• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Richi3
    Tycker precis som du och är inte heller en stor fantast mig själv över att skolan åker till badh. med mina ungar hur som helst så där.. men skolan insisterar och svär på att de har hyrt in en *äkta Bodyguard, Baywatch-kille och inte en finnig tonåring som sitter med en platta i handen högt upp på en stol och struntar glatt i om barnen så drunknar, PlayerUnknown's Battlegrounds spelet är viktigare i mobilen. Killen kan inte heller simma och har fått jobbet via en Praktiktjänst som badhuset satte ut på Arbetsförnedringen osv. Stället kan helt vara utan vakter det är skit samma vilket egentligen.

Om det nu bara varit skolan som skulle ta hand om situationen själva med agera livräddare i simbassängen, så Nej, det hade jag inte litat på! -Fråga om där är en 'Havslivräddare utbildad person på plats hela tiden med och så, framhäv din oro till Skolan, viktigt. Lycka till, ts.
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 00:28:45 följande:
    Självklart är inte mitt barn ute och cyklar själv. Jag lämnar honom inte ensam utomhus. På skolan/fritids är det tyvärr för dålig koll, inte alls som på förskolan. Försöker lära mig hantera detta. Men vatten, där går gränsen.

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

• Anonym (jisses)
    Richi3 skrev 2018-09-14 10:53:08 följande:
    Tycker precis som du och är inte heller en stor fantast mig själv över att skolan åker till badh. med mina ungar hur som helst så där.. men skolan insisterar och svär på att de har hyrt in en *äkta Bodyguard, Baywatch-kille och inte en finnig tonåring som sitter med en platta i handen högt upp på en stol och struntar glatt i om barnen så drunknar, PlayerUnknown's Battlegrounds spelet är viktigare i mobilen. Killen kan inte heller simma och har fått jobbet via en Praktiktjänst som badhuset satte ut på Arbetsförnedringen osv. Stället kan helt vara utan vakter det är skit samma vilket egentligen.

Om det nu bara varit skolan som skulle ta hand om situationen själva med agera livräddare i simbassängen, så Nej, det hade jag inte litat på! -Fråga om där är en 'Havslivräddare utbildad person på plats hela tiden med och så, framhäv din oro till Skolan, viktigt. Lycka till, ts.
    Enligt lag måste badhus ha badvaktstränad personal. Skolan får inte sköta det själv och din bild av badvakt stämmer inte med vad reglerna säger... 
  • Anonym (riktigt)

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

• Richi3
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-14 11:18:36 följande:
    Enligt lag måste badhus ha badvaktstränad personal. Skolan får inte sköta det själv och din bild av badvakt stämmer inte med vad reglerna säger... 
    ..Även med En sju helvetes stolt och välutbildad och mäktig kapten bakom rodret på RMS Titanic så sjönk ändå den jävla båten. -Så vad säger att inte personalen halvt sover vid sin post, nä Koll vill jag ha! I synnerhet vid vatten då det ska finnas stor respekt för det där, då det är så mycket som kan gå fel på så kort tid. Sen om det handlar om Cykling och barn på en helt öppen väg utan en bil i närheten vad har jag att vara orolig då för, lite kroppsskada skulle vara det värsta som kan hända, uppskrapat knä eller vadå, vad är det mot att ungen försvinner under vattenytan och sjunker som en sten. Tänk längre än vad näsan räcker, sagt till den andra plantan som kommenterar här under dig.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-14 11:16:48 följande:

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

Anonym (riktigt) skrev 2018-09-14 11:42:42 följande:

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

Vad har curlig med barnsäkerhet att göra? Nu du blandar äpplen och päron.

Man kan väl självklart träna barnen till självständigt samtidigt som man håller koll.

Jag tycker de föräldrar som låter sina barn cykla själva är ansvarslösa.

Även om det inte är bilväg i bostadsområdet så körs det ändå för att lämna/hämta och lasta av. Barn kan cykla omkull. Man måste hålla koll att hjälmen sitter som den ska.
  • Anonym (riktigt)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 12:36:02 följande:

Är ni på riktigt?? 

Man kan väl självklart träna barnen till självständigt samtidigt som man håller koll.

Även om det inte är bilväg i bostadsområdet så körs det ändå för att lämna/hämta och lasta av. Barn kan cykla omkull. Man måste hålla koll att hjälmen sitter som den ska.
    Jag tycker att de föräldrar som INTE låter sina barn cykla själva är ansvarslösa. Till vilken ålder tänker du dig att du ska vara med när de cyklar? Får 8-åringen cykla själv? 12-åringen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-13 22:44:37 följande:

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 

Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

Vad sa personalen i skolan när du frågade om upplägget?
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 12:36:02 följande:

Är ni på riktigt?? 

Jisses människa slappna av!!!! Kolla så hjälmen sitter som den skall när barnet går ut. Kolla av då och då, ha bestämda tider när barnet skall komma in eller iallafall höra av sig. 

Lär barnet att hålla uppsikt om det skulle komma bilar. Är det ingen bilväg så skall det inte ske ofta och om det händer ska de köra långsamt. Det bör ditt barn kunna hantera... 

Har du pratat med psykolog om varför du är så här överbeskyddande på en sjuklig nivå? Har det hänt något i ditt liv? 

Hur tänker du göra när barnet blir äldre? Kommer det få gå själv till skolan? Iallafall på högstadiet.... eller kommer du skjutsa fram till porten även på universitet för man vet aldrig.... Kommer ditt barn få hänga med kompisar utan att mamma sitter och tittar på? 

Du kan inte träna på självständighet om du sitter som ett plåster och inte låter ditt barn andas och vara just självständig!! Jisses... stackars barn...

• scanmia

Jag inser att du själv lär ditt barn vattenvana och att simma, men på det stora hela är det ju jättebra och mycket säkrare att se till att barnen får möjlighet att lära sig simma i skolan med. Ju mer de får träna desto säkrare blir de. Ditt barn blir också säkrare av att hans eller hennes kompisar kan simma och vet hur man uppför sig i grupp i vatten. Den minimala risken det innebär att bada på badhus (om det håller ens den mest basala standard) övervägs med måtta av de fördelar det medför. 

Mina barn simmar varje vecka i skolan. Fast då har de ju en simlärare där förstås.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan