Inlägg från: Anonym (jisses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jisses)

Besök på badhus med skolan

Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 00:28:45 följande:
    Självklart är inte mitt barn ute och cyklar själv. Jag lämnar honom inte ensam utomhus. På skolan/fritids är det tyvärr för dålig koll, inte alls som på förskolan. Försöker lära mig hantera detta. Men vatten, där går gränsen.

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

• Anonym (jisses)
    Richi3 skrev 2018-09-14 10:53:08 följande:
    Tycker precis som du och är inte heller en stor fantast mig själv över att skolan åker till badh. med mina ungar hur som helst så där.. men skolan insisterar och svär på att de har hyrt in en *äkta Bodyguard, Baywatch-kille och inte en finnig tonåring som sitter med en platta i handen högt upp på en stol och struntar glatt i om barnen så drunknar, PlayerUnknown's Battlegrounds spelet är viktigare i mobilen. Killen kan inte heller simma och har fått jobbet via en Praktiktjänst som badhuset satte ut på Arbetsförnedringen osv. Stället kan helt vara utan vakter det är skit samma vilket egentligen.

Om det nu bara varit skolan som skulle ta hand om situationen själva med agera livräddare i simbassängen, så Nej, det hade jag inte litat på! -Fråga om där är en 'Havslivräddare utbildad person på plats hela tiden med och så, framhäv din oro till Skolan, viktigt. Lycka till, ts.
    Enligt lag måste badhus ha badvaktstränad personal. Skolan får inte sköta det själv och din bild av badvakt stämmer inte med vad reglerna säger... 
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 12:36:02 följande:
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-14 11:42:42 följande:

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

Vad har curlig med barnsäkerhet att göra? Nu du blandar äpplen och päron.

Man kan väl självklart träna barnen till självständigt samtidigt som man håller koll.

Jag tycker de föräldrar som låter sina barn cykla själva är ansvarslösa.

Även om det inte är bilväg i bostadsområdet så körs det ändå för att lämna/hämta och lasta av. Barn kan cykla omkull. Man måste hålla koll att hjälmen sitter som den ska.

Jisses människa slappna av!!!! Kolla så hjälmen sitter som den skall när barnet går ut. Kolla av då och då, ha bestämda tider när barnet skall komma in eller iallafall höra av sig. 

Lär barnet att hålla uppsikt om det skulle komma bilar. Är det ingen bilväg så skall det inte ske ofta och om det händer ska de köra långsamt. Det bör ditt barn kunna hantera... 

Har du pratat med psykolog om varför du är så här överbeskyddande på en sjuklig nivå? Har det hänt något i ditt liv? 

Hur tänker du göra när barnet blir äldre? Kommer det få gå själv till skolan? Iallafall på högstadiet.... eller kommer du skjutsa fram till porten även på universitet för man vet aldrig.... Kommer ditt barn få hänga med kompisar utan att mamma sitter och tittar på? 

Du kan inte träna på självständighet om du sitter som ett plåster och inte låter ditt barn andas och vara just självständig!! Jisses... stackars barn...

• Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-15 11:07:30 följande:

Alltså vad jag skrattade åt detta inlägg! Börjar gråta om hon måste köra på motorvägen! Och ber mamma ringa chefen! Är det på riktigt?

Dessvärre är det sant.... deras mamma har skrämt upp dem så ordentligt...samt skött alla deras konflikter.

De är totala mähän idag... patetiska...och mamman frågar sig varför de inte blir något vettigt av dem...
  • Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 06:46:06 följande:
    Herregud! Hoppas hon håller sig från motorvägen säger jag bara!
    Hahaha ja det gör hon :-P Som sagt det var totalt meltdown när hon skulle åka mellan två städer och hamnade på motorvägen. Stod längst med vägkanten och illvrålade när hon ringde mamman (som var på samma ställe som mig just då) mamman var helt chockad över att hennes dotter inte klarade av det... Men som någon annan påpekade för henne då var att hon inte låtit barnen gå i trappor eller rulltrappor utan att hålla handen innan de var en bra bit upp i tonåren (jag minns att hon höll dottern i handen när hon var 14....) Dottern är så osäker på sig själv idag att det är hemskt. Och brorsan är visserligen lite mer tuff men långt ifrån normal.... Som sagt så fick han mamman att ringa chefen..... De bor inte i sverige utan i sydeuropa där det är vanligt med mammor som är lite mer styrande men deras mamma har gått till överdrift även för deras mått mätt... 
  • Anonym (jisses)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 14:00:31 följande:
    14 år????

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

Svar på tråden Besök på badhus med skolan