• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Colourfulrainbow

Jag förstår dig faktiskt ts. Jag gick på simskola som sjuåring och efter simlektionen var det fritt badande i poolerna. Då kom det ju även vuxna och äldre barn. En ungdom tryckte ner mitt huvud under vattnet. Som tur var insåg jag där under vattnet att jag skulle simma nedåt mot bottnen och sen upp till ytan.

Min mamma var med, men hon hade väl för mycket tillit till badvakterna. Jag minns dock att när vi var på stranden så vaktade hon över mig som en hök.

• ja88
    Anonym (Varför) skrev 2018-09-19 09:54:27 följande:

I skolan gäller just simundervisning. Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn att vara trygga i vatten. Varför har ni inte satt barnet i lek och plaskgrupp, simskola mm innan simundervisningen i skolan om ni nu inte har lärt barnet att vara trygg i vattnet?

Han är trygg i vatten, men inte med den stora gruppen bestående av nya barn och okända vuxna.
  • Anonym (riktigt)
    PH76 skrev 2018-09-19 10:03:53 följande:

Oj det var tidigt ute med cyklarna. I vårt område ser jag aldrig så små barn ute själva och det är ett väldigt lugnt villaområde, men det kanske är för att det inte är så väldigt många i den ålder i vårt område. De flesta är äldre eller redan utflyttade och en hel del som bor här är pensionärer.

Tomterna i området är ganska stora och jag skulle aldrig höra om någon ramlade och grät ute på gatan framför huset, om jag var inomhus vill säga.

Menar du allvar! Inga 6-åringar ute och cyklar??? Här sparkcyklas det för glatta livet från ca 3 års ålder och på tvåhjuling från 4-5 år. Och sen mer självständigt cyklande i kvarteret från 5-6 års ålder. 

Jag cyklade själv omkring i mitt villakvarter från 5 års ålder, minns det väl eftersom jag fick en y cykel i 5-årspresent. Men vi som är födda på 70-talet var ju inte så överbeskyddade som barn är idag. 
  • Anonym (Mamma till två)
    ja88 skrev 2018-09-19 10:35:36 följande:

Han är trygg i vatten, men inte med den stora gruppen bestående av nya barn och okända vuxna.

Nya barn? Var det inte att simma med klassen som frågan gällde?
  • ja88
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-09-19 12:32:05 följande:

Nya barn? Var det inte att simma med klassen som frågan gällde?

Simskolan startade dag 4 i förskoleklass, så fortfarande väldigt nya för honom ja.
  • Tow2Mater
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-19 11:08:57 följande:
    Menar du allvar! Inga 6-åringar ute och cyklar??? Här sparkcyklas det för glatta livet från ca 3 års ålder och på tvåhjuling från 4-5 år. Och sen mer självständigt cyklande i kvarteret från 5-6 års ålder. 

Jag cyklade själv omkring i mitt villakvarter från 5 års ålder, minns det väl eftersom jag fick en y cykel i 5-årspresent. Men vi som är födda på 70-talet var ju inte så överbeskyddade som barn är idag. 
    Det kanske beror på hur och var man bor? aldrig i livet jag skulle låtit min son cykla i kvarteret som 5-6 åring. Det var cykla med mig på trottoaren runt som gällde.

Ska vi tillbaka till säkerheten som gällde på 70-talet kan vi ju skita i cykelhjälm och bilstol också medan vi håller på.
  • Anonym (Lärare f-klass)

Nu kanske någon redan svarat men, är lärare i f-klass och ska nu iväg på detta. Vi har 12-13 barn med oss på varje som pass, med två vuxna. I bassängen är de 3 vuxna när barnen badar och jag som inte badar ska kunna vara redo att hoppa i om de händer något.

Vill man som förälder inte att barnet ska bada - vilket jag förstår och respekterar så stannar barnet kvar på skolan med den övriga klassen. Alternativt är man välkommen att följa med till simhallen.

• Anonym (Lärare f-klass)
    Anonym (Lärare f-klass) skrev 2018-09-19 18:37:50 följande:

Nu kanske någon redan svarat men, är lärare i f-klass och ska nu iväg på detta. Vi har 12-13 barn med oss på varje som pass, med två vuxna. I bassängen är de 3 vuxna när barnen badar och jag som inte badar ska kunna vara redo att hoppa i om de händer något.

Vill man som förälder inte att barnet ska bada - vilket jag förstår och respekterar så stannar barnet kvar på skolan med den övriga klassen. Alternativt är man välkommen att följa med till simhallen.

Dessutom är det en grundare bassäng så de bottnar ordentligt.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Varför) skrev 2018-09-19 09:54:27 följande:

I skolan gäller just simundervisning. Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn att vara trygga i vatten. Varför har ni inte satt barnet i lek och plaskgrupp, simskola mm innan simundervisningen i skolan om ni nu inte har lärt barnet att vara trygg i vattnet?

Vi badar ofta och gränat simning. Har tyvärr inte haft möjlighet att gå simskola.. Detta pga att simskolan är på helger och jag haft fast arbetsschema varannan helg och barnet är då på nattis.
  • Anonym (........)

I mitt barns förskoleklass så åker de på simträning varje vecka. De har alltså simlärare som håller i undervisningen och skolpersonalen är med som resurs. Är säkert så på ditt barns skola också.

• Anonym (riktigt)
    Tow2Mater skrev 2018-09-19 18:32:44 följande:
    Det kanske beror på hur och var man bor? aldrig i livet jag skulle låtit min son cykla i kvarteret som 5-6 åring. Det var cykla med mig på trottoaren runt som gällde.

Ska vi tillbaka till säkerheten som gällde på 70-talet kan vi ju skita i cykelhjälm och bilstol också medan vi håller på.
    Det är skillnad på barnsäkerhet och att överbeskydda. Det är klart att man får agera olika beroende på hur miljön omkring en ser ut. Men att aldrig låta sina barn bli självständiga och utmana sig och lära sig att bedöma risker är dåligt i längden. 

Barn på 70-talet var inte så vaktade som barn är idag och jag tror att det gynnade utvecklingen. Idag ser vi gymnasieungdomar som knappt kan åka buss ensamma för de har aldrig fått släppas iväg på egen hand. 
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-20 08:20:58 följande:

Det är skillnad på barnsäkerhet och att överbeskydda. Det är klart att man får agera olika beroende på hur miljön omkring en ser ut. Men att aldrig låta sina barn bli självständiga och utmana sig och lära sig att bedöma risker är dåligt i längden. 

Barn på 70-talet var inte så vaktade som barn är idag och jag tror att det gynnade utvecklingen. Idag ser vi gymnasieungdomar som knappt kan åka buss ensamma för de har aldrig fått släppas iväg på egen hand. 

Området jag bor i som även representerar stora delar av övriga landet har en betydligt osäkrare miljö med våldtäkter, stenkastning, misshandel/personrån etc. Så att jämföra med 70-talet kan vara lite tokigt i vissa avseenden. Det beror på vart du bor idag om du kan släppa ut ungarna vind för våg eller ej.
  • Anonym (riktigt)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-22 19:59:08 följande:
    Området jag bor i som även representerar stora delar av övriga landet har en betydligt osäkrare miljö med våldtäkter, stenkastning, misshandel/personrån etc. Så att jämföra med 70-talet kan vara lite tokigt i vissa avseenden. Det beror på vart du bor idag om du kan släppa ut ungarna vind för våg eller ej.
    Ja då förstår jag. tråkigt att behöva bo så otryggt med sina barn. Jag inser att jag är priviligierad och jag ber om ursäkt för min sociala närsynthet.

Det var säkert likadant på 70-talet beroende på vart man bodde, återigen social närsynthet.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-24 08:54:19 följande:

Ja då förstår jag. tråkigt att behöva bo så otryggt med sina barn. Jag inser att jag är priviligierad och jag ber om ursäkt för min sociala närsynthet.

Det var säkert likadant på 70-talet beroende på vart man bodde, återigen social närsynthet.

Ingen orsak, alla är vi i vår bubbla på något sätt både irl och online. För 35 år sedan bodde jag också här några kvarter bort då fanns det aldrig något att oroa sig för förutom nån enstaka buse men den busen behövde man aldrig vara särskilt rädd för. Idag kmr det invandrarungdomar och driver runt i gäng här, kastar stenar på bilar och människor helt oprovocerat, stjäl i butikerna rånar barn på mobiler och det räcket inte där dom ska förnedra dom också. För någon vecka sen blev en yngre mor gruppvåldtagen och en annan fick en sten på sin barnvagn. Nej dom finska och turkiska invandrare som bodde här när jag var liten behövde man aldrig vara rädd för dom hade respekt för andra människor och helt andra värderingar spec när det gäller kvinnor. jag själv är invandrare by the way.
  • Anonym (TS)
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-19 11:08:57 följande:

Kan uppdatera att det förtfarande inte är aktuellt att cykla eller leka själv ute. Jag är alltid med och passar fortfarande . Så nej 8 känns inte okej..
  • Anonym (Hönsmamma och stolt över det)

Har samma exakt känslor som du. Min yngsta son ska börja åka till badhuset med skolan nu i förskoleklass och ALDRIG att jag skickar iväg honom. Får panik bara av tanken. Litar absolut inte på att någon annan kan vakta honom och de andra i gruppen på ett säkert sätt. Nyligen drunknade ju ett barn under skoltid på en badlektion i Sverige läste jag i nyheterna. Så fruktansvärt! 💔
    Varför börja så tidigt? Jag ska prata med skolan och se till att mitt barn inte behöver vara med eller att jag för följa med och vakta.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan