• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (mor)

Fast det är väl meningen att de ska lära sig simma på badhuset? De ska väl inte kuta runt och leva rövare?

• Anonym (...)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 20:49:43 följande:

Det har inga detaljer, bara att personal från badet ska hjälpa till.

Du och de andra föräldrarna kommer säkert få detaljerad information när det närmar sig. Finns ingen anledning att sparka rakt ut redan nu. Kan garantera att de inte bara släpper en förskoleklass att klara sig själva i ett badhus. Min son (som också går i förskoleklass) har precis börjat gå till badhuset med sin skola. Han har haft hur kul som helst med sina kompisar och jag litar på att skolpersonal och personal från badhuset vet vad de håller på med.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (...) skrev 2018-09-15 08:53:41 följande:
    Du och de andra föräldrarna kommer säkert få detaljerad information när det närmar sig. Finns ingen anledning att sparka rakt ut redan nu. Kan garantera att de inte bara släpper en förskoleklass att klara sig själva i ett badhus. Min son (som också går i förskoleklass) har precis börjat gå till badhuset med sin skola. Han har haft hur kul som helst med sina kompisar och jag litar på att skolpersonal och personal från badhuset vet vad de håller på med.

Nej jag tror inte de släpper klassen vind för våg.

Men tänk 26 barn (eller 13 om delar upp i två grupper) i en egen bassäng, förvissa grund.

Personal håller koll på barnen, ett av barnen råkar hamn lite utanför den samlade barngruppen. Personal håller stenkoll på den samlade barngruppen. Barnet utanför råkar halka/snubbla/ramla samtidigt som hen drar ett djupt andetag. Barnet faller till botten. Efter en liten stund saknar läraren ett barn, badvakt ser barnet på botten och hoppar i.

Frågan - är de för sent eller klarar sig barnet?

• LitenBlomma

Anni: Vi tittar en på en grupp på det sättet. Vi räknar och räknar och räknar.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Anonym (...)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-15 09:24:50 följande:

Men tänk 26 barn (eller 13 om delar upp i två grupper) i en egen bassäng, förvissa grund.

Personal håller koll på barnen, ett av barnen råkar hamn lite utanför den samlade barngruppen. Personal håller stenkoll på den samlade barngruppen. Barnet utanför råkar halka/snubbla/ramla samtidigt som hen drar ett djupt andetag. Barnet faller till botten. Efter en liten stund saknar läraren ett barn, badvakt ser barnet på botten och hoppar i.

Man kan måla upp skräckcenarier i alla situationer, ska man tänka så så är det mycket i ett barns liv som är livsfarligt.

Dom har inte fler barn i bassängen än dom kan hålla koll på, och de har koll genom att räkna barnen hela hela tiden.

Det sker under väldigt kontrollerade former vilket du kommer se när du och de andra får mer information från skolan. Passar det ändå inte får du väl följa med.
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-14 11:16:48 följande:

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

Alltså vad jag skrattade åt detta inlägg! Börjar gråta om hon måste köra på motorvägen! Och ber mamma ringa chefen! Är det på riktigt?
  • Anonym (hemskt minne)

Jag höll på att drunkna när jag var runt 5 år och på badhuset med förskolan...ingen såg, måste haft en fruktansvärd tur. Vågade inte berätta för nån heller, tänkte att det var mitt fel.
    Är rädd för vatten än idag tyvärr.

• hammarhajen
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-15 09:24:50 följande:

Tja. En barnbassäng är inte större än att hela barngruppen är på samma yta i stort sett. 

Vill man måla upp skräckbilder är det fullt möjligt att olyckan händer även när du badar med dina barn. DU kan få en fot i huvudet, eller ett blodtrycksfall. Ett av dina barn kan slå sig, och när du skyndar dit hinner det andra hamna under vatten. 

Ska man vara på det humöret sker betydligt fler drunkningsolyckor med föräldrar än med skola... Men som många skrivit, åk med om du oroar dig. 
Svar på tråden Besök på badhus med skolan