• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-15 11:07:30 följande:

Alltså vad jag skrattade åt detta inlägg! Börjar gråta om hon måste köra på motorvägen! Och ber mamma ringa chefen! Är det på riktigt?

Dessvärre är det sant.... deras mamma har skrämt upp dem så ordentligt...samt skött alla deras konflikter.

De är totala mähän idag... patetiska...och mamman frågar sig varför de inte blir något vettigt av dem...
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-16 08:24:54 följande:

När vi ändå pratar badhus. Har jag en fråga. Våra två närmsta stora badhus och äventyrsbad har på senare år haft problem med utländska pojkar som fullständigt saknar respekt för flickor och sexuellt antastar dom. Känner ni att ni litar på att badvakterna kan hålla koll på era döttrar och kanske även söner när ni släpper iväg dom själva till badhusen?

Alltså, barnen går ju inte dit själva..
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 00:27:51 följande:

Dessvärre är det sant.... deras mamma har skrämt upp dem så ordentligt...samt skött alla deras konflikter.

De är totala mähän idag... patetiska...och mamman frågar sig varför de inte blir något vettigt av dem...

Herregud! Hoppas hon håller sig från motorvägen säger jag bara!
  • molly50
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-16 18:40:29 följande:
    Skillnaden är att då är man som förälder med och tittar på hela tiden.
    Det är inte så säkert.
    När mina barn gick på simskola i somras så fick vi föräldrar sitta på stranden.
    Men vi kunde ju ändå se dem hela tiden.
    Carpe Diem
  • Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 06:46:06 följande:
    Herregud! Hoppas hon håller sig från motorvägen säger jag bara!
    Hahaha ja det gör hon :-P Som sagt det var totalt meltdown när hon skulle åka mellan två städer och hamnade på motorvägen. Stod längst med vägkanten och illvrålade när hon ringde mamman (som var på samma ställe som mig just då) mamman var helt chockad över att hennes dotter inte klarade av det... Men som någon annan påpekade för henne då var att hon inte låtit barnen gå i trappor eller rulltrappor utan att hålla handen innan de var en bra bit upp i tonåren (jag minns att hon höll dottern i handen när hon var 14....) Dottern är så osäker på sig själv idag att det är hemskt. Och brorsan är visserligen lite mer tuff men långt ifrån normal.... Som sagt så fick han mamman att ringa chefen..... De bor inte i sverige utan i sydeuropa där det är vanligt med mammor som är lite mer styrande men deras mamma har gått till överdrift även för deras mått mätt... 
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 11:23:06 följande:

Hahaha ja det gör hon :-P Som sagt det var totalt meltdown när hon skulle åka mellan två städer och hamnade på motorvägen. Stod längst med vägkanten och illvrålade när hon ringde mamman (som var på samma ställe som mig just då) mamman var helt chockad över att hennes dotter inte klarade av det... Men som någon annan påpekade för henne då var att hon inte låtit barnen gå i trappor eller rulltrappor utan att hålla handen innan de var en bra bit upp i tonåren (jag minns att hon höll dottern i handen när hon var 14....) Dottern är så osäker på sig själv idag att det är hemskt. Och brorsan är visserligen lite mer tuff men långt ifrån normal.... Som sagt så fick han mamman att ringa chefen..... De bor inte i sverige utan i sydeuropa där det är vanligt med mammor som är lite mer styrande men deras mamma har gått till överdrift även för deras mått mätt... 

14 år????
  • Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 14:00:31 följande:
    14 år????

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

• Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 06:43:48 följande:

Alltså, barnen går ju inte dit själva..

Jag syftade på större barn som kan åka dit själv eller som är där med skolan med bara en el två lärare med.
  • ja88

Jag förstår dig ts, jag kände ungefär som du när jag fick veta att förskoleklassen skulle börja åka till simskola första veckan de gick i skolan, dvs helt nya i skolans värld, för lärarna och som grupp. Det kändes inte alls bra. Tycker folk har gått onödigt hårt åt dig här och raljerat mycket. Man SKA ha stor respekt för vatten.

Jag har iaf varit med i simhallen en gång (för att sonen ville) och jodå, alla 24 barn är i bassängen samtidigt. En lärare med i bassängen + en simlärare. En eller två fritidsledare sitter vid sidan om. Jag är inte speciellt glad i upplägget, anser att gruppen är för stor för att det ska kännas tryggt. Sonen är inte heller bekväm med upplägget och vill inte vara med, hittills har han inte vågat kliva i bassängen någon gång. Han är rätt så blyg och lite försiktig, hade definitivt behövt en mindre grupp.

Absolut jättebra med simundervisning i skolan men då ska det vara under säkra förhållanden. Läste någonstans att det rekommenderades en vuxen person per 3 icke simkunniga barn vid bad med barngrupp.

• PH76

Jag tycker att det är grymt att skolan tar simundervisning på allvar vår äldsta går i förskoleklass och crawlar lätt 25m själv, men sen kan jag se andra lite äldre barn som knappt är simkunniga.

Simning är en säkerhet som alla föräldrar måste ta på allvar, kan era 6åringar inte simma så ta tag i det.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan