• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (Anni)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 15:23:52 följande:

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

Barnet får cykla men inte utan vuxen som har koll. Bilar kör även där de inte ska - i och urlastning mm. Det handlar inte om lite skrubbsår om det kommer en galning som kör fort.

Nej jag håller inte handen i trappor och rulltrappor.

Uppmuntrar mitt barn att tex själv handla i kiosken ibland, jag backar lite och är i bakgrunden. Jag är ingen som serverar allt utan uppmuntrar till att träna på att göra saker själv.

Barnsäkerhet är inte samma sak som curla/serva. Jämföra en liten sexåring med tonåringar, jisses.
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-17 20:10:52 följande:

Jag syftade på större barn som kan åka dit själv eller som är där med skolan med bara en el två lärare med.

Det är väl en helt annan diskussion?
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 15:23:52 följande:

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

Klart som få att hon inte tror på sig själv om hon aldrig behövt göra nåt själv! Fy vad jobbigt för alla! Förstår inte hur man orkar som förälder?

Jag kan förstå att man är orolig i vissa situationer (har två barn, 6 och 3 år), men jag tycker att man kan väl i alla fall ta reda på all fakta innan man bestämmer sig för att inte gå med på det. Vi var i alla fall väl informerade om upplägget när vår son skulle till badhuset med sin förskoleklass och jag litar på att personalen vet vad de håller på med. Barn måste självklart få lära sig att vara självständiga och kunna lita på att andra vuxna kan hjälpa till med detta. Han hade jättekul med kompisarna och har utvecklats i sina simkunnigheter!
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 22:15:34 följande:

Det är väl en helt annan diskussion?

Inte om det diskuteras här.
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 13:20:55 följande:

Inte om det diskuteras här.

Jo, det är en annan diskussion
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-18 15:39:02 följande:

Jo, det är en annan diskussion

Vi diskuterar ju nu om detta i tråden?

Så mkt Hijackade jag väl inte?

Eller satte du dig på tvären för du är miljöpartist el nåt?
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 20:12:37 följande:

Vi diskuterar ju nu om detta i tråden?

Så mkt Hijackade jag väl inte?

Eller satte du dig på tvären för du är miljöpartist el nåt?

Barn i förskoleklass som ska lära sig simma i simhall med personal från både skola och simhallen, och större barn som går till simhallen själva och riskerar att bli sexuellt antastade är självklart samma sak. Sorry att någonsin ifrågasatte, det måste ju naturligtvis bero på att jag alltid röstar på Miljöpartiet och vill höja alla bensinskatter som finns!
  • Anonym (skadad)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-14 08:57:59 följande:

Låter sjukt om du frågar mig, så länge det inte är simskola där det är en pedagog per barn, alt. Två barn per pedagog i en babypool typ.

Gå på din magkänsla, skulle nåt hända skulle du ju ångra dig sjukt mkt. Vissa kallar det att vara överbeskyddande och andra sunt förnuft.

Mina bara 3-5år och dom undrar varför dom inte får springa själva på gatan som grannungarna i samma ålder. Men jag känner, vad fan är vinningen i det? Risken att dom blir påkörda finns och varför riskera det om jag inte behöver. Det är inte så att deras livskvalitet ökar pga att jag låter dom leka utanför tomten utan uppsyn precis.

Jag är barn till en förälder med "sunt förnuft" och jo det ökar ett barns livskvalitet massor att låta dom springa ute på tomten! Tror inte ni inser hur skadad man blir utav ert sjuka beteende!

Mitt självförtroende var på botten när jag var tonåring föratt mina föräldrar i alla år satt skräck i mig att det var farligt hit och farligt dit. Jag blev retad föratt jag aldrig fick gå med ut på gatan. Det tog många år utav psyk etc innan jag repade mig och kunde börja våga göra saker och lita på mig själv. Så ni som säger att det inte påverakar barnen och tror att ni bara skyddar era barn. det gör ni inte ni skadar dem psykiskt något för jävligt!

• Anonym (Hejsan!)

På mitt barns skola har de simskola en dag i veckan från F-klass upp till åk 3 (därefter extralektioner för de som inte blivit simkunniga än i åk 3).

I bassängen befinner sig TVÅ simlärare och på kanten står BÅDA fröknarna från klassen (alla klasser har två fröknar).

Klassen är endast på den grunda delen i bassängen och simmar alltid ihop allihop. Alla är under konstant uppsikt!

Var tacksam istället för att skolan erbjuder simskola redan från F-klass! :D

• Anonym (Flipper)
    Anonym (skadad) skrev 2018-09-18 20:41:42 följande:

Jag är barn till en förälder med "sunt förnuft" och jo det ökar ett barns livskvalitet massor att låta dom springa ute på tomten! Tror inte ni inser hur skadad man blir utav ert sjuka beteende!

Mitt självförtroende var på botten när jag var tonåring föratt mina föräldrar i alla år satt skräck i mig att det var farligt hit och farligt dit. Jag blev retad föratt jag aldrig fick gå med ut på gatan. Det tog många år utav psyk etc innan jag repade mig och kunde börja våga göra saker och lita på mig själv. Så ni som säger att det inte påverakar barnen och tror att ni bara skyddar era barn. det gör ni inte ni skadar dem psykiskt något för jävligt!

Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?

Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.
Svar på tråden Besök på badhus med skolan