• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • elyse

Hur ska dessa besök se ut då? Ska personalen stå för både eventuell simundervisning och uppsikt vid lek eller är det så att de ska få lektioner av en badvakt?

När jag hade praktik i en förskoleklass var vi fyra vuxna, varav en alltid var i poolen.

• Anonym (Anni)
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-13 23:38:32 följande:

Har du inte vattentränat ditt barn eller låtit barnet gå på simskola?
    Det är ju inte så att skolan släpper sexåringar vind för våg i en stor simhall.

Mitt barn har stor vattenvana, det handlar inte om det. Jag är inte heller rädd för vatten om du tror det. Vi badar massor - men jag är hela tiden med och har kontrollen.

Det är omöjligt för någon att vakta flera barn samtidigt och ändå ha samma kontroll som jag har. 

• Anonym (Också mamma)

Klart du får följa med. Säg bara till i god tid. Våran skola efterfrågar föräldrars intresse i barnens skolgång.

Sedan kanske de inte är så många i klassen? Min son var 8 elever och de hade 2 lärare. (En utbildade sig).

Och poolen de badade i är max 50 cm djup om ens det och 4×5 meter. Alltså de hade full koll hela tiden.

Men följ med en gång och avgör sedan om du vill följa med igen... de har ju bad för att ge barnen vattenvana.

• Anonym (mamma)

Du måste släppa kontrollen lite.
    Tänk när barnen är ute och leker själva, kanske cyklar eller klättrar, de kan sätta i halsen och dö även då. Skolpersonalen gör så gott den bara kan.

• Tow2Mater

Skulle de vara i stora bassängen med simdyna skulle jag med säga nej om mitt barn inte kunde simma, eller folja med....

• Anonym (Anni)
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-14 00:00:28 följande:

Du måste släppa kontrollen lite.

Tänk när barnen är ute och leker själva, kanske cyklar eller klättrar, de kan sätta i halsen och dö även då. Skolpersonalen gör så gott den bara kan.

Självklart är inte mitt barn ute och cyklar själv. Jag lämnar honom inte ensam utomhus. På skolan/fritids är det tyvärr för dålig koll, inte alls som på förskolan. Försöker lära mig hantera detta. Men vatten, där går gränsen.
  • Anotherone

Har inte haft några problem med det, inte alls. Där vi bor går förskoleklassen i simskola koncentrerat under 6-8v och då blir det många besök på badhuset under den perioden.

• Anonym (Prata)

Visat kan jag förstå din oro men jag tror inte dom låter barnen bada på djupaste i stora bassängen. Tycker du ska prata med lärarna och fråga hur dom tänkt dela upp detta? Hur dom kan garantera alla barns säkerhet.

• No Logo

Berätta för läraren att du är orolig för säkerheten. Fråga hur besöken ser ut; åker hela klassen samtidigt eller delar de upp sig, hur många barn/vuxna, är någon vuxen med i omklädningsrummet, hur ser poolen ut där de ska bada? Är du fortfarande orolig efter samtalet kan du fråga om du får följa med.

• Anonym (Flipper)

Låter sjukt om du frågar mig, så länge det inte är simskola där det är en pedagog per barn, alt. Två barn per pedagog i en babypool typ.

Gå på din magkänsla, skulle nåt hända skulle du ju ångra dig sjukt mkt. Vissa kallar det att vara överbeskyddande och andra sunt förnuft.

Mina bara 3-5år och dom undrar varför dom inte får springa själva på gatan som grannungarna i samma ålder. Men jag känner, vad fan är vinningen i det? Risken att dom blir påkörda finns och varför riskera det om jag inte behöver. Det är inte så att deras livskvalitet ökar pga att jag låter dom leka utanför tomten utan uppsyn precis.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan