borde, kan det bli ett friskt barn ändå tro, eller blir det missfall längre fram i så fall. Jag tänker att det är missfall jag haft nu förra veckan, men borde hormonet fortsätta öka då? Hoppas någon kan eller vet något eller erfarit liknande.

Ha det så bra. Jag uppdaterar hur det går.

• Hipphurradu

Hej på er.

Jag vart ju och gjorde ännu ett blodprov imorses, och läkaren ringde nyss upp. Hcg hade ökat från i fredags från 260-398. Läkaren sa att det var för lågt så det kan inte vara någon normal graviditet. Men av vad jag läst på nätet så har jag fått en annan uppfattning. Typ att en 35 % ökning på 48 timmar kan vara normalt med. Men hon sa nej till det, det ska dubblas efter två dygn. Så jag ska dit igen på onsdag och ta nytt blodprov och få en till vul.

Denna läkare tror på utomkveds eller missfall sa hon så därför måste det följas vidare. Smärtan är ju mer som molande värk nu igen, plus jag har inte blött sen igår.

Oj oj jag vet inte vad jag ska tro eller göra. Någon annan som varit med om hcg stigning 260-398 på tre dagar? Och ändå att det blivit en graviditet som suttit på rätt plats då alltså och klarat sig?

Jag hoppas så att dom ser något på onsdag. Så att man bara får ett svar.

Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet