Inlägg från: Anonym (Flipper) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flipper)

Besök på badhus med skolan

Låter sjukt om du frågar mig, så länge det inte är simskola där det är en pedagog per barn, alt. Två barn per pedagog i en babypool typ.

Gå på din magkänsla, skulle nåt hända skulle du ju ångra dig sjukt mkt. Vissa kallar det att vara överbeskyddande och andra sunt förnuft.

Mina bara 3-5år och dom undrar varför dom inte får springa själva på gatan som grannungarna i samma ålder. Men jag känner, vad fan är vinningen i det? Risken att dom blir påkörda finns och varför riskera det om jag inte behöver. Det är inte så att deras livskvalitet ökar pga att jag låter dom leka utanför tomten utan uppsyn precis.

• Anonym (Flipper)
    Anonym (Klok) skrev 2018-09-15 14:00:20 följande:

När släpper du barnen att cykla?

Min 6-åring cyklar runt runt runt kvarteret med kompisarna. Det är cykelbana, men visst kan det komma någon bil och lämna av. Ingen förälder står ute och vaktar.

Tonåring cyklar till träning minst 3 dagar i veckan sedan han var 12. Vi bor i en medelstor stad och träningen är på många olika platser 1-5 km bort, olika från termin till termin. I början cyklade jag med första gången för att han skulle ha koll på lämplig cykelväg, men nu tar han själv hjälp av googlemaps när det är en ny plats.

Ska jag cykla med honom? haha, vilken pinsam curlande mamma....

Är väl skillnad på en icke simkunnig 6åring och en 12åring på cykel?

Sen beror det på vart man bor också, måste 12åringen cykla genom getton? Isåf tycker jag inte man curlar som cyklar med. Förut var det förorterna i sthlm gbg malmö men idag finns det nogozones för barn i varje mellanstor stad.
  • Anonym (Flipper)

När vi ändå pratar badhus. Har jag en fråga. Våra två närmsta stora badhus och äventyrsbad har på senare år haft problem med utländska pojkar som fullständigt saknar respekt för flickor och sexuellt antastar dom. Känner ni att ni litar på att badvakterna kan hålla koll på era döttrar och kanske även söner när ni släpper iväg dom själva till badhusen?

• Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 06:43:48 följande:

Alltså, barnen går ju inte dit själva..

Jag syftade på större barn som kan åka dit själv eller som är där med skolan med bara en el två lärare med.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-17 22:15:34 följande:

Det är väl en helt annan diskussion?

Inte om det diskuteras här.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-18 15:39:02 följande:

Jo, det är en annan diskussion

Vi diskuterar ju nu om detta i tråden?

Så mkt Hijackade jag väl inte?

Eller satte du dig på tvären för du är miljöpartist el nåt?
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (skadad) skrev 2018-09-18 20:41:42 följande:

Jag är barn till en förälder med "sunt förnuft" och jo det ökar ett barns livskvalitet massor att låta dom springa ute på tomten! Tror inte ni inser hur skadad man blir utav ert sjuka beteende!

Mitt självförtroende var på botten när jag var tonåring föratt mina föräldrar i alla år satt skräck i mig att det var farligt hit och farligt dit. Jag blev retad föratt jag aldrig fick gå med ut på gatan. Det tog många år utav psyk etc innan jag repade mig och kunde börja våga göra saker och lita på mig själv. Så ni som säger att det inte påverakar barnen och tror att ni bara skyddar era barn. det gör ni inte ni skadar dem psykiskt något för jävligt!

Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?

Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-18 20:33:30 följande:

Barn i förskoleklass som ska lära sig simma i simhall med personal från både skola och simhallen, och större barn som går till simhallen själva och riskerar att bli sexuellt antastade är självklart samma sak. Sorry att någonsin ifrågasatte, det måste ju naturligtvis bero på att jag alltid röstar på Miljöpartiet och vill höja alla bensinskatter som finns!

Ska jag behöva starta en ny tråd då? Vi pratar säkerhet i badhus för barn, jag flikar in en till risk som finns i badhus gällande barn. Men du tycker ny tråd? Själv tycker jag det är lärorikt när man läser en tråd inom ett ämne och folk kmr med lite andra vinklar när den första frågeställningen är uttjatad.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-20 08:20:58 följande:

Det är skillnad på barnsäkerhet och att överbeskydda. Det är klart att man får agera olika beroende på hur miljön omkring en ser ut. Men att aldrig låta sina barn bli självständiga och utmana sig och lära sig att bedöma risker är dåligt i längden. 

Barn på 70-talet var inte så vaktade som barn är idag och jag tror att det gynnade utvecklingen. Idag ser vi gymnasieungdomar som knappt kan åka buss ensamma för de har aldrig fått släppas iväg på egen hand. 

Området jag bor i som även representerar stora delar av övriga landet har en betydligt osäkrare miljö med våldtäkter, stenkastning, misshandel/personrån etc. Så att jämföra med 70-talet kan vara lite tokigt i vissa avseenden. Det beror på vart du bor idag om du kan släppa ut ungarna vind för våg eller ej.
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-24 08:54:19 följande:

Ja då förstår jag. tråkigt att behöva bo så otryggt med sina barn. Jag inser att jag är priviligierad och jag ber om ursäkt för min sociala närsynthet.

Det var säkert likadant på 70-talet beroende på vart man bodde, återigen social närsynthet.

Ingen orsak, alla är vi i vår bubbla på något sätt både irl och online. För 35 år sedan bodde jag också här några kvarter bort då fanns det aldrig något att oroa sig för förutom nån enstaka buse men den busen behövde man aldrig vara särskilt rädd för. Idag kmr det invandrarungdomar och driver runt i gäng här, kastar stenar på bilar och människor helt oprovocerat, stjäl i butikerna rånar barn på mobiler och det räcket inte där dom ska förnedra dom också. För någon vecka sen blev en yngre mor gruppvåldtagen och en annan fick en sten på sin barnvagn. Nej dom finska och turkiska invandrare som bodde här när jag var liten behövde man aldrig vara rädd för dom hade respekt för andra människor och helt andra värderingar spec när det gäller kvinnor. jag själv är invandrare by the way.
Svar på tråden Besök på badhus med skolan